Ponad 72 miliony ton – tyle wyniosły łącznie przeładunki wszystkich polskich portów. Najlepsze wyniki osiągnął port w Gdańsku gdzie przeładowano w sumie 30 259 295 ton towarów. Kolejne miejsca zajęły zespół portów Szczecin-Świnoujście z przeładunkami 22 750 000 ton, oraz Gdynia z wynikiem 17 658 600. Małe i średnie porty przeładowały w sumie prawie 2 miliony ton.
Ponad 30 milionów ton to najlepszy wynik w historii Gdańskiego portu. Największy udział ( i to pomimo rezygnacji Rosjan z eksportu ropy przez Gdańsk) miał przeładunek paliw płynnych – ponad 11 milionów ton. Drugą pokaźną grupą towarów była drobnica – ponad 10,5 milionów ton, z czego 9,7 miliona przypadło na kontenery.
Na bardzo dobry wynik Gdańskiego portu przysłużyły się wcześniejsze inwestycje portu i spółek portowych. Zbudowany od podstaw głębokowodny terminal kontenerowy (DCT) stał się ważnym hubem kontenerowym na Bałtyku, do którego zawijają największe kontenerowce świata. Wynik terminala był w 2013 o 23% lepszy niż w 2012. W ubiegłym roku przeładowano w nim 1 777 626 TEU.
Bardzo duży wzrost w stosunku do 2012 odnotowano na przeładunku węgla (142%). Łącznie przeładunki czarnego złota wyniosły w 2013 4,6 miliona ton.
Atrakcyjność gdańskiego portu wzrośnie jeszcze bardziej kiedy zostaną ukończone kolejne inwestycje.
W 2015 ma zostać zakończony pierwszy etap budowy terminala naftowego PERN. Budowa nowych zbiorników umożliwi handel ropą i produktami naftowymi na dużą skalę. Do 2016 ma zostać ukończony drugi etap terminala kontenerowego DCT, dzięki czemu ponad dwukrotnie wzrośnie jego przepustowość.
Bardzo dobry rok odnotowały także porty w Szczecinie i Świnoujściu – w 2013 przeładowano w tych portach 22,7 mln ton ładunków (7% wzrostu względem 2012 r.), co jest najlepszym wynikiem od 1980 roku.
Największymi grupami towarowymi była drobnica – prawie 9,5 mln ton oraz węgiel – ponad 4,2 mln ton. W przeładunkach rudy osiągnięto wzrost o 268 % co dało wynik 2,6 mln ton.
Obecnie najważniejszą inwestycją realizowaną w zespole portów jest terminal LNG w Świnoujściu, który w początkowej fazie będzie mógł odbierać 5 miliardów m sześć gazu (w przeliczeniu około 3,3 mln ton).
Na funkcjonowanie terminalu będzie miało wpływ utworzenie strefy wolnego handlu pomiędzy UE i USA, które zniesie bariery eksportowe dla konkurencyjnego cenowo gazu ze Stanów Zjednoczonych. Duże zainteresowanie importem gazu z tamtego kierunku wykazuje branża chemiczna – m. in. Grupa Azoty, która prowadziła już pierwsze rozmowy z dostawcami z Ameryki.
Według Ministerstwa Skarbu Państwa pierwszy metanowiec (z gazem z Kataru) ma wpłynąć do portu jeszcze w grudniu tego roku.
Najlepszy rok odnotował w historii odnotował też port w Gdyni, gdzie przeładowano 17,66 mln ton ładunków (12% lepiej niż rok wcześniej).
Największy udział miał przeładunek drobnicy – ponad 11 milionów ton. Kolejnymi istotnymi grupami towarów były węgiel i koks – ponad 2,6 mln ton i zboża – 2,1 mln ton.
Także gdyński port poprawi w przyszłości swą atrakcyjność. Do 2016 roku ma zostać oddana do użytku nowa obrotnica, dzięki której do portu będą mogły wpływać statki o długości 360 metrów.
Port planuje także pogłębić akweny portowe do 16 metrów.
Przeładunki w polskich portach w 2013r. (w tysiącach ton):
Ł.Z.