Gdynia Container Terminal będzie większy

lis 19, 2014 | Port Gdynia

10000157Gdyński port zyska nowe możliwości przeładunków kontenerów. Około 25 mln euro, czyli po obecnym kursie ponad 100 mln zł ma zainwestować w sumie Gdynia Container Terminal SA – Gdyński Terminal Kontenerowy w najbliższych latach.

Realizowany już projekt inwestycyjny „Budowa infrastruktury i zakup sprzętu w ramach II etapu budowy terminalu kontenerowego GCT w Gdyni”, wart 15 mln euro, będzie dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej kwotą 6 mln euro.

– W ramach naszego projektu zbudujemy kolejne place składowe, a także zakupimy nowe urządzenia przeładunkowe i pojazdy do przemieszczania kontenerów – zaznacza Jerzy Czartowski, prezes Gdynia Container Terminal SA.

– Obecnie roczna zdolność przeładunkowa naszego terminalu wynosi 250 tysięcy TEU. Po jego rozbudowaniu będziemy mogli przeładowywać co roku o 100 tysięcy kontenerów więcej. Właśnie rozstrzygamy przetarg na wykonawcę robót budowlanych, które mają zacząć się w marcu 2012 roku. Następnym zadaniem inwestycyjnym, mającym wartość 10 milionów euro, będzie zbudowanie odcinka nabrzeża Bułgarskiego o długości 170 metrów. Przetarg na te prace hydrotechniczne ogłosimy w grudniu.

Inwestycja w terminalu GCT SA obejmuje rozebranie starego magazynu, zbudowanie placów składowo-manewrowych o powierzchni 18,5 tys. m kw. i parkingów o powierzchni 2,1 tys. m kw. Na placach składowych będą także stanowiska dla kontenerów chłodzonych. Terminal zakupi nową suwnicę nabrzeżową STS (ship – to – shore, statek – brzeg) do wyładunków i załadunków kontenerów na statki, dwie suwnice placowe RTG (rubber tyre granty, suwnica kontenerowa na ogumionych kołach) do transportowania i układania kontenerów w bloki, dwa ciągniki terminalowe i dwa naczepy kontenerowe.

Inwestycje w nowe nabrzeża przeładunkowe realizuje także Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Janusz Jarosiński, prezes ZMPG SA, przypomniał, że zachodni odcinek nabrzeża Bułgarskiego o długości 192 m należy do zarządu portu, a pozostałe dwa odcinki są w wieczystym użytkowaniu GCT SA, w tym niezagospodarowany, mający długość 174 m. Inwestycja portu, realizowana w ramach projektu „Zagospodarowanie Nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia”, przewiduje zbudowanie nowego nabrzeża o długości 192 m i poprzecznego do niego nabrzeża zamykającego o długości 127,5 m, ułożenie torowiska kontenerowych suwnic nabrzeżowych o długości 192 m oraz zbudowanie placów składowo-manewrowych o powierzchni 35,8 m kw. i ul. Logistycznej o długości 1100 m.

Roboty budowlane powinny zacząć się w kwietniu przyszłego roku, a zakończyć – do końca 2013 roku. Przy nowym odcinku nabrzeża Bułgarskiego, będącym przedłużeniem nabrzeży GCT SA, będzie zlokalizowane stanowisko głębokowodne, dostępne dla dużych kontenerowców oceanicznych. Jego głębokość ma wynosić 15,5 m.

W tym roku w terminalu ma być przeładowanych 240 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych.

 

Źródło: dziennikbaltycki.pl