Wysokie wzrosty przeładunków w marcu br. odnotowały porty w Szczecinie i Świnoujściu. Łączne obroty portowe w tym okresie wyniosły 2.402,0 tys. ton i były wyższe o 15,7% w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego.
Na taki wynik wpływ miał m.in. znaczący wzrost przeładunków ropy i jej przetworów (o 210,9%), wynikający nie tylko z dostaw LNG z Kataru, ale również dzięki cyklicznym dostawom oleju napędowego do Holandii i Szwecji oraz imporcie tego surowca z portów rosyjskich.
Drobnica, która dominuje w strukturze przeładunków portów, wykazuje stałą tendencję wzrostową, głównie dzięki aktywności Terminala Promowego w Świnoujściu, gdzie odnotowano 12,2% wzrost wyników działalności. Łączne obroty drobnicą wyniosły w marcu br. 1.152,7 tys. ton.
Znaczący (31,1%) wzrost przeładunków odnotowano w grupie ruda. Wzrost przeładunku tych towarów to efekt obsłużenia sześciu większych statków, z rudą pochodzącą z Brazylii, Liberii, RPA i Norwegii.
Nie najgorsze wyniki osiągnięto w trudnym ostatnio obszarze obrotów w grupie towarowej węgiel. Jednostkowym dostawom koksu do Indii i importowi węgla z USA towarzyszyło ożywienie ruchu barkowego z węglem do Niemiec, co przełożyło się na obroty na poziomie 204,8 tys. ton.
Przeładunki zboża spadły o 6,6% ale odnotowano zwiększoną aktywność w eksporcie, głównie pszenicy, do krajów afrykańskich. Po wielu latach braku aktywności przywrócono eksport tego towaru na Kubę. Stosunkowo mniej przeładowano śruty sojowej. Łączne obroty w grupie zboża wyniosły w marcu br. 172,9 tys. ton.
W grupie inne masowe, zauważalny był wzrost przeładunków nawozów rolniczych. Łączne obroty wszystkich towarów w tej grupie wyniosły 276,0 tys. ton i były niższe o 12,7% w stosunku do marca 2016 r.
Ogółem, po pierwszym kwartale 2017 r. łączne przeładunki są wyższe o 9,0% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego i wynoszą 6.411,7 tys. ton. Na tak dobry wynik wpływ miał głównie wzrost przeładunków drobnicy (głównie promowej), ropy i gazu LNG oraz zbóż.
Lp. | Grupa towarowa | Obroty łącznie z wagą środków transportu, na których przemieszczana jest drobnica w ruchu promowym | |||||
2016 | 2017 | %% | |||||
marzec | 3 m-ce | marzec | 3 m-ce | 05:03:00 AM | 06:04:00 AM | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1 | Węgiel | 241,4 | 656,6 | 204,8 | 534,4 | 84,8 | 81,4 |
2 | Ruda | 195,4 | 586,6 | 256,2 | 600,9 | 131,1 | 102,4 |
3 | Inne masowe | 316,1 | 814,4 | 276,0 | 731,2 | 87,3 | 89,8 |
4 | Zboże | 185,2 | 477,1 | 172,9 | 537,3 | 93,4 | 112,6 |
5 | Drewno | 1,2 | 2,0 | 0,8 | 4,2 | 66,7 | 210,0 |
6 | Drobnica | 1 027,9 | 2 894,4 | 1 152,7 | 3 099,1 | 112,1 | 107,1 |
w tym: | |||||||
drobnica promowa | 741,1 | 2 084,3 | 831,8 | 2 219,4 | 112,2 | 106,5 | |
7 | Ropa i przetwory | 108,9 | 449,1 | 338,6 | 904,6 | 310,9 | 201,4 |
Razem obroty w portach w Szczecinie i w Świnoujściu | 2 076,1 | 5 880,2 | 2 402,0 | 6 411,7 | 115,7 | 109,0 | |
8 | Przeładunki kontenerów TEU (20′) | 6 640,0 | 19 867,0 | 7 693,0 | 22 360,0 | 115,9 | 112,5 |