Radar Morski #2: Najważniejsze wiadomości z Polski i świata!

lut 23, 2025 | Radar Morski

Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.

Rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power

Budowa morskiej farmy wiatrowej Baltic Power na polskim Bałtyku, wspólnego projektu Grupy Orlen i Northland Power, ruszyła zgodnie z planem.

  • Zainstalowano pierwsze monopale, stalowe konstrukcje o długości do 100 m i masie do 1700 t.
  • Farma obejmie 78 fundamentów dla turbin wiatrowych o mocy 15 MW, z planowaną mocą całkowitą 1,2 GW.
  • Przewidywana roczna produkcja energii wyniesie około 4 TWh.
  • Prace instalacyjne potrwają do 2026 r., a energia popłynie do odbiorców w 2026 r.

Więcej w Gramwzielone.pl (PL)


Deficyt kadr w morskiej energetyce wiatrowej: szansa dla młodych

Sektor morskiej energetyki wiatrowej w Polsce zmaga się z brakiem wykwalifikowanych pracowników, co stwarza szansę dla młodych ludzi.

  • Polska może stać się centrum szkoleniowym dla branży offshore, ale wymaga to edukacji technicznej już od szkół średnich.
  • Projekty takie jak Baltica 2 i 3 uzyskały pozwolenia, a Polska planuje inwestycje o wartości 144,2 mld euro w 18 GW mocy na Bałtyku.
  • Do końca dekady liczba miejsc pracy w europejskim sektorze energetyki wiatrowej ma wzrosnąć do 900 tys.

Więcej w Polska Morska (PL)


ECSA i A4E wzywają do zwiększenia produkcji czystych paliw

ECSA i A4E, wraz z Transport & Environment, apelują do Komisji Europejskiej o zwiększenie produkcji czystych paliw dla transportu morskiego i lotniczego.

  • Według raportu Draghiego, europejski transport morski i lotniczy potrzebuje 100 mld EUR rocznie na transformację energetyczną.
  • Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport powinien zapewnić produkcję co najmniej 40% potrzebnych paliw w UE.
  • Organizacje wspierają wykorzystanie dochodów z ETS do finansowania projektów i rozwój infrastruktury portowej i lotniskowej.

Więcej w Ship Management International (EN)


HD KSOE wprowadza kontenerowiec z napędem jądrowym

HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering zaprezentowało projekt kontenerowca o ładowności 15 000 TEU z napędem SMR, uzyskując wstępną aprobatę American Bureau of Shipping.

  • SMR-y, mniejsze i prostsze w budowie, eliminują potrzebę regularnego tankowania, zwiększając efektywność operacyjną.
  • Napęd sCO2 podnosi efektywność cieplną o 5% w porównaniu z klasycznymi układami parowymi.
  • Transport morski odpowiada za 3% globalnych emisji CO2; IMO dąży do redukcji o 40% do 2030 roku.

„Statki o napędzie jądrowym mogą być przełomem na obecnym rynku stoczniowym” – Patrick Ryan, ABS.

Więcej w Chip (PL).


Zrozumienie systemu zasilania z lądu (OPS)

System zasilania z lądu (OPS) znacząco redukuje emisje i koszty operacyjne w portach.

  • OPS zmniejsza emisję CO2 o ponad 57% podczas postoju statku w porcie, a także redukuje NOx o 20% i SOx o 30%.
  • Wymaga wysokich nakładów początkowych, ale oferuje długoterminowe oszczędności dzięki niższym kosztom paliwa i konserwacji.
  • Od 2025 roku regulacje FuelEU Maritime wymagają OPS, co czyni jego wdrożenie kluczowym dla armatorów.
  • W portach USA, takich jak Galveston i Miami, rozwijane są możliwości OPS, co zwiększa konkurencyjność portów.

Więcej w Marine Insight (EN)


Baltica 2: Największy projekt energii odnawialnej w Polsce

Farma wiatrowa Baltica 2, z mocą 1,5 GW, zasili 2,5 mln gospodarstw domowych, wspierając polską transformację energetyczną.

  • Projekt o wartości 30 mld zł przyczyni się do uniezależnienia od gazu i węgla.
  • Ørsted planuje osiągnąć zeroemisyjność operacyjną do 2025 r., a cały łańcuch wartości do 2040 r.
  • Farma ma działać przez 35 lat, z możliwością recyklingu 95% materiałów turbin.

„Kryzys klimatyczny jest ściśle powiązany z kryzysem bioróżnorodności” – mówi Agata Staniewska-Bolesta.

Więcej w Polityka (PL).