Radar Morski #3: Najważniejsze wiadomości z Polski i świata!

mar 12, 2025 | Radar Morski

Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.

Nietypowy ładunek w terminalu promowym w Świnoujściu

Terminal promowy w Świnoujściu obsłużył pierwszy przeładunek nietypowego transportu kolejowego z szynami o długości do 120 metrów.

  • Terminal został zmodernizowany za 185 mln zł, co poprawiło obsługę transportu intermodalnego.
  • Jest jedynym w Polsce dostosowanym do obsługi promów kolejowych.
  • Inwestycja obejmowała budowę bocznicy kolejowej, pogłębienie stanowisk oraz modernizację rampy przeładunkowej do 35 metrów szerokości i 180 ton nośności.
  • Terminal jest częścią autostrady morskiej Świnoujście–Trelleborg, wspieranej przez unijny projekt „Łącząc Europę”.

Więcej w Portal Morski (PL).


Mariny neutralne pod względem emisji CO₂: Czy to możliwe?

Mariny mogą stać się neutralne pod względem emisji CO₂ dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i ekologicznych praktyk.

  • Instalacja paneli fotowoltaicznych i turbin wiatrowych może znacząco zmniejszyć emisję CO₂.
  • Wykorzystanie elektrycznych i hybrydowych jednostek pływających ogranicza emisję spalin.
  • Edukacja ekologiczna i promowanie recyklingu wśród użytkowników marin wspiera zrównoważony rozwój.
  • Przykłady takich marin to Marina di Scarlino we Włoszech i Marina at Keppel Bay w Singapurze.

Więcej w Emka Marine (PL)


Inicjatywa Trójmorza: Polska w centrum współpracy regionalnej

Inicjatywa Trójmorza (3SI), zainicjowana w 2015 roku przez Polskę i Chorwację, obejmuje 13 państw UE w Europie Środkowej, dążąc do zmniejszenia różnic gospodarczych między Wschodem a Zachodem.

  • Kluczowe projekty energetyczne, jak Baltic Pipe i terminal LNG Krk, wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne regionu.
  • Infrastruktura transportowa, jak Via Carpatia i Rail Baltica, modernizuje region i wspiera handel.
  • Polska, jako współzałożyciel, czerpie korzyści z rozwoju infrastruktury i umacnia swoją pozycję jako kluczowy węzeł tranzytowy.

Więcej w INE (EN)


Potencjał energetyczny Bałtyku: Współpraca kluczem do czystszej energii

Raport Orlen i S&P Global podkreśla znaczenie współpracy krajów nadbałtyckich w wykorzystaniu potencjału energetycznego Bałtyku.

  • Moc morskich farm wiatrowych na Bałtyku jest 10 razy mniejsza niż na Morzu Północnym.
  • Potencjał produkcji energii odnawialnej w regionie wynosi 4400 TWh rocznie, 4,5 razy więcej niż obecnie.
  • Sekwestracja CO2 pod Bałtykiem może być tańsza o 15 euro na tonie niż na Morzu Północnym.
  • Udział rosyjskiego gazu w konsumpcji regionalnej spadł z 68% do 4%.

Więcej w Bankier.pl (PL)


Unity Line sprzedaje prom „Wolin” i wprowadza nowe jednostki

Unity Line sprzedało prom „Wolin” greckiemu armatorowi, przygotowując się do wprowadzenia nowoczesnych jednostek „Jantar” i „Bursztyn”.

  • „Wolin” obsługiwał trasę Świnoujście-Trelleborg przez 17 lat, przewożąc 627 tys. zestawów drogowych.
  • Nowe promy będą napędzane silnikami LNG i bateriami, przewożąc do 240 ciężarówek i 400 pasażerów.
  • „Jantar” ma być przekazany w 2025 roku, a „Bursztyn” w 2026 roku.

„Będzie to pod względem technicznym najnowocześniejsza jednostka na Morzu Bałtyckim” – podkreśliła Katarzyna Antoń.

Więcej w Gospodarka Morska (PL).


Rola portów w UE dla konkurencyjności regionalnej i zrównoważonego rozwoju

Porty w UE, choć mniej istotne w handlu wewnętrznym, obsługują prawie połowę handlu z krajami spoza UE.

  • W 2023 roku porty UE obsłużyły 21,3% globalnych zawinięć statków, z czego 88% pod unijną banderą.
  • Rotterdam i Antwerpia-Brugia dominują w przeładunkach, obsługując odpowiednio 401,6 i 242,2 mln ton.
  • Europejski Zielony Ład zakłada redukcję emisji o 55% do 2030 roku, co wymaga inwestycji w technologie zeroemisyjne.

Więcej w Open Access Government (EN)


Jerzy Buzek: Rozwój energetyki wiatrowej kluczowy dla partnerstwa UE i USA

Podczas konferencji „Baltic Sea Offshore Wind Summit 2025” w Gdańsku, Jerzy Buzek podkreślił znaczenie energetyki wiatrowej dla współpracy UE i USA.

  • Polska planuje osiągnąć 6 GW mocy z morskiej energetyki wiatrowej do 2030 roku i 18 GW do 2040 roku.
  • Litwa zamierza zbudować dwie farmy wiatrowe o łącznej mocy 1,4 GW, z planem zwiększenia do 4,5 GW do 2050 roku.
  • Buzek zaznaczył, że niezależność energetyczna UE wymaga mobilizacji większych funduszy i uniezależnienia się od importu gazu z Rosji.

Więcej w PortalMorski.pl (PL)