Rekord przeładunków z roku 2013 w wysokości 30,3 mln ton jest już wynikiem historycznym.
Wstępne dane* wskazują, że w ciągu 12 miesięcy roku 2014 w Porcie Gdańsk przeładowano ok. 32,3 mln ton, co oznacza wynik o 7% wyższy w porównaniu do roku 2013.
Wymierne czynniki tego sukcesu to blisko 40-procentowy wzrost przeładunku towarów z grupy inne masowe, ponad 13-procentowy wzrost przeładunku paliw, blisko 10% wyższy wynik w zakresie przeładunku zbóż i prawie 7% wyższe przeładunki drobnicowe.
Rok 2014 przejdzie do historii także w zakresie rekordowego przeładunku kontenerów. Jeszcze 12 miesięcy temu cieszyliśmy się z przeładunku pierwszego milionowego kontenera w Porcie Gdańsk, tymczasem w roku 2014 udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o ok. 3%.
Jeśli jednak zestawimy dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponaddwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013. Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga.
Wielkość statków obsługiwanych w Porcie w Gdańsku na przestrzeni 8 lat wzrosła blisko o 70%, a miniony 2014 rok, jak pokazują statystyki ruchu statków w porcie, był rekordowym również w tym zakresie.
Doskonała koniunktura polskiej gospodarki morskiej, i jej rosnące znaczenie w obsłudze handlu zagranicznego, sprawia, że Port Gdańsk może cieszyć się tak dobrymi rezultatami. Coraz wyższa jakość obsługi ładunków, poprawiający się z roku na rok stan infrastruktury portowej i dostępowej, zarówno od strony morza jak i lądu, oraz świetne warunki hydrograficzne portu, pozwalają z każdym rokiem obsługiwać w Gdańsku coraz więcej towarów i coraz większe statki.
* Ostateczne dane zostaną zebrane i opublikowane w drugiej połowie stycznia 2015.