TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UL grafika wizerunkowa 500x80px

Spór zbiorowy w Gryfii

Czytaj więcej: Spór zbiorowy w Gryfii Lesław Hnat, prezes Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, zaapelował do polityków, by nie wykorzystywali tematu stoczni w gorącym okresie przedwyborczym. To reakcja na zapowiedź zwołania nadzwyczajnej sesji szczecińskiej Rady Miasta w sprawie sytuacji w remontówce. Tymczasem stoczniowe związki zawodowe weszły w spór zbiorowy z pracodawcą.

Prezes Gryfii w swoim liście otwartym zaznaczył, że wykorzystywanie tematu stoczni w działalności politycznej, szczególnie tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, szkodzi spółce, która po przeprowadzeniu niezbędnych działań naprawczych osiąga coraz lepsze wyniki (w 2013 r. wypracowała ok. 1 mln zł zysku).

– Ostatnio obserwuję dużą aktywność polityków w sprawie Gryfii, a mam już doświadczenia ze Świnoujścia, gdzie tego rodzaju dyskusje z merytorycznych zamieniały w polityczne – mówił na wtorkowej konferencji prasowej w Szczecinie Lesław Hant, prezes MSR Gryfia. – To szkodzi firmie. Dlatego apeluję, by tę dyskusję przełożyć na czas po wyborach.

Z wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnej sesji poświęconej sytuacji w Gryfii wystąpili niedawno szczecińscy radni PiS-u. Była to reakcja na apel związkowców, którzy prosili o interwencję. Jak się dowiedzieliśmy, debata o stoczni ma się odbyć 26 bm., czyli już po wyborach do PE.

– Jeżeli jest taki termin, to oczywiście wezmę udział w tej dyskusji – zapowiedział L. Hnat.

Prezes poinformował, że związki zawodowe weszły w spór zbiorowy z pracodawcą. Żądają wydłużenia gwarancji zatrudnienia, wzrostu wynagrodzeń oraz rezygnacji z tzw. outsourcingu, czyli wydzielania części spółki i przekazywania jej w zarząd firmom zewnętrznym.

– Ubolewam, że nie potrafiłem lepiej dotrzeć do związkowców z uzasadnieniem konieczności outsourcingu – stwierdził prezes Gryfii. – W ubiegłym tygodniu przekazaliśmy organizacjom związkowym informację o zamiarze przekazania części przedsiębiorstwa innemu pracodawcy i to wywołało wzburzenie.

Jak wyjaśnił L. Hnat, chodzi o zakład obróbki skrawaniem.

– Mamy halę, kilkadziesiąt maszyn i około 20 pracowników, ale wykorzystanie ich czasu pracy wynosi niewiele ponad 50 procent i w pewnym sensie ich subsydiujemy – tłumaczył. – Jednocześnie są w Szczecinie przedsiębiorcy, którzy zajmują się wyłącznie obróbką skrawaniem i szukają pracowników, bo mają więcej zamówień niż stocznia. Taka firma wynajmie od nas hale i maszyny oraz zatrudni naszych pracowników. Będzie świadczyć usługi dla stoczni, ale też realizować inne zlecenia. Dla Gryfii oznacza to oszczędność w wysokości 500 tys. zł rocznie. Zgłosiło się pięciu pracodawców, z których wyłoniliśmy jednego i teraz zaprosiliśmy związki, by wspólnie ustalić warunki pracy.

Prezes zapowiedział, że spotkanie ze związkowcami w tej sprawie ma się odbyć w najbliższy czwartek. Natomiast rozmowy dotyczące sporu zbiorowego zaplanowano na przyszły wtorek.

Dodajmy, że w skład MSR Gryfia wchodzą dwa zakłady – w Szczecinie i Świnoujściu.

(ek)

Źródło: 24kurier.pl

Gryfia znów wystawia działki na sprzedaż. Ogłosiła kolejny przetarg

Czytaj więcej: Gryfia znów wystawia działki na sprzedaż. Ogłosiła kolejny przetarg Morska Stocznia Remontowa Gryfia nie rezygnuje ze sprzedaży terenów w Świnoujściu. Spółka ogłosiła kolejny przetarg i szuka chętnego na ponad 25 hektarów.

Przeciwko temu protestują m.in. związkowcy. Ich zdaniem, to wyprzedaż majątku, bo chodzi o dwie trzecie całego terenu stoczni w Świnoujściu.

Prezes spółki Lesław Hnat uważa jednak, że działki są niepotrzebne, bo nie były i nie będą zagospodarowane. Ponadto co roku trzeba za nie płacić podatek od nieruchomości - prawie pół miliona złotych.

To kolejny przetarg dotyczący sprzedaży tego terenu w Świnoujściu. Poprzednie postępowanie zarząd stoczni unieważnił, ponieważ wpłynęła tylko jedna oferta, która była zbyt niska. Kwota objęta jest tajemnicą handlową.

Wynik przetargu poznamy za miesiąc.

 

Źródło: radioszczecin.pl

Prom Wawel w doku MSR Gryfia

Czytaj więcej: Prom Wawel w doku MSR GryfiaW największym doku Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A. (dok nr 5), został zadokowany prom Wawel, którego właścielem jest Polska Żegluga Bałtycka SA.  Prom kursuje na trasie Świnoujście – Ystad – Świnoujście.

Planowany czas remontu wynosi  12 dni, po czym statek powróci do regularnego serwisu. Zakres prac obejmuje konserwację kadłuba, pomiary wałów i sterów, wymianę uszczelnienia wału śrubowego, remont zaworów oraz prace ślusarskie i pokładowe.

W chwili obecnej linie promowe ze Świnoujścia do Szwecji (Trelleborg, Ystad) obsługuje łącznie 10 jednostek, z czego 4 należą do Polskiej Żeglugi Morskiej, 3 do Euroafrica Linie Żeglugowe, 2 do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i 1 do TT Line.

Stocznia Gryfia ma ambicje aby stać się naturalnym zapleczem remontowym dla wszystkich promów obsługiwanych przez terminal Promowy w Świnoujściu.

M/F Wawel jest pierwszym promem, który powrócił na dok MSR „Gryfia” S.A. po dłuższej przerwie w wykonywaniu remontów tego typu jednostek.

Lodołamacze na wodzie

Czytaj więcej: Lodołamacze na wodzieMorska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. zakończyła operację jednoczesnego wodowania dwóch lodołamaczy, liniowego „Andrzej” i czołowego „Stanisław” budowanych na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Zejście nowobudowanych jednostek na wodę odbyło się poprzez ich wydokowanie z pontonu, na którym realizowana była budowa. Operacja ta stanowi zamkniecie kolejnego etapu budowy tych prototypowych jednostek.

Oba statki po wybudowaniu, uzbrojeniu kadłubów oraz pomalowaniu ich części podwodnej tzw. farbą lodową skierowane zostały do nabrzeża stoczniowego gdzie kontynuowany jest końcowy etap prac wyposażeniowych.

Zakończenie prac planowane jest na koniec lutego bieżącego roku.

Victor Horta w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A.

Czytaj więcej: Victor Horta w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A.Do Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A. na remont dokowy trafił kolejny, już trzeci wysoce specjalistyczny statek należący do belgijskiej grupy DEME. Grupa posiada jedną z najbardziej uniwersalnych i nowoczesnych flot na świecie, składającą się z prawie 300 statków, z których ponad 80 procent stanowią pogłębiarki i inne statki budowlane. Zatrudnia na stałe 3.500 osób i działa na całym świecie poprzez sieć oddziałów, spółek zależnych i agencji. Poprzednie remontowane jednostki w stoczni to Charlemagne, pogłębiarka ( marzec 2012 ), Flintstone, podsypkowiec ( lipiec 2013 ).

Victor Horta to pogłębiarka, której zadaniem jest pobieranie piasku z dna rzek i mórz celem odpowiednio pogłębiania lub budowania portów. Jednostka przechodzi w stoczni pierwszy przegląd pośredni. Koniec prac zaplanowano na ostatni tydzień listopada br.