Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.
Pierwszy tankowiec z WindWings® oszczędza 12,8 tony paliwa dziennie
„Brands Hatch”, pierwszy na świecie nowo zbudowany tankowiec ze wspomaganiem wiatrowym, zakończył swój dziewiczy rejs do Europy. Statek, należący do armatora Union Maritime, potwierdził skuteczność technologii WindWings® w rzeczywistych warunkach operacyjnych.
- Każde z trzech skrzydeł pozwoliło zaoszczędzić 4,3 tony paliwa dziennie, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o 13 ton.
- W sprzyjających warunkach wiatr zapewniał ponad jedną trzecią mocy napędowej statku, nawet przy pełnym załadunku.
Więcej w Marine Business News (EN)
Prawo kluczem do udziału polskich firm w projektach jądrowych i offshore wind
Trwające negocjacje kontraktów na budowę elektrowni jądrowej to kluczowy moment, by wprowadzić mechanizmy wspierające polskie firmy. Bez odpowiednich regulacji prawnych udział krajowego przemysłu pozostanie jedynie deklaracją polityczną.
- Brak podstaw prawnych sprawia, że inwestorzy nie mogą zaakceptować wyższych kosztów związanych z zapewnieniem wkładu krajowego (tzw. local content), który, na równi z budżetem i harmonogramem, jest celem strategicznym.
- Rozporządzenie Net-Zero Industry Act, dopuszczające wzrost kosztów o 15–20%, może stanowić wzór dla krajowych regulacji, choć jego zastosowanie w sektorze jądrowym jest ograniczone.
- Wysokie bariery wejścia, takie jak koszt certyfikacji w sektorze jądrowym (8–12 mln zł), wymagają stworzenia państwowych gwarancji i mechanizmów finansowania.
Bez tych rozwiązań udział polskich firm w energetyce jądrowej pozostanie jedynie w sferze deklaracji politycznych i slajdów w prezentacjach.
Więcej w green-news.pl (PL)
Beijing Maersk: Napędzany metanolem kontenerowiec zawinął do Gdańska
Po raz pierwszy od wielu miesięcy duży statek Maersk wpłynął do terminala Baltic Hub. Jest to jednorazowe zawinięcie (tzw. extra call), ponieważ stałe połączenie oceaniczne armatora do Polski zostało zlikwidowane w marcu tego roku.
- Beijing Maersk to jednostka o pojemności 17 480 TEU i długości 350 metrów, należąca do serii 12 nowych kontenerowców.
- Statek jest wyposażony w napęd typu dual-fuel, który dzięki zastosowaniu metanolu pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 60% w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi.
- W 2024 roku na całym świecie zamówiono 166 statków z napędem na metanol, w tym 85 kontenerowców.
Więcej w GospodarkaMorska.pl (PL)
Sejm 418 głosami za przyjął nowelizację ustawy o morskich farmach wiatrowych
Celem rządowego projektu jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego i uporządkowanie procesu inwestycyjnego. Wprowadzone zmiany zapewniają bardziej przewidywalne ramy dla pierwszych aukcji, ograniczając ryzyko niekontrolowanego wzrostu cen energii z morskich farm wiatrowych.
- Wprowadzono mechanizm aukcji interwencyjnej w 2026 r. na wypadek, gdyby aukcja planowana na 2025 r. nie doszła do skutku.
- Umożliwiono projektom z I fazy udział w aukcjach na dodatkową moc o łącznym limicie 200 MW.
- Ograniczono waloryzację wsparcia do poziomu celu inflacyjnego RPP oraz dopuszczono możliwość rozliczeń w euro.
- Umożliwiono współdzielenie infrastruktury oraz zmianę lokalizacji fundamentów turbin w promieniu do 50 metrów.
Więcej w e-magazyny.pl (PL)
Rząd planuje inwestycje o wartości ponad 700 mld zł
Rządowe plany inwestycyjne koncentrują się na strategicznych sektorach, takich jak energetyka, modernizacja sieci przesyłowych i rozbudowa infrastruktury transportowej. W samym 2026 roku wydatki na te cele mają sięgnąć 100 mld zł.
- Budowa pierwszej elektrowni jądrowej pochłonie blisko 200 mld zł, a jej uruchomienie planowane jest na 2036 r.
- Rozwój sieci elektroenergetycznych w ciągu najbliższej dekady pochłonie 180-200 mld zł.
- Inwestycje w infrastrukturę kolejową do 2032 r. sięgną 180 mld zł.
- Szacowany koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) wynosi 131 mld zł.
Więcej w Business Insider Polska (PL)
Geopolityka przekształca globalne łańcuchy dostaw
Zacieśnianie więzi handlowych między sojusznikami i osłabianie relacji z rywalami zmieniają światowy handel. Badanie McKinsey Global Institute wskazuje, że w latach 2017-2024 średni dystans geopolityczny w handlu skrócił się o 7%.
- W latach 2017-2024 USA zmniejszyły udział Chin w swoim imporcie o 6 p.p., a Meksyk stał się ich największym dostawcą.
- 54% menedżerów ds. logistyki planuje do 2030 r. przenieść część produkcji z Chin, w porównaniu z 37,4% w poprzednim badaniu.
- Mimo to 66% firm europejskich działających w Chinach nie planuje relokacji, a OECD ostrzega, że masowy reshoring mógłby obniżyć globalne PKB o 5%.
Więcej w trans.info (PL)
BALTEXPO 2025: AI, VR i jednostki autonomiczne w polskim przemyśle morskim
Podczas debaty na targach BALTEXPO 2025 eksperci wskazali, że Polska ma potencjał, by stać się liderem nowych technologii morskich. Rozwój AI, VR i systemów autonomicznych rewolucjonizuje produkcję, szkolenia oraz bezpieczeństwo w sektorze.
- Stworzony w Polsce symulator spawalniczy VR został wdrożony w 15 krajach na trzech kontynentach i jest wykorzystywany m.in. przez PGZ Stocznię Wojenną.
- Trwają testy autonomicznych jednostek do ochrony infrastruktury morskiej; od przyszłego roku zmiany legislacyjne umożliwią kształcenie operatorów i komercyjne wykorzystanie technologii.
„Na całym świecie wiedzą, że Polska inwestuje ogromne pieniądze w obronność. To magnes dla inwestorów, w tym dla firm, które mogą tworzyć u nas centra badawczo-rozwojowe. To właśnie ten moment, który musimy wykorzystać” – przekonywał dr hab. inż. Łukasz Kulas.
Więcej w Portal Morski (PL)




