Pod hasłem „Nadodrzańskie Drogi do Bałtyku”, w ramach obchodów Światowego dnia Morza w październiku br. zorganizowany został rejs po Odrze. Podczas rejsu przedsiębiorcy omawiali możliwości transportowe zachodniej Polski, koncentrując się na trzech szlakach tj.: Odrzańskiej Drodze Wodnej, Nadodrzańskiej Magistrali Kolejowej i Drodze Ekspresowej S-3.
Uczestnicy spotkania, reprezentujący organizacje związane z gospodarką morską z Pomorza Zachodniego, postanowili wystosować apel do władz państwowych i samorządowych o podjęcie niezbędnych działań mających na celu poprawę dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu od strony lądu oraz o odtworzenie Odrzańskiej Drogi Wodnej, co posiada poparcie Prezydentów Polski i Czech i jest zgodne z założeniami polityki transportowej Unii Europejskiej.
Za najważniejsze uznano następujące postulaty:
– UŻEGLUGOWIENIE ODRY I UMIĘDZYNARODOWIENIE STARAŃ O KANAŁ ODRA-DUNAJ-ŁABA, M.IN. POPRZEZ PODPISANIE POROZUMIENIA O ODRZE GRANICZNEJ,
– WPISANIE DO STRATEGII ROZWOJU TRANSPORTU ZAMIARU UZYSKANIA IV KLASY ŻEGLOWNOŚCI NA ODRZE,
– PODPISANIE KONWENCJI AGN, CZYLI POROZUMIENIA DOTYCZĄCEGO GŁÓWNYCH ŚRÓDLĄDOWYCH SZLAKÓW WODNYCH O ZNACZENIU MIĘDZYNARODOWYM,
– POWRÓT DO MODERNIZACJI NADODRZAŃSKIEJ MAGISTRALI KOLEJOWEJ,
– DOKOŃCZENIE BUDOWY DROGI S3 OD ŚWINOUJŚCIA DO GRANICY Z CZECHAMI W LUBAWCE,
– KONTYNUACJA DZIAŁAŃ I ZAPEWNIENIE ŚRODKÓW NA POGŁĘBIENIE TORU WODNEGO ZE ŚWINOUJŚCIA DO SZCZECINA DO 12,5 METRA,
– REALIZACJA USTAWOWO PODJĘTEGO PROGRAMU ODRA 2006 DOTYCZĄCEGO ZABEZPIECZENIA PRZECIWPOWODZIOWEGO NASZEGO KRAJU,
– POWRÓT DO UZNANIA KORYTARZA CETC-ROUTE 65 ŁĄCZĄCEGO POŁUDNIOWĄ SZWECJĘ POPRZEZ MORZE BAŁTYCKIE I EUROPĘ ŚRODKOWĄ Z MORZEM ADRIATYCKIM, JAKO PRIORYTETOWEGO KORYTARZA TEN-T,
– NIEROZSZERZANIE GRANIC OBSZARU NATURA 2000,
– WPISANIE NA LISTĘ INDYKATYWNĄ TWORZONĄ PRZEZ MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO, PROJEKTU MODERNIZACJI DRÓG DOJAZDOWYCH DO PORTÓW W SZCZECINIE I ŚWINOUJŚCIU
Spełnienie powyższych warunków w opinii uczestników spotkania stanowić będzie ważny krok do poprawy możliwości komunikacyjnych całej Zachodniej Polski a inwestycje w odbudowę śródlądowych szlaków żeglugowych dadzą impuls do wzrostu krajowej gospodarki i rozwoju wielu gmin nadodrzańskich szczególnie w aspekcie podniesienia ich konkurencyjności transgranicznej i międzynarodowej.
Organizatorami spotkania byli:
– Krajowa Izba Gospodarki Morskiej O/Zachodniopomorski
– Rada Interesantów Portu Szczecin
– Rada Interesantów Portu Świnoujście
– Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu
– Związek Armatorów Polskich
– Związek Polskich Armatorów i Pracodawców Morskich
– Związek Zawodowy Kapitanów i Oficerów
– Polska Izba Spedycji i Logistyki
– Polski Związek Maklerów Okrętowych
– Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA