Zima Lodbroka

sty 14, 2013 | Szczecin

2LodbrokPrzybył do Szczecina ze Szwecji półtora roku temu i zastąpił „Gucia”. Dźwig pływający „Lodbrok” od razu miał co robić – nie brakowało zleceń w porcie szczecińskim i świnoujskim, były kontrakty zagraniczne. Teraz jest pewien przestój, a „Lodbrok” przechodzi konserwację.

Gdy Zakład Usług Żeglugowy sprzedał holenderskiej firmie „Gucia”, który mógł przenosić 200-tonowe ciężary, ściągnięto do Szczecina dźwig „Lodbrok” należący do szwedzkiej firmy Marine Crane AB. Na dużym haku podnosi 260 ton, a na pomocniczym – 30. Jego dzierżawca, polska spółka Marine Crane, przeniosła niedawno swoją siedzibę z ul. Niedziałkowskiego na ul. Ludową. Biuro mieści się obecnie w budynku ZUŻ-u, tuż przy nabrzeżu Warsztatowym, gdzie cumuje dźwig. „Lodbroka” obsługuje czteroosobowa załoga, która wcześniej pracowała na „Guciu”.

Teraz na dźwigu jest mało pracy, mamy przestój, który wykorzystujemy na remont i konserwację – mówi Andrzej Tesarski, prezes Marine Crane. – Trzeba poczyścić zbiorniki, wykonać roboty malarskie. Na ostatnim kontrakcie w Szwecji nie mieliśmy na to czasu, dźwig pracował dzień w dzień od godziny 6 do 22.

„Lodbrok” jesienią pomagał przy budowie mostu w szwedzkim Sundsvall nad Zatoką Botnicką. Rozładowywał statki przywożące części przęseł. W tym roku znów będzie w Szwecji.

W okolicach czerwca płyniemy do Sztokholmu na 9-11 miesięcy, by budować terminal promowy – zapowiada A. Tesarski. – Jeżeli firmy w Szczecinie zechcą skorzystać z naszych usług, to raz w miesiącu na kilka dni będziemy przyjeżdżać.

Pojawiły się oferty na koniec stycznia i luty dotyczące przeładunku transformatorów i konstrukcji stalowych, ale na razie miejscowych zleceń jest mało.

– Nie możemy się opierać na samym zespole portów Szczecin i Świnoujście – zaznacza A. Tesarski. – Koszty utrzymania dźwigu są spore, dlatego rozglądamy się dookoła. Dodam, że jesteśmy jednym z tańszych dźwigów w całej Europie.

Prezes Marine Crane nie poprzestaje na przedsięwzięciach związanych z „Lodbrokiem”. Rozszerzył zakres działalności i założył kolejną firmę – Total Shipping Logistics – świadczącą m.in. kompleksowe usługi przeładunkowe. (ek)

Fot. Elżbieta KUBOWSKA

źródło: http://www.24kurier.pl/Aktualnosci/Gospodarka-Nauka/Zima-Lodbroka