Radar Morski #1: Najważniejsze wiadomości z Polski i świata!

lut 11, 2025 | Radar Morski

Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.

Pierwsze fundamenty na morskiej farmie Baltic Power zainstalowane

Rozpoczęto budowę morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, wspólnego projektu ORLEN i Northland Power.

  • Zainstalowano pierwsze monopale, które będą podstawą dla 78 turbin i stacji elektroenergetycznych.
  • Monopale mają długość do 100 m i masę do 1700 ton.
  • Projekt uzyskał finansowanie od 25 międzynarodowych instytucji.
  • Baltic Power będzie produkować 4 000 GWh energii rocznie, redukując emisje CO2 o 2,8 mln ton.

„To czyste, stabilne i bezpieczne źródło energii, która będzie napędzała polską gospodarkę” – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.

Więcej w Portal Morski (PL).

Przemysł okrętowy wdraża Sztuczną Inteligencję

Podczas spotkania FORUM OKRĘTOWEGO w Gdańsku omówiono wdrażanie AI w przemyśle okrętowym.

  • Kongsberg Maritime Poland, Gdańska Stocznia REMONTOWA i DNV Polska dzieliły się doświadczeniami z AI.
  • AI wspiera procesy decyzyjne i zarządzanie danymi, ale wymaga ostrożności.
  • PwC Legal przedstawiło aspekty prawne, podkreślając ryzyko kar finansowych za niezgodność z „AI Act”.

„Celem Sztucznej Inteligencji powinno być wsparcie ludzi w pracy, a nie ich zastąpienie” – mówi Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor Biura Forum Okrętowego.

Więcej w Portal Morski (PL).

Przemiany w przepisach morskich 2025: kluczowe zmiany i wyzwania

Rok 2025 przynosi istotne zmiany w przepisach morskich, koncentrujące się na zrównoważonym rozwoju, bezpieczeństwie i efektywności operacyjnej.

  • Nowe regulacje IMSBC wymagają od nadawców deklaracji gęstości ładunku i klasyfikacji DRI.
  • Elektroniczne certyfikaty dla marynarzy usprawnią procesy administracyjne.
  • EEDI Phase 3 i FuelEU Maritime wprowadzają redukcję emisji gazów cieplarnianych.
  • Od maja 2025 Morze Śródziemne stanie się obszarem kontroli emisji SOx.
  • Finlandia zakazuje zrzutu ścieków do Bałtyku od lipca 2025.

Więcej w Vurdhaan (EN).

Potencjał i perspektywy rozwoju światowej floty handlowej

Na początku 2024 roku światowa flota statków morskich liczyła 108 787 jednostek o łącznej nośności 2,35 mld DWT, co oznacza wzrost o 3,4% rok do roku.

  • Masowce stanowią 42,7% światowego tonażu, a tankowce 28,3%.
  • Greccy armatorzy posiadają 16,9% światowego tonażu, przewyższając Chiny (13,3%) i Japonię (10,4%).
  • W 2024 roku dostarczono 410 nowych kontenerowców, zwiększając pojemność floty o 8,7%.
  • Wzrost zamówień na nowe statki napędzają potrzeby dekarbonizacji i zmiany w napędach.

Więcej w Gospodarka Morska (PL).

FuelEU Maritime: Zielone żeglarstwo w Europie

FuelEU Maritime to ambitna strategia UE mająca na celu dekarbonizację międzynarodowego przemysłu żeglugowego, kluczowego emitenta CO2.

  • Celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku i osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku.
  • Inicjatywa promuje czyste paliwa, takie jak wodór, które emitują minimalne ilości zanieczyszczeń.
  • Regulacje obejmują podejście „Well-to-Wake”, uwzględniające cały cykl życia paliw.

Więcej w LMI (EN).

ONZ analizuje godziny pracy marynarzy po alarmującym raporcie o 74% przepracowaniu

Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO) planuje przegląd regulacji dotyczących pracy i odpoczynku marynarzy w kwietniu 2025 roku w Genewie.

  • Badanie z 2022 roku wykazało, że marynarze pracują średnio 11,5 godziny dziennie, co przekracza globalną średnią 43 godzin tygodniowo.
  • 78% marynarzy nie miało ani jednego pełnego dnia wolnego podczas kontraktu.
  • 88,3% respondentów przekraczało limity pracy/odpoczynku co najmniej raz w miesiącu.

Więcej w Marine Insight (EN).

Zielone korytarze żeglugowe: klucz do dekarbonizacji transportu morskiego

Zielone korytarze żeglugowe (GSC) to innowacyjna strategia dekarbonizacji transportu morskiego, wspierana przez międzynarodowe ramy, takie jak Deklaracja Clydebank.

  • Transport morski odpowiada za 2,8% globalnych emisji gazów cieplarnianych, z prognozowanym wzrostem do 17% do 2050 roku.
  • Do 2023 roku 27 krajów podpisało Deklarację Clydebank, a około 30 inicjatyw GSC zostało wprowadzonych na całym świecie.
  • GSC integrują technologie odnawialne, alternatywne paliwa i elektryfikację w operacjach portowych, wspierając zrównoważony rozwój miast portowych.

Więcej w ResearchGate (EN).