Marszałek Geblewicz przedstawił założenia konkursu dla branży stoczniowej

maj 16, 2018 | Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski

img 1203

Innowacyjne urządzenia wzmocnią parki maszynowe zachodniopomorskich firm z branży stoczniowej. Właśnie na ten cel trafi 40 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. To pierwsze w historii środki unijne dla sektora okrętowego, które udało się uruchomić dzięki staraniom marszałka Olgierda Geblewicza. W siedzibie szczecińskiego Business Clubu przedsiębiorcy poznali założenia konkursu, by jak najlepiej przygotować wnioski o wsparcie.

Przedstawiciele firm stoczniowych ale i tych mocno związanych z branżą, z niecierpliwością czekają na uruchomienie pierwszych w historii środków unijnych dedykowanych branży. Wielu chciało usłyszeć jak będzie wyglądał konkurs w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, w którym zarezerwowano 40 mln zł.

– Od lat w Europie wiele mówiło się o blue economy, gospodarce morskiej. Najpierw Parlament, a następnie już Komisja Eudropejska dały nam nowe narzędzia. Przygotowaliśmy założenia programu pomocowego dla branży okrętowej, który najpierw zaakceptował rząd a następnie Bruksela. To trwało, ale gdy otrzymaliśmy zielone światło natychmiast rozpoczęliśmy szerokie konsultacje. Lada moment uruchamiy te niezwykle ważne środki. – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

By jak najwięcej zachodniopomorskich firm mogło skorzystać ze wsparcia, szczegóły konkursowego regulaminu były tworzone niemal przy udziale branży okrętowej z regionu. Ze środków skorzystają więc nie tylko firmy zajmujące się produkcją okrętową, ale i ich kooperanci tworzący np. systemy informatyczne, projekty, producenci mebli, silników czy innych podzespołów. Wsparcie jest dedykowane dla projektów inwestycyjnych obejmujących m.in. zakup innowacyjnych maszyn, urządzeń czy specjalistycznych programów. Dofinansowanie będzie mogło wynieść od 300 tys. zł do nawet 4 mln. Największą szansę by sięgnąć po środki mają firmy z branży stoczniowej, a także te których projekty zakładają wykorzystanie wyników badań naukowych. W przypadku mikro i małych firm dofinansowanie będzie mogło sięgnąć nawet 55% wydatków kwalifikowanych projektu. Średniej wielkości przedsiębiorstwa mogą liczyć na dofinansowanie 44% wydatków kwalifikowanych. W sumie na rynek trafi 40 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego. Konkurs zostanie ogłoszony jeszcze w czerwcu, a nabór wniosków ruszy w sierpniu i potrwa do końca września. Kolejne takie spotkanie zaplanowano dla członków Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, a obecność zadeklarowało już blisko 70 osób.

Spotkanie było także okazją do zaprezentowania możliwości Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, z której produktów finansowych – konkurencyjnych względem sektora bankowego – mogłyby korzystać także firmy stoczniowe. Nie jest wykluczone, że w przyszłości uda się wypracować specjalną linię poręczeń i reporęczeń, dedykowanych dla tego sektora.

Przypomnijmy, że 15 stycznia 2018 r. KE poinformowała o zatwierdzeniu programu regionalnej pomocy inwestycyjnej dla małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze stoczniowym w województwach zachodniopomorskim oraz pomorskim. Wsparcie wyniesie około 79 mln złotych (około 18 mln euro) i będzie pochodziło z RPO 2014-2020 Województwa Zachodniopomorskiego – 60 mln zł i Pomorskiego – 19 mln zł. Marszałek Olgierd Geblewicz nie ukrywa, że pozostałe środki RPO WZ 2014-2020, na których wykorzystanie zgodziła się Bruksela (blisko 20 mln zł), być może trafią do przedsiębiorców w formie pomocy zwrotnej jako np. gwarancje i poręczenia.

Możliwość wsparcia branży stoczniowej to efekt działań rozpoczętych przez marszałka Olgierda Geblewicza jeszcze w 2014 r. W perspektywie finansowej 2007 – 2013 wykorzystanie środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (RPO WZ) na wsparcie sektora stoczniowego było niemożliwe, ale dzięki staraniom Województwa Zachodniopomorskiego udało się wzmocnić Szczeciński Park Przemysłowy, czyli dzisiejszą stocznię kwotą ponad 13 mln zł, która pozwoliła na zakup nowej plazmy oraz modernizację budynku socjalnego i bocznicy kolejowej.

 

Źródło: wzp.pl