Z „Woli Bożej” dla Gdańska…

lis 8, 2012 | Port Gdańsk

wb11Z „Woli Bożej” dla Gdanska… i nie tylko. Spektakularne przedsięwzięcie, rzec można – sztandarowa inwestycja Gdańska: tunel drogowy pod Martwa Wisłą, służyć będzie całemu Pomorzu i polskiej gospodarce narodowej. Doskonała dostępność od strony lądu wszędzie w świecie jest orężem konkurencyjności portów. Jeśli zważyć, że przez gdański port przechodzą każdego roku ładunki o wartości przekraczającej 100 miliardów złotych (dla porównania: roczny budżet miejskiej kasy Gdańska nie przekracza 3 mld złotych), łatwo zrozumieć „rozległość” znaczenia tego morskiego węzła transportowego. Realizacja nowych połączeń kolejowych i drogowych – w tym trasy z tunelem pod Martwą Wisłą – niewątpliwie utrwali pozycję bałtyckiego portu w Gdańsku.

17 października 2012, punktualnie o 16, płynący z Rotterdamu holenderski drobnicowiec pod znamienną nazwą „Deo Volente” (łac. „Wola Boska”), minął główki gdańskiego portu. Chwilę później cumował już przy Nabrzeżu Rudowym Basenu Górniczego. W ładowniach pomieścił 1300 ton elementów tzw. „kreta”, wśród których najcięższy – silnik maszyny – ważył niemal 230 ton.

90-metrową Tunnel Boring Machine zbudowała dla Gdańska w niemieckim Allmannsweier fabryka „Herrenknecht AG”. Zajęło jej to 9 miesięcy. Uruchomiona dla dokonania odbioru technicznego i rozebrana do potrzeb transportu, dociera do Gdańska w częściach także drogami lądowymi. Elementy TBM, ustawione w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca rozpoczęcia akcji „kreta”, czekają obecnie na montaż. Wokół trwają intensywne prace przygotowujące łożysko startowe dla TMB. W lutym 2013 „kret” zacząć ma drążenie najdłuższego tunelu w Polsce i pierwszego tunelu wykonanego w naszym kraju przy użyciu TBM. 35 metrów pod lustrem wody w Martwej Wiśle „kret” pokona 1378 metrów, by przy węźle ul. Marynarki Polskiej ponownie go zdemontowano i przewieziono w rejon Dworca Drzewnego, by zacząć mógł wiercenie drugiej 12-metrowej średnicy nitki tunelu.

Zgodnie z harmonogramem Gdańskich Inwestycji Komunalnych – pierwsze samochody wjadą z Trasy Słowackiego tunelem w Trasę Sucharskiego pod koniec 2014 roku.

Janusz Kasprowicz
Rzecznik ZMPG SA