Terminal Promowy w Świnoujściu; Jeden z dziesięciu kluczowych graczy…

maj 29, 2012 | Port Szczecin

tpsW dniach 22-24 maja 2012 Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wziął udział w odbywających się w Goeteborgu Targach RORO2012.

W ramach targów, poświęconych rynkowi promowemu i przewozom ładunków ro-ro, zorganizowano dwudniową konferencję dla uczestników. Podczas organizowanych w trybie sesji tematycznych bloków konferencyjnych, biorący w nich udział armatorzy, przewoźnicy i portowcy z krajów nadbałtyckich oraz przedstawiciele środowisk naukowych, dyskutowali o ogólnej sytuacji na rynku przewozów ro-ro, przyszłości i kierunkach rozwoju transportu ro-ro, a także pojawiających się zagrożeniach dla tej branży.

Podczas konferencji Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zaprezentował pozycję największego i najnowocześniejszego na polskim wybrzeżu terminalu promowego w Świnoujściu, który odgrywa wiodącą rolę w obsłudze morskich połączeń promowych z Polski do Skandynawii, zarówno co do ilości zawinięć promów, jak i pod względem wielkości obsłużonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Jest on integralną częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z krajami Europy południowej, dlatego też objęty został sesją „North-South Axis”. Na pięciu stanowiskach obsługiwane są promy pasażersko – samochodowe i samochodowo – kolejowe. Aktualnie terminal oferuje każdego dnia 5 odejść promów do Ystad i 3 do Trelleborga. Warto podkreślić, że jest to jedyny terminal promowy w Polsce, i jeden z 8 na Bałtyku, obsługujący przewozy kolejowe ładunków w relacjach do i ze Szwecji.  Dzięki odpowiedniemu układowi torów, placów manewrowo – składowych, terminal może być przystosowany do przeładunku jednostek transportu intermodalnego.

W roku 2011 na terminalu promowym w Świnoujściu obsłużono: 6,2 mln ton ładunku, 283.067 samochodów ciężarowych, 194.340 samochodów osobowych, 1.403 autokarów, 14.060 wagonów kolejowych oraz prawie 500 tys. pasażerów. Uczestnicy konferencji podkreślali średni wzrost obrotów na rynku przewozów ro-ro w roku 2011  na poziomie 8%, który odnotowany również na terminalu promowym w Świnoujściu potwierdza jego wysoką pozycję konkurencyjną.

Podczas konferencji zwracano uwagę na znaczenie terminalu promowego w Świnoujściu, z uwagi na ostatnie wyniki badań, wskazujące na dynamicznie rozwijający się rynek polski w zakresie przewozów promowych i ro-ro. Z uznaniem informowano o wynikach terminalu oraz wskazywano na jego potencjał rozwojowy. Wiele uwagi poświecono trendom, według których prognozuje się wzrost krótkich podróży, identyfikuje się problemy związane z ich sezonowością czy dostosowaniem w wielu portach infrastruktury do wymagań rynku.

Omawiano również możliwości rozwoju i podnoszenia konkurencyjności.

ZMPSiŚ