Remontowa Shipbuilding, Gdańska Stocznia Remontowa oraz Marine Technology to laureaci „Złotej Kotwicy” 20 edycji Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo. Nagrodę specjalną kapituły otrzymał Zygmunt Choreń, polski konstruktor statków, m.in. „Pogorii” i „Daru Młodzieży”.
W tym roku już po raz 20. uderzenie w dzwon okrętowy obwieściło rozpoczęcie Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo. Impreza odbywa się w AmberExpo w Gdańsku. Baltexpo to największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej, organizowane co dwa lata nieprzerwanie od 1982 roku. Na kolejną edycję branża morska nie będzie musiała czekać dwa lata, bo od przeszłego roku targi Baltexpo będą się odbywać co roku.
Tradycyjnie z okazji targów Krajowa Izba Gospodarki Morskiej przyznała nagrody branżowe „Złote Kotwice”. W kategorii „Produkt” nagrodę otrzymała Remontowa Shipbuilding za zbudowanie dwóch promów hybrydowych dla londyńskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego – Transport for London.
Nagroda „Złota Kotwica” w kategorii „Usługa” została przyznana firmie Gdańska Stocznia Remontowa za przebudowę platformy „Petrobaltic” i zaopatrzeniowca górnictwa morskiego „Sylur”. Oba projekty były realizowane dla firmy Petrobaltic z Grupy Lotos. Wyróżnienie za innowacyjny produkt otrzymała z kolei firma Marine Technology. Jury doceniło pierwszą produkowaną w Polsce hydrograficzną bezzałogową jednostkę pływającą HydroDron.
Z kolei nagrodę specjalną „Osobowość Roku Gospodarki Morskiej” otrzymał Zygmunt Choreń, polski konstruktor statków, głównie żaglowców, m.in. „Pogorii” i „Daru Młodzieży”, a ostatnio największego, czyli „Flying Clipper”, pięciomasztowej fregaty . Nic więc dziwnego, że nazywany jest „ojcem żaglowców”. Zaprojektował i nadzorował budowę wielkich żaglowców, pływających dziś pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Od 1992 roku prowadzi biuro „Choren Design & Consulting”.
– Jestem dzieckiem szczęścia, wszystko mi się w życiu udaje. Marzy mi się jednak, aby powstawały kolejne żaglowce. Już czas budować następcę „Pogorii” i tu zwracam się z apelem do władz – powiedział Zygmunt Choreń. „Pogoria” to jacht szkoleniowy.
Na tegorocznych targach wystawia się ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. Baltexpo 2019 to też prawie 50 godzin obrad 13 konferencji i seminariów. Ich tematyka oddaje złożoność i wielowątkowość problematyki, związanej z gospodarka morską. Uczestnicy Baltexpo dyskutują o roli państwa w rozwoju przemysłu stoczniowego i portów, polskich specjalizacjach w przemyśle stoczniowym, bezpieczeństwie portów i żeglugi, rynku usług portowych, wyzwania dla rybołówstwa i przetwórstwa ryb, modelu kształcenia kadr dla przemysłów morskich.
Baltexpo to też wydarzenia towarzyszące. Wczoraj np. podpisano umowę pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Zarządem Morskiego Portu Gdynia (beneficjent) na dofinansowanie projektu „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”. Projekt o wartości całkowitej prawie 70 mln zł, zostanie dofinansowany w kwocie prawie 20 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
VIK
fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Czytaj więcej na:
https://biznes.trojmiasto.pl/Zlote-Kotwice-targow-Baltexpo-dla-spolek-Remontowa-Holding-i-Marine-Technology-n137775.html#tri