W czwartek, 7 marca w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding położono stępkę pod budowę drugiego z serii statku wielozadaniowego B 618/2 dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Jednostki budowane są według projektu wykonanego przez biuro projektowe należące do grupy kapitałowej Remontowa Holding – Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków.
W uroczystości uczestniczył m.in. Zenon Kozłowski – zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. oznakowania nawigacyjnego. – Jestem bardzo zadowolony z tego, że wszystko idzie zgodnie z planem tak, jak sobie zażyczyliśmy i jak przewiduje kontrakt – przyznał.
Swoje zadowolenie wyraził także Jan Młotkowski – zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. oznakowania nawigacyjnego. – To projekt, przy którym współpraca zamawiającego i partnerów jest modelowa. Cieszę się, że ten długo wyczekiwany etap modernizacji floty Urzędów Morskich w końcu nastąpił – podsumował.
Kontrakt na budowę tych dwóch jednostek wielozadaniowych został podpisany 5 marca 2018 roku. Pierwsza jednostka, której stępkę położono przed trzema miesiącami, jest aktualnie w fazie składania i montażu kadłuba.
Statki przeznaczone będą m.in. do utrzymania i aktualizacji oznakowania nawigacyjnego szlaków morskich i śródlądowych dróg wodnych, a więc głównie do transportu, obsługi, wymiany oraz kontroli pław (boi), również w warunkach zalodzenia akwenów. Specjalna konstrukcja jednostek umożliwi pełnienie ich podstawowych funkcji – lodołamaczy pełnomorskich.
W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej statki będą mogły wspomagać i prowadzić ważne dla bezpieczeństwa na morzu działania ratownictwa morskiego (SAR), przeciwpożarowe i ratownictwa technicznego, takie, jak holowanie jednostek pływających, zwalczanie rozlewów olejowych, gaszenie pożarów i podejmowanie rozbitków.
Dodatkowo obie jednostki wyposażone będą również w urządzenia niezbędne do realizacji zadań hydrograficznych.
Budowa statków, przebiegająca dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej, zakończy się w 2020 roku. Zastąpią wówczas 35-letnie obecnie statki eksploatowane dotąd przez wspomniane Urzędy Morskie.
Remontowa Shipbuilding SA
Fot.: Sławomir Lewandowski