Zarządy portów morskich będą ponosić takie same opłaty

kw. 4, 2013 | Porty Morskie

1portszczecinptakMinister transportu chce naprawić błąd w przepisach, powodujący, że zarząd portów w Świnoujściu i Szczecinie płaci od lat 10-krotnie wyższą opłatę za użytkowanie wieczyste, niż zarządy portów w Gdańsku i Gdyni. Jest już gotowy projekt w tej sprawie.

Wszystkie cztery porty są uznawane za „niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa” i teoretycznie wszystkie powinny płacić niższe opłaty za wieczyste użytkowanie i z tytułu zarządu nieruchomościami.

W praktyce jest jednak inaczej – od lat zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego w wysokości 0,3 proc. ceny nieruchomości, natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście płaci ją w wysokości 3 proc. ceny nieruchomości. Podobnie jest z opłatą roczną z tytułu trwałego zarządu: zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą ją w wysokości 0,1 proc. ceny, a zarząd portów w Szczecinie i Świnoujściu – w wysokości 1 proc. ceny.

Różnica wynika z niejasnego przepisu w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. Wymienia on bowiem – wśród nieruchomości uznanych za „niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa” – nieruchomości wykorzystywane „na porty i przystanie żeglugi śródlądowej, którym odrębne przepisy nadają znaczenie obronne”.

Z przepisu nie wynika jednoznacznie, czy chodzi o porty morskie, czy porty śródlądowego. Dla prawników najważniejszy jest użyty w przepisie spójnik „i”, co oznaczałoby, że chodzi wyłącznie o porty i przystanie śródlądowe – bez portów morskich. Tak właśnie interpretowały dotychczas przepis urzędy, a potem i sądy, decydując w sprawie opłat od zarządu portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Natomiast zarządy portów w Gdańsku i Gdyni nie miały z tym problemu, bo urzędy decydujące o wysokości opłat uznały je za „niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa”.

Po to, by zlikwidować tę dysproporcję, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przygotował projekt zmiany rozporządzenia z 24 sierpnia 2004 r. Z rozporządzenia tego miałoby jednoznacznie wynikać, że porty morskie są uznawane za „niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa”.

Projekt trafił do uzgodnień międzyresortowych. Jeśli następnie przyjmie go Rada Ministrów, to rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wówczas urzędy powinny obniżyć stawki opłat pobieranych od zarządu portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Dla gmin i budżetu państwa będzie to spory ubytek dochodów; wstępnie oszacowano, że opłaty za samo tylko użytkowanie wieczyste nieruchomości w porcie Szczecin zmaleją o ok. 3,8 mln zł, z obecnych 4,2 mln zł.

Źródło:
www.wnp.pl