Radar Morski #4: Najważniejsze wiadomości z Polski i świata!

kwi 5, 2025 | Radar Morski

Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.

VI edycja Regionalnych Nagród ZIELONEGO FENIKSA

Regionalna Nagroda Zielonego Feniksa, przyznawana pod auspicjami Fundacji „ZIELONY FENIKS”, wyróżnia lokalne inicjatywy wspierające rozwój odnawialnych źródeł energii, energooszczędności i ekologii. Regionalna Komisja Konkursowa w Szczecinie jako pierwsza w Polsce nawiązała współpracę z Fundacją w celu promowania działań na rzecz ekoenergetyki. Województwo zachodniopomorskie, będące liderem w produkcji energii z OZE, w 2023 roku wyprodukowało więcej zielonej energii niż wynosiło całkowite zużycie energii w regionie. Misją władz województwa jest dalsze umacnianie pozycji Pomorza Zachodniego jako krajowego lidera transformacji energetycznej.

Jednym z laureatów nagrody jest redaktor naszego portalu dr inż. Andrzej Montwiłł, który jest wykładowcą Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz Pełnomocnikiem Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego ds. OZE i technologii wodorowych, aktywnie zaangażowanym w rozwój morskiej energetyki wiatrowej oraz lądowej energetyki odnawialnej w regionie. Jego działalność obejmuje prace naukowe, tworzenie raportów i koncepcji rozwoju, a także reprezentowanie województwa na krajowych i międzynarodowych wydarzeniach branżowych.

Więcej w Pomorze Zachodnie (PL)


Budowa bazy serwisowej dla morskich farm wiatrowych w Ustce za 111 mln zł

Podczas konferencji PowerConnect Energy Summit w Gdańsku podpisano umowę na budowę bazy operacyjno-serwisowej dla morskich farm wiatrowych w Ustce, której koszt przekroczy 111 mln zł.

  • Rozpoczęcie inwestycji planowane jest na wiosnę 2023 roku, a jej funkcjonowanie przewidziane jest na co najmniej 30 lat.
  • Nowa infrastruktura będzie obejmować ponad 2,3 ha i zawierać budynki administracyjne, magazynowe oraz nabrzeże do cumowania statków serwisowych.
  • Port w Ustce, zlokalizowany 50 km od farm wiatrowych F.E.W. Baltic II, odgrywa kluczową rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

„Port będzie nierozerwalnie związany z morzem i gospodarką morską, działając całorocznie, a nie tylko sezonowo.” – Dariusz Marzec, prezes PGE.

Więcej w Energetyka24 (PL)


Maersk wprowadza do eksploatacji nowy kontenerowiec dual-fuel „Adrian Mærsk” w Rotterdamie

Maersk zainaugurował eksploatację kontenerowca „Adrian Mærsk” napędzanego systemem dual-fuel, w ramach swoich inicjatyw ekologicznych w transporcie morskim.

  • Statek o pojemności ponad 16 000 TEU potrafi zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o ponad 80% dzięki zastosowaniu alternatywnych paliw w programie ECO Delivery Ocean.
  • Współpraca z Nestlé, która powierza Maersk transport 100% swoich ładunków, podkreśla znaczenie zielonej logistyki.
  • Maersk planuje wdrożenie jednostek napędzanych bio- i e-metanolem, co pozwoli obniżyć emisję gazów cieplarnianych o 65-90%.
  • Cel klimatycznej neutralności do 2050 roku jest wspólnym dążeniem Maersk i Nestlé, która już obniżyła swoją emisję o 20%.

„Przyszłość żeglugi morskiej to technologie zeroemisyjne i zrównoważone paliwa.” – Karsten Kildahl, CCO Maersk.

Więcej informacji w Gazeta Morska (PL)


BRS Shipbrokers: Znaczący wzrost zamówień na budowę statków w 2024 roku

BRS Shipbrokers opublikowało coroczny raport, przedstawiający dynamiczny rozwój sektora budowy statków, ze szczególnym uwzględnieniem zwiększonej liczby zamówień na nowe jednostki.

  • Zamówienia na nowe statki wzrosły o 50,3%, osiągając poziom 193,1 mln Dwt w 2024 roku.
  • Statki kontenerowe odnotowały największy wzrost, przekraczając 49,8 mln Dwt, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do roku 2023.
  • Udział zamówień na tankowce wzrósł z 7,4% do 15%, z dominacją w segmencie Aframax/LR2.
  • Zamówienia na jednostki LNG i LPG zwiększyły się odpowiednio o 40% i 27,1%.

„Chiny stały się największym producentem statków kontenerowych na świecie, zwiększając swój udział w rynku z 57,3% w 2023 roku do 71% w 2024 roku.”

Więcej na Safety4Sea (EN)


Międzynarodowa Organizacja Morska opracowuje strategię cyfryzacji sektora morskiego do 2027 roku

IMO podejmuje działania w kierunku stworzenia kompleksowej strategii, która wykorzystuje nowe technologie do zwiększenia efektywności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w przemyśle morskim.

  • Strategia ma być zatwierdzona przez najwyższe władze IMO do końca 2027 roku.
  • Grupa robocza określi cele oraz ramy wdrożeń, skupiając się na nowych technologiach i standardach.
  • Wprowadzono regulacje dotyczące obowiązkowego stosowania jednolitego cyfrowego portalu morskiego (MSW), co ma na celu usprawnienie procedur w portach.
  • Planowane są także aktualizacje wytycznych dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz elektronicznych certyfikatów morskich.

„Strategia cyfryzacji IMO to przełomowa inicjatywa, której celem jest stworzenie inteligentnego transportu morskiego.” – stwierdził Sekretarz Generalny IMO, Arsenio Dominguez.

Więcej informacji na Maritime Professionals (EN)


Morska energetyka wiatrowa przewiduje obniżenie cen energii o 50%

Morska energetyka wiatrowa ma potencjał nie tylko do znacznego obniżenia cen energii elektrycznej w Polsce, ale także do wsparcia krajowej gospodarki.

  • Obecne koszty produkcji energii elektrycznej z węgla przekraczają 500 zł/MWh, podczas gdy energia z morskich farm wiatrowych kosztuje między 485 a 512 zł/MWh.
  • Plany zwiększenia mocy instalacji offshore z 5,9 GW do około 18 GW mogą skutkować obniżeniem hurtowych cen energii nawet o 50%.
  • W projektach takich jak Baltic Power, udział zasobów lokalnych ma osiągnąć 50%, co może przyczynić się do stabilizacji cen oraz wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego.

„Offshore przyczyni się nie tylko do stabilizacji cen, ale także stanie się katalizatorem rozwoju polskiej gospodarki.” – Janusz Bil, prezes Orlen Neptun.

Więcej w artykule na Inwestycje.pl (PL)


Technologia przekształca logistykę morską i handel

Postęp technologiczny w logistyce morskiej wprowadza istotne zmiany w zakresie efektywności, bezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju.

  • 85% globalnego handlu odbywa się drogą morską, a 5,4 miliarda ton transportowanych to ładunki związane z energią.
  • Ponad 49% światowych zamówień na nowe statki dotyczy jednostek zasilanych alternatywnymi paliwami, co świadczy o zaangażowaniu sektora w proces dekarbonizacji.
  • Oczekuje się, że inwestycje w nowe statki wzrosną z 90 miliardów dolarów rocznie (2012–2022) do 150 miliardów w latach 2023–2033.

„Przemysł żeglugowy nie tylko się dostosowuje, ale również wyznacza kierunek ku bardziej zrównoważonej przyszłości.” – stwierdza Clarksons.

Więcej informacji można znaleźć na Wales 247 (EN)


Polski wkład w transformację energetyki wiatrowej musi rosnąć

Dominika Taranko, wiceprezeska Wind Industry Hub, zwraca uwagę na kluczowe wyzwania, przed jakimi stoi polski przemysł wiatrowy, szczególnie brak lokalnych dostawców pierwszego poziomu.

  • Polskie firmy są zbyt małe, by realizować pełne kontrakty dla farm wiatrowych, co wymusza konsolidację w branży.
  • Tele-Fonika Kable wyrasta na lidera rynku jako jeden z nielicznych dostawców Tier 1, aspirując do pełnej obsługi projektów morskich farm wiatrowych.
  • Do 2040 roku planuje się osiągnąć 18 GW energii z wiatru, co ma kosztować 300 mld zł, pomimo braku długoterminowych gwarancji wsparcia.

„Ustawa przewiduje organizację aukcji dla morskiej energetyki w latach 2025, 2027, 2029 i 2031” – mówi Taranko.

Więcej w Rzeczpospolita (PL)