RSnW: To początek serii zamówień dla odradzającej się Stoczni Szczecińskiej

cze 28, 2017 | Różne

LNG12b

Dwie nowe jednostki typu „ro-pax”, napędzane paliwem LNG, zakupi Polska Żegluga Bałtycka. Ma to być początek serii zamówień kierowanych do odradzającej się Stoczni Szczecińskiej – uważają goście audycji „Radio Szczecin na Wieczór”.

Zdaniem profesora Dariusza Zarzeckiego z Uniwersytetu Szczecińskiego, inwestycja PŻB zakończy się powodzeniem. W jego ocenie, jednym z pozytywów jest wybór procesu budowy tych promów, który wydaje się być trafiony.

– Rynek promowy na Bałtyku, bo te statki mają tu pływać, rozwija się bardzo dobrze. Są bardzo atrakcyjne rentowności. Widzimy perspektywę sześciu promów w tym momencie, nie dwóch. Tylko te promy byłyby niewystarczające zapewne, więc trzeba będzie szukać innych zleceń, ale początek jest dobry. Szanse są duże i ufam, że się uda – mówił Zarzecki.

Zdaniem eksperta Instytutu Jagiellońskiego Bartłomieja Sawickiego, przy budowie nowych statków w Szczecinie należy szukać tzw. „przewag rynkowych”. W jego ocenie, w naszym regionie może to być technologia budowy napędu LNG.

– Szczecin ma tę przewagę, której nie ma chociażby Gdańsk, to terminal LNG w pobliskim Świnoujściu. I tutaj warto wykorzystać tę przewagę. Tę synergię, którą daje terminal. A więc wykorzystać technologię budowy napędów LNG z możliwością, jak mówi operator tego terminala, jaką wkrótce będzie opcja bunkrowania tym paliwem – mówił Sawicki.

Obecnie Polska Żegluga Bałtycka dysponuje czterema promami. Najstarszy z nich Wawel ma już 37 lat. Niedawno spółka odkupiła od bułgarskiego armatora prom wybudowany w 2002 roku. Będzie on pływał pod nazwą Cracovia na trasie Świnoujście – Ystad.

 

Źródło: radioszczecin.pl

Fot. Sławomir Ryfczyński, iswinoujscie.pl