Czesi zainteresowani większymi przeładunkami w polskich portach

lut 16, 2016 | Polskie nowości

1abclplng

Znaczne inwestycje poczynione w polskich portach oraz na ich zapleczu sprawiły, że stają się one atrakcyjnym oknem na świat nie tylko dla Polski, ale także i dla naszych sąsiadów.  By jednak w pełni wykorzystać atuty związane z naszym położeniem geograficznym potrzebne są jeszcze znaczne inwestycje. 

Na początku lutego br. czeski minister ds. handlu i przemysłu Jan Mládek spotkał się z ministrem energii Krzysztofem Tchórzewskim oraz z wicepremierem Mateuszem Morawieckim. Jak podaje portal defence24.pl jeden z tematów rozmów z przedstawicielami polskich władz dotyczył możliwości wykorzystania gazoportu w Świnoujściu oraz planowanego gazociągu Stork 2 do przesyłu błękitnego paliwa do Czech. Portal informuje, że w styczniu br. Czeski minister omawiał z irańskim ministrem ds. ropy o możliwość importu LNG z Iranu do Czech.

Czechy to już drugi z naszych sąsiadów zainteresowany przeładunkami LNG w Świnoujściu (w ubiegłym roku chęć przeładunków LNG wyraziła Ukraina).

Z kolei z Ambasadorem Czech Jakubem Karfikiem spotkał się Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk. Rozmowy dotyczyły między innymi transportu towarów pomiędzy Czechami a polskimi portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Minister poinformował, że Polska podjęła już działania w celu przystąpienia do Konwencji AGN. Przystąpienie do Konwencji ma bardzo istotne znaczenie, chociażby ze względu na możliwość pozyskania finansowania z unijnego funduszu CEF na budowę sieci transportowej TEN-T. Szacunki mówią, że poprawienie żeglowności (dojście do klasy IV lub Va) na Odrze może kosztować nawet do 20 mld złotych.

Pierwszy statek handlowy, który po wojnie wpłynął do szczecińskiego portu przywiózł ze Szwecji rudę żelaza dla Czechosłowacji. W rekordowym 1965 roku wieku tranzytowe ładunki czechosłowackie w zespole Szczecin- Świnoujście stanowiły ponad 2,5 mln ton. Wraz pogarszaniem się żeglowności Odry ilość tych ładunków malała. W 2014 roku tranzyt czeski obsłużony przez porty w Szczecinie i Świnoujściu wyniósł blisko 1,3 mln ton.

Ostatnie rozmowy oraz deklaracje władz dają nadzieję, że udział ładunków z i do Czech obsługiwanych w naszych portach znów może się zwiększyć i kto wie czy nie pobije dawnych rekordów.

Ważne też będzie dokończenie drogi ekspresowej S3 łączącej Szczecin i Świnoujście z Czechami oraz modernizacja linii kolejowej C-E 59 (tzw. nadodrzanki). Co ważne do połowy 2018r. droga S3 powinna być ukończona na odcinku od Szczecina do Legnicy. 

 

Ł.Z.