Światowy Dzień Marynarza !

cze 25, 2020 | Polskie nowości

Filipino seaman

W tym roku z uwagi na panującą sytuację związaną z epidemią COVID-19, o marynarzach i sytuacji, w jakiej się znaleźli należy mówić szczególnie głośno.

Szacuje się, że 200 000  marynarzy utknęło na statkach z powodu pandemii koronawirusa, a ograniczenia w podróżowaniu i blokady na całym świecie wciąż uniemożliwiają im ukończenie kontraktów – informuje ICS  i jednocześnie ostrzega, że więcej pracowników znajdzie się w tej sytuacji, jeśli rządy nadal nie będą ułatwiać zmiany załóg. Wielu z tych marynarzy będzie doświadczać niekorzystnego wpływu na ich zdrowie psychiczne i ograniczoną zdolność do bezpiecznego wykonywania swoich zadań w obliczu rosnącego przemęczenia.

„Na całym świecie jest 1,2 miliona marynarzy przebywających na pokładach 65 tysięcy statków. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy podmiany załóg zostały całkowicie wstrzymane. Oznacza to, że załoga nie była w stanie zejść na ląd ani wejść na pokład statku w porcie i warunki zatrudnienia musiały zostać przedłużone” – podkreśla sekretarz generalny ICS Guy Platten w komunikacie prasowym.

Pod koniec marca br. organizacje międzynarodowe – w tym ICS i IMO – wezwały rządy do zwolnienia marynarzy z ograniczeń w podróżowaniu, ponieważ są one niezbędne dla utrzymania globalnych łańcuchów dostaw żywności, paliwa i leków. IMO stwierdziła, że marynarze i personel morski powinni być traktowani jako „kluczowi pracownicy” niezależnie od narodowości, aby umożliwić ich częstszą rotację. Wskutek tych działań , wiele administracji morskich, w tym Polska,  faktycznie zniosło wymóg koniecznej kwarantanny dla marynarzy wracających z kontraktów.

Jednak wymiany załóg są utrudnione w wielu częściach świata, między innymi z powodu ograniczeń w podróżowaniu głównie w krajach takich jak Indie i Filipiny. Nawet, jeśli niektóre kraje powoli łagodzą przepisy dotyczące wymiany załogi w portach, ograniczone podróże lotnicze uniemożliwiły wielu marynarzom powrót do domu. Od lipca większość krajów zdecydowała o otwarciu nieba dla przewoźników operujących na ich terenie. Przedstawiciele IMO, ILO oraz WHO liczą na to, że dzięki temu trudna sytuacja marynarzy zacznie wracać do normy , a ich powroty do domu po nierzadko wielotygodniowych, przedłużonych  pobytach na statkach będą szybsze i bezpieczniejsze.

 

UM Gdynia