W małych portach dużo inwestycji

sie 6, 2015 | Polskie nowości

1aportkolobrzeg

Pod względem przeładunków największą rolę w Polsce pełnią duże porty takie jak Gdańsk, Gdynia czy zespół portowy Szczecin-Świnoujście. O jak najlepsze wyniki starają się też ośrodki, w których znajdują się mniejsze porty morskie.

W pierwszej połowie 2015 roku znaczny spadek w ilości przeładunków w porównaniu z analogicznym okresem w 2014 r. odnotowały porty w Kołobrzegu i Elblągu. Niewielka recesja dotknęła port w Policach, a Port Darłowo odnotował ogromny skok obrotów.

W Darłowie wzrost

Darłowo na tle wszystkich portów rozwija się w bardzo szybkim tempie. W porównaniu do poprzedniego roku, odnotowano tam wzrost obrotów o 77%. Teraz wynosiły one 199,7 tys. ton, a władze portu przewidują, że na koniec roku mogą dobić nawet do 400 tys. ton. W Darłowie przeładowuje głównie kruszywa. Ten rodzaj towaru to aż 88,13% całego przeładunku w porcie.

Port w Darłowie jest niewielki, ale rozwija się prężnie. Dodatkowo władze portu stawiają na przeładunek zboża. W tym celu budują nowe magazyny i zakupują dźwigi. Tak duże przeładunki zawdzięczają też inwestycji Urzędu Morskiego w Słupsku w ochronę brzegów morskich od Jarosławca do Rowów oraz kontraktowi na przeładunek kruszyw i kamieni ze Skandynawii.

Kolejną inwestycją w darłowskim porcie jest poprawienie połączenia z siecią dróg krajowych i wojewódzkich. Teraz udało się uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę drogowej i składowej infrastruktury portowej. Ta inwestycja będzie warta 5,7 mln zł, z czego 85% pokryje Fundusz Spójności. Projekt zrealizuje firma Skanska.

W Kołobrzegu dwie inwestycje

Kołobrzeg, który w pierwszym półroczu 2014 r. mógł się cieszyć ze wzrostu przeładunku o 16% w porównaniu z 2013 r., teraz odnotowuje 18% spadku w obrotach. Wynik w pierwszym półroczu 2015 to 59 tys. ton. Spadek jest wywołany brakiem przeładunków m.in. kruszywa, kamienia, soli potasowej, talku oraz wapna. Wzrosły jedynie przeładunki drewna, z 23 do 30,4 tys. ton. Priorytetem dla portu w Kołobrzegu jest ukończenie dwóch inwestycji, które zostały rozpoczęte w ubiegłym roku.

Pierwsza z nich ma wartość 16,945 mln zł i jej przedmiotem jest budowa basenu rybackiego na Wyspie Solnej w Porcie Rybackim Kołobrzeg. Ma on mieć 1,5 ha i umożliwi cumowanie ok. 150 łodzi. Druga inwestycja przewiduje montaż odbojnic pochłaniających energię kinetyczną oraz modernizację Nabrzeża Zbożowego. Zadanie obejmuje m.in. wykonanie nowego oświetlenia terenu, punktów poboru energii elektrycznej, wody, hydrantów i torów kolejowych. Ten projekt będzie kosztował Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg 5,68 mln zł. Wykonawcą obu zadań jest firma Hydrobud. Zakończenie prac jest przewidziane na ostatni kwartał 2015 roku.

Elblągowi szkodzą rosyjskie sankcje

Zły wpływ na ilość przeładunków w porcie w Elblągu mają sankcje ze strony Rosji i Unii Europejskiej. Z uwagi na niski kurs rubla, Rosjanom nie opłaca się kupować w Elblągu. Od stycznia do czerwca przeładunki w porcie elbląskim wyniosły 95,2 tys. ton. To aż o 32% mniej niż w poprzednim roku, kiedy przeładowano 141 tys. ton. Największy spadek odnotowano w segmencie przeładunku drobnicy. Od początku roku przeładowano tylko 53,8 tys. ton.

Jednocześnie zarząd portu stara się o rozwój inwestycji. Chce, aby UE dofinansowała projekty przebudowy nabrzeża oraz modernizacji mostu pontonowego, który utrudnia dostęp do portu dla niektórych statków. Port w Elblągu czeka też od 2011 roku na utworzenie punktu kontroli fitosanitarnej, która pozwoliłaby na przeładunek drewna z drzew iglastych. Do tego potrzebna jest decyzja urzędników, którzy nie śpieszą się z przeprowadzeniem procedury.

Police utrzymują swoją pozycję

Stabilna sytuacja jest w porcie w Policach. Tam przeładunki spadły jedynie o 3,7% i wynosiły 954 tys. ton. W najbliższym czasie władze portu przewidują wzrost przeładunku z uwagi na kilka inwestycji.

Police chcą poprawić dostępność portu. Niedawno zakończyły się roboty pogłębiające Kanał i Basen Barkowy przy Terminalu Barkowym w porcie w Policach. Pogłębiony ma zostać też terminal Mijanka. Jego ostateczna głębokość ma wynosić 10,5 m i umożliwić zawijanie do portu statkom o nośności do 24 tys. ton. Prace mają zostać przeprowadzone w 2016 roku. 

 

Źródło: rynekinfrastruktury.pl