Mało jest w Polsce firm, a tym bardziej na Pomorzu Zachodnim, które na przestrzeni najbliższych lat wydadzą na inwestycje ponad 600 mln. zł. Mowa oczywiście o Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Kierownictwo firmy w ten sposób pragnie zmienić oblicze, rolę i znaczenie szczecińskiego portu. Port Szczecin ma stać się w najbliższych latach Portem XXI wieku. Ma być najważniejszym w tej części geograficznej węzłem komunikacyjnym pomiędzy północną i południową oraz zachodnią częścią Europy.
Nic też dziwnego, że wachlarz prac inwestycyjnych jest ogromny. Będzie niemal równocześnie prowadzony w Porcie Handlowym Świnoujście, gdzie główną inwestycją o skali światowej jest Terminal Gazowy LNG oraz nowe nabrzeża do przeładunków towarów masowych a w przyszłości kontenerowych.
Mówi się o kolejnych dodatkowych śmiałych i odważnych przedsięwzięciach, związanych z świnoujskim portem, ale o tym jeszcze za wcześnie mówić. Najpierw Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście musi uporać się z rozpoczęciem pierwszych projektów, znaczących dla prawidłowego funkcjonowania portu. Najważniejsze, że zostały już podpisane stosowne umowy z wykonawcami np. na przebudowę infrastruktury portowej w płn. części półwyspu Ewa, na przebudowę infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, przebudowy infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, rozbudowa infrastruktury płd. części portu w Świnoujściu.
Przypomnijmy: Niedawno Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA i Paweł Adamarek, wiceprezes ds. finansowych podpisali w Warszawie umowy na dofinansowanie trzech projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach programu POIiŚ: modernizacji infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, modernizacji infrastruktury kolejowej w obu portach oraz modernizacji infrastruktury portowej w północnej części portu w Szczecinie na Płw. Ewa.
Do tej grupy inwestycji, częściowo finansowanych przez Unię Europejską będzie rozbudowa infrastruktury do przeładunków intermodalnych w rejonie Kanału Dębickiego w Szczecinie. Jest to wspólny projekt ZMPSiŚ i DB Port Szczecin. Wspólnie także został złożony wniosek o dofinansowanie unijne. W ten projekt firmy zainwestują 90 mln zł.
– Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji 30 nowych inwestycji. Najważniejsza z nich to Terminal Gazowy w Świnoujściu oraz budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Te budowy już się rozpoczęły a w przyszłym roku startujemy z następnymi, tym razem na terenie portu szczecińskiego – powiedział Władysław Lisewski, wiceprezes ds. inwestycji w ZMPSiŚ.
Powraca sprawa Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego.
– Obecnie prowadzimy rozmowy z dwoma kontrahentami zagranicznymi; z Anglii i Niemiec. Jesteśmy na etapie negocjacji warunków umowy z tymi firmami, które należą do znaczących na świecie – stwierdził Władysław Lisewski.
Szczeciński port z roku na rok będzie stawał się silnym i prężnym ośrodkiem łączącym najważniejsze europejskie miasta, nie tylko, portowe a kolejne inwestycje sprawią, że wielomilionowe nakłady zwrócą się niepostrzeżenie szybko.