W dniu 29 sierpnia br. w szwedzkim porcie Ystad na promie Mazovia przedstawiciele zarządów portów oraz polskiego armatora promowego podpisali List Intencyjny dotyczący trójstronnej współpracy.
W spotkaniu uczestniczyli reprezentanci wszystkich stron w osobie Piotra Redmerskiego, prezesa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Dariusza Słaboszewskiego i Bjorna Bostroma dyrektora portu Ystad.
Głównym celem dokumentu jest zagwarantowanie odpowiedniej infrastruktury obu portów i obsługi dużych promów, które PŻB zamierza wprowadzić na trasie Świnoujście – Ystad.
Jak wynika z treści listu, porty uwzględniając warunki techniczne dwóch nowych promów, zapewnią pełną ich obsługę w zakresie cumowania, załadunku i rozładunku wszelkich pojazdów. Prawdopodobnie kontrakt na budowę obu jednostek zastanie podpisany jeszcze w tym roku, natomiast już pierwsza z nich ma być ukończona i przejść do eksploatacji w 2019 roku.
Dane dotyczące nowych statków (ro-pax):
– Długość – 228 m
– Szerokość – 31 m
– Linia załadunkowa – 3500 m
– Zanużenie – 6.4 m
– Nośność – 10 000 DWT
– Paliwo – Dual fuel (MGO/ LNG)
– Ilość pasażerów – 900
– Ilość kabin / łóżek – 250/700
– Możliwość przewozu wagonów kolejowych na jednym lub dwóch statkach – w opcji
Koszt budowy jednostki szacuje się na 450 mln.
„Promy, które zostaną wybudowane, muszą gdzieś zawijać, dlatego tak ważna jest kooperacja z portami w Polsce i Szwecji” – zaznaczył prezes PŻB.
Podczas konferencji towarzyszącej podpisaniu listu był obecny Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz przedstawiciele Ministerstwa Przedsiębiorczości i Innowacji Szwecji. To wydarzenie jest następstwem wcześniejszych działań, dotyczących aktywizacji sektora przemysłu okrętowego w Polsce i przyjęcia tzw. ustawy stoczniowej, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017r.
MiO