Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.
Nietypowy ładunek w terminalu promowym w Świnoujściu
Terminal promowy w Świnoujściu obsłużył pierwszy przeładunek nietypowego transportu kolejowego z szynami o długości do 120 metrów.
- Terminal został zmodernizowany za 185 mln zł, co poprawiło obsługę transportu intermodalnego.
- Jest jedynym w Polsce dostosowanym do obsługi promów kolejowych.
- Inwestycja obejmowała budowę bocznicy kolejowej, pogłębienie stanowisk oraz modernizację rampy przeładunkowej do 35 metrów szerokości i 180 ton nośności.
- Terminal jest częścią autostrady morskiej Świnoujście–Trelleborg, wspieranej przez unijny projekt „Łącząc Europę”.
Więcej w Portal Morski (PL).
Mariny neutralne pod względem emisji CO₂: Czy to możliwe?
Mariny mogą stać się neutralne pod względem emisji CO₂ dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i ekologicznych praktyk.
- Instalacja paneli fotowoltaicznych i turbin wiatrowych może znacząco zmniejszyć emisję CO₂.
- Wykorzystanie elektrycznych i hybrydowych jednostek pływających ogranicza emisję spalin.
- Edukacja ekologiczna i promowanie recyklingu wśród użytkowników marin wspiera zrównoważony rozwój.
- Przykłady takich marin to Marina di Scarlino we Włoszech i Marina at Keppel Bay w Singapurze.
Więcej w Emka Marine (PL)
Inicjatywa Trójmorza: Polska w centrum współpracy regionalnej
Inicjatywa Trójmorza (3SI), zainicjowana w 2015 roku przez Polskę i Chorwację, obejmuje 13 państw UE w Europie Środkowej, dążąc do zmniejszenia różnic gospodarczych między Wschodem a Zachodem.
- Kluczowe projekty energetyczne, jak Baltic Pipe i terminal LNG Krk, wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne regionu.
- Infrastruktura transportowa, jak Via Carpatia i Rail Baltica, modernizuje region i wspiera handel.
- Polska, jako współzałożyciel, czerpie korzyści z rozwoju infrastruktury i umacnia swoją pozycję jako kluczowy węzeł tranzytowy.
Więcej w INE (EN)
Potencjał energetyczny Bałtyku: Współpraca kluczem do czystszej energii
Raport Orlen i S&P Global podkreśla znaczenie współpracy krajów nadbałtyckich w wykorzystaniu potencjału energetycznego Bałtyku.
- Moc morskich farm wiatrowych na Bałtyku jest 10 razy mniejsza niż na Morzu Północnym.
- Potencjał produkcji energii odnawialnej w regionie wynosi 4400 TWh rocznie, 4,5 razy więcej niż obecnie.
- Sekwestracja CO2 pod Bałtykiem może być tańsza o 15 euro na tonie niż na Morzu Północnym.
- Udział rosyjskiego gazu w konsumpcji regionalnej spadł z 68% do 4%.
Więcej w Bankier.pl (PL)
Unity Line sprzedaje prom „Wolin” i wprowadza nowe jednostki
Unity Line sprzedało prom „Wolin” greckiemu armatorowi, przygotowując się do wprowadzenia nowoczesnych jednostek „Jantar” i „Bursztyn”.
- „Wolin” obsługiwał trasę Świnoujście-Trelleborg przez 17 lat, przewożąc 627 tys. zestawów drogowych.
- Nowe promy będą napędzane silnikami LNG i bateriami, przewożąc do 240 ciężarówek i 400 pasażerów.
- „Jantar” ma być przekazany w 2025 roku, a „Bursztyn” w 2026 roku.
„Będzie to pod względem technicznym najnowocześniejsza jednostka na Morzu Bałtyckim” – podkreśliła Katarzyna Antoń.
Więcej w Gospodarka Morska (PL).
Rola portów w UE dla konkurencyjności regionalnej i zrównoważonego rozwoju
Porty w UE, choć mniej istotne w handlu wewnętrznym, obsługują prawie połowę handlu z krajami spoza UE.
- W 2023 roku porty UE obsłużyły 21,3% globalnych zawinięć statków, z czego 88% pod unijną banderą.
- Rotterdam i Antwerpia-Brugia dominują w przeładunkach, obsługując odpowiednio 401,6 i 242,2 mln ton.
- Europejski Zielony Ład zakłada redukcję emisji o 55% do 2030 roku, co wymaga inwestycji w technologie zeroemisyjne.
Więcej w Open Access Government (EN)
Jerzy Buzek: Rozwój energetyki wiatrowej kluczowy dla partnerstwa UE i USA
Podczas konferencji „Baltic Sea Offshore Wind Summit 2025” w Gdańsku, Jerzy Buzek podkreślił znaczenie energetyki wiatrowej dla współpracy UE i USA.
- Polska planuje osiągnąć 6 GW mocy z morskiej energetyki wiatrowej do 2030 roku i 18 GW do 2040 roku.
- Litwa zamierza zbudować dwie farmy wiatrowe o łącznej mocy 1,4 GW, z planem zwiększenia do 4,5 GW do 2050 roku.
- Buzek zaznaczył, że niezależność energetyczna UE wymaga mobilizacji większych funduszy i uniezależnienia się od importu gazu z Rosji.
Więcej w PortalMorski.pl (PL)