„Innovation” w Porcie Gdańsk

sie 1, 2012 | Port Gdańsk

1234Terminal Promowy u stóp Pomnika Obrońców Westerplatte stał się 31 lipca 2012 świadkiem rzadkiej uroczystości. Na nowo wybudowanym, niezwykle oryginalnym statku do stawiania w morzu wież wiatrowych wciągnięto niemiecką banderę.
Ten dzień był podwójnym sukcesem gdańskiej spółki stoczniowej „CRIST”. Zakończenie kontraktu na tak szczególną jednostkę z pewnością wypromuje w świecie markę stoczni, której status – niemal w tej samej chwili – uznany został przez Komisję Europejską. Działająca na terenie Portu Gdańsk od ponad 20 lat firma, kupiła w 2010 roku – ze wsparciem finansowym ARP – istotne składniki majątku Stoczni Gdynia. Po długich analizach Bruksela uznała wreszcie, iż pożyczka ta nie stanowiła „pomocy państwa” w rozumieniu unijnych przepisów. „CRIST” może więc wreszcie zająć się wyłącznie dyskontowaniem swojego potencjału.
Stocznia, będąca dzieckiem dwóch inżynierów budowy okrętów Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego, specjalizowała się dotąd w budowie tzw. jednostek technicznych. Wykorzystywała tym samym niszę nie leżącą w priorytecie zainteresowań potentatów stoczniowych z Dalekiego Wschodu. Znalazła już uznanie armatorów krajowych, ale i w Holandii, Niemczech, Norwegii, Danii, Francji, Finlandii, Islandii, czy USA. Nie miała jednak tak spektakularnego zadania, jak zlecenie od HGO Infra Sea Solutions (wspólnego przedsięwzięcia niemieckiego koncernu budowlanego Hochtief i belgijskiej spółki GeoSea). „Heavy Lift Jack Up Vessel Innovation” to połączenie statku hydrotechnicznego wyposażonego w system dźwigowy mogący unieść ładunek ważący 1,5 tysiąca ton i platformy wiertniczej z lądowiskiem dla helikopterów. Ma 147 metrów długości i 42 metry szerokości. Długość nóg zapewnia mu możliwość pracy na wodach o głębokości do 50 metrów. Takie parametry pozwolą załodze „Innovation” stawiać w ciągu roku nawet 40 coraz bardziej popularnych turbin wiatrowych.
Stocznia „CRIST” podjęła już realizację podobnej, kolejnej jednostki do stawiania i obsługi farm wiatrowych dla tego samego armatora. „Vidar” ma być gotowy w przyszłym roku.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA