Rekordowy przeładunek nietypowych elementów wieńczy trzeci kwartał w BCT

paź 3, 2012 | Bałtycki Terminal Konterenowy

fot BCTW środę 3 października w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym kończony jest rozładunek statku MV Port Maubert, który przywiózł około stu sztuk sekcji wież wiatrowych. To rekordowa liczba elementów do budowy farm wiatrowych, jaka jednorazowo została obsłużona w gdyńskim Porcie.

 – Statek przypłynął do Gdyni z Chin, a ładunek finalnie trafi w okolice Darłowa. 100 elementów, jakie przypłynęły do BCT to głównie sekcje, które stanowią trzon konstrukcji wiatraka. Suma przywiezionych na MV Port Maubert sekcji umożliwi zbudowanie 20 wież wiatrowych o wysokości 100 metrów. Waga poszczególnych sekcji wahała się od 38 do 60 ton a łączny ciężar ładunku wyniósł 5500 ton. Obsługa tak dużej ilości ponadgabarytowych elementów była możliwa dzięki dwóm samobieżnym dźwigom Liebherr, każdy o udźwigu 100 ton. – powiedziała Dagmara Łuczka – rzecznik prasowy BCT.

„BCT aktywnie zareagowało na bardzo perspektywiczny rynek energii odnawialnej, przygotowując się do przeładunków wież wiatrowych. Te kontrakty zaczęliśmy niedawno i będziemy je dalej obsługiwać, w ten sposób uzupełniając podstawową działalność kontenerową. Bo dla nas najważniejszy jest ciągły wzrost przeładunków kontenerów na polski rynek oraz obecnie budowana sieć połączeń do Europy Środkowo Wschodniej. Z satysfakcją odnotowaliśmy o ponad 15% więcej kontenerów od początku roku, niż przez te same trzy kwartały 2011. Mimo światowego spowolnienia gospodarczego, BCT wciąż utrzymuje wysoki wynik.” – powiedział Krzysztof Szymborski – Prezes BCT

W trzecim kwartale 2012 r. BCT przeładował 106 311 TEU, czyli o 12,3 % więcej niż w analogicznym okresie 2011 r. Podczas dziewięciu miesięcy osiągnięto wynik 310 971 TEU, co stanowi ponad 15% wzrost w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.

Zwiększa się też udział kolei w obsłudze terminalu i od początku roku stanowi średnio 40 %. W ostatnich miesiącach BCT pozyskał w tym obszarze nowego klienta, firmę Polzug Intermodal, która uruchomiła regularne połączenie z Gądek pod Poznaniem do Gdyni. To już 16, po m.in. PCC Intermodal, Cargosped, Spedcont, Prokont i ATC Rail operator kolejowy, który współpracuje z BCT.

Trzeci kwartał odznaczył się w historii spółki również w obszarze działań pozabiznesowych. 25 sierpnia odbył się zorganizowany przez Bałtycki Terminal Kontenerowy wyścig BCT Gdynia Marathon – pierwszy po 35 latach maraton pływacki na trasie Hel – Gdynia. Czternastu pływaków pokonało ekstremalny, ponad 18 kilometrowy dystans Zatoki Puckiej w niespełna cztery godziny. Wśród nich znaleźli się mistrzowie świata i Europy oraz finaliści igrzysk olimpijskich w pływaniu długodystansowym. Kolejna edycja maratonu planowana jest na lato 2013 r.