Stocznie MARS montują skrubery

lis 26, 2014 | Stocznie

1scruStocznie z grupy MARS Shipyards & Offshore podobnie jak inne polskie stocznie rozpoczęły realizację kontraktów związanych z montażem skruberów (urządzeń do odsiarczania spalin, inaczej płuczek) dla armatorów operujących w rejonie Bałtyku, Morza Północnego i Kanału La Manche.

Stocznia Nauta rozpoczyna właśnie instalację skrubera na pierwszej jednostce należącej do Finnlines – statek Finnbreeze (188.37 x 26.92 m) wpłynął do stoczni 23 listopada. Zgodnie z kontraktem zawartym we wrześniu tego roku Nauta zamontuje płuczki na 6 jednostkach należących do Finnlines. Ostatnia z nich opuści stocznię pod koniec lutego 2015. W trakcie instalacji płuczek na wszystkich jednostkach zostaną przeprowadzone remonty w zakresach niekolidujących z montażem specjalistycznych urządzeń.

W ostatnim czasie również MSR Gryfia, inna spółka stoczniowa z grupy MARS Shipyards & Offshore, otrzymała zlecenie na montaż skrubera na samochodowcu pływającym w barwach “K” Line European Sea Highway Servicess GMBH (KESS) i negocjuje warunki zamówień na trzy bliźniacze jednostki tego armatora.

Już od stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać przepisy, które nałożą na armatorów operujących w rejonie Morza Bałtyckiego, Północnego i Kanału La Manche obowiązek obniżenia zawartości siarki w paliwach z 1% do 0,1 %. Zmusza to armatorów do dostosowania swoich statków do nowych obostrzeń. Potencjalnie istnieje wiele rozwiązań, które mogą ograniczyć emisję siarki w żegludze morskiej, ale znaczna część jest jeszcze w fazie wstępnych projektów i zanim będą mogły być stosowane, minie jeszcze dużo czasu. Dlatego armatorzy mają do wyboru tylko kilka rozwiązań. Jeżeli armatorzy będą kupowali droższe paliwo niskosiarkowe, konieczne będzie podniesienie stawek frachtowych. Alternatywą dla armatorów mogłoby być zasilanie statków gazem, ale tu napotykamy na problemy wynikające z ograniczeń logistycznych. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest montaż skruberów. Urządzenia te montowane na przewodach kominowych statków wypłukują siarkę ze spalin, co pozwala stosować tańsze paliwo. Co więcej, można spodziewać się, że z racji wprowadzenia dyrektywy siarkowej, popyt na montaż płuczek będzie się zwiększał.

fot. Jarosław Staluszka