Radar Morski #5: Najważniejsze wiadomości z Polski i świata!

maj 27, 2025 | Radar Morski

Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.

Polski offshore: 4000 MW w budowie i wyższe ceny energii w II fazie

Branża morskiej energetyki wiatrowej w Polsce wkracza w etap aukcyjny, którego pierwsza edycja odbędzie się w 2025 roku. Kluczowym wyzwaniem stają się rosnące koszty oraz nowe kryteria regulacyjne.

  • Finalne decyzje inwestycyjne dotyczą budowy farm o łącznej mocy ponad 4000 MW (Bałtyk 2 i 3, Baltic Power, Baltica 2).
  • Gwarantowana cena energii w I fazie (CfD) wynosi 319,6 zł/MWh, a realnie w 2024 roku osiągnie 428,1 zł/MWh; maksymalne ceny aukcyjne na 2025 rok mogą sięgnąć 512,32 zł/MWh.
  • Koszty wytwarzania (LCOE) wzrosły o około 50% w ciągu trzech lat; planuje się redukcję kosztu prądu o 30% do 2040 roku, pod warunkiem koordynacji na poziomie UE.
  • Nowe pozacenowe kryteria aukcji mogą dodatkowo zwiększyć ceny energii.

Więcej informacji na wnp.pl (PL)


„Polskie Morze”: 1,3 mld zł na promy i historyczny rekord przeładunków

Nowy program rządu ma na celu wzmocnienie pozycji Pomorza oraz repolonizację kluczowych sektorów gospodarki morskiej, co ogłoszono podczas 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.

  • Podpisano umowę na finansowanie w wysokości 1,3 mld zł na budowę promów dla polskich armatorów.
  • W 2024 roku przeładunki osiągnęły rekordowy poziom 3,3 mln TEU, co stanowi wzrost o 10% w porównaniu do poprzedniego roku; zyski polskich portów wzrosły o 26%.
  • Do 2030 roku planuje się potrojenie przepustowości portów i terminali, a priorytetem jest budowa nowego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Planowana jest budowa dwóch nowych jednostek dydaktyczno-badawczych za 1 mld zł dla wyższych uczelni morskich oraz kontynuacja budowy trzech promów dla polskich armatorów

„Trzeba było czekać ponad 20 lat, aby z pełnym przekonaniem powiedzieć: Polska bandera wraca na polskie statki. Tak, aby polscy marynarze, polscy armatorzy i polscy producenci mogli pracować, pływać i zarabiać pod polską banderą” – zapowiedział Donald Tusk.

Więcej w Wodne Sprawy (PL)


Rekordowe przeładunki kontenerowe w polskich portach – wzrost o 10,28% mimo spadku ogólnego wolumenu

Pomimo spadku ogólnych przeładunków o 6,2% (do 136 mln ton), polskie porty morskie w 2024 roku odnotowały historyczny wzrost w segmencie kontenerowym, przekraczając 3,29 mln TEU.

  • Port w Gdańsku przeładował 2 248 764 TEU (+9,68% r/r), Gdynia – 974 586 (+11,52%), a porty w Szczecinie i Świnoujściu – 75 856 (+12,23%).
  • Budowa terminalu T3 w Baltic Hub (Gdańsk) zwiększy do 2025 r. zdolność obsługi do 4,5 mln TEU rocznie. Z kolei w porcie w Świnoujściu powstaje głębokowodny terminal kontenerowy o docelowej przepustowości 2 mln TEU (koniec inwestycji: 2029).
  • Inwestycje w kolej, m.in. modernizacja „Nadodrzanki”, a także integracja portów z zapleczem lądowym wzmacniają pozycję polskich portów na szlakach TEN-T i Bałtyk–Adriatyk.

Więcej w Rynekinfrastruktury.pl (PL)


Porty przyszłości: elektryfikacja żeglugi przybrzeżnej i hybrydyzacja transportu oceanicznego

Dekarbonizacja sektora morskiego zapowiada radykalne zmiany: do lat 40. XXI wieku elektryfikacja obejmie nie tylko porty, ale także szeroką gamę statków, rewolucjonizując globalny sektor żeglugowy.

  • Barki śródlądowe i statki kursujące na krótkich trasach będą napędzane bateriami, korzystając z modułowych stacji wymiany, co zminimalizuje czas postoju; przykładem są kontenerowce o pojemności 700 TEU na rzece Jangcy, obsługujące trasy o długości 1 000 km na w pełni wymiennych bateriach.
  • Porty będą zużywać do 80 GWh energii rocznie, co wymagać będzie co najmniej 100 MW mocy z farm wiatrowych na morzu oraz magazynów energii o pojemności 200–300 MWh; inwestycje w rozbudowę infrastruktury szacowane są na kilkaset milionów euro.
  • Żegluga oceaniczna w odległości do 200 km od brzegu przejdzie na napęd elektryczny i hybrydowy; dalsze podróże będą opierać się na biopaliwach, eliminując potrzebę stosowania paliw kopalnych.
  • Spadek przewozów masowych (węgiel, ropa, ruda żelaza – razem 55% światowego tonażu) zmieni strukturę portów – przetrwają te najbardziej zautomatyzowane i zelektryfikowane terminale.

Więcej informacji można znaleźć na stronie CleanTechnica (EN).


EBI inwestuje 700 mln euro w morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 (1,44 GW)

Europejski Bank Inwestycyjny zapewnił rekordowe wsparcie dla transformacji energetycznej Polski, wspierając największe jak dotąd inwestycje w offshore na Bałtyku.

  • Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i 3 osiągną łączną moc 1,44 GW, zasilając czystą energią około 2 miliony domów po uruchomieniu w 2028 roku.
  • Całkowity koszt inwestycji wynosi około 27 miliardów złotych, a finansowanie zapewnia konsorcjum około 30 instytucji; EBI wnosi łącznie 700 milionów euro (po 350 milionów na każdą farmę).
  • Powstanie 100 turbin, 14 km podziemnej linii kablowej oraz baza serwisowa w Łebie; realizacja – Equinor i Polenergia.
  • To już trzecia znacząca umowa EBI na OZE w Polsce w 2024 roku.

„Bałtyk 2 i Bałtyk 3 to projekty o strategicznym znaczeniu dla polskiej transformacji energetycznej: te dwie farmy wiatrowe będą w stanie zasilić czystą energią aż dwa miliony domów. Europejski Bank Inwestycyjny konsekwentnie wspiera rozwój zielonej energii, która jest podstawą konkurencyjności gospodarczej oraz bezpieczeństwa. Przeznaczyliśmy po 350 milionów euro na każdą z farm wiatrowych budowanych przez Equinor i Polenergię, co stanowi zdecydowanie największy wkład spośród około 30 zaangażowanych instytucji finansowych” – wskazała wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska.

Więcej w Gospodarka Morska (PL)