Przygotowaliśmy dla Państwa przegląd najważniejszych wiadomości z branży morskiej z ostatniego tygodnia uwzględniając wymiar lokalny i globalny. Zapraszamy do lektury.
Pierwsze fundamenty na morskiej farmie Baltic Power zainstalowane
Rozpoczęto budowę morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, wspólnego projektu ORLEN i Northland Power.
- Zainstalowano pierwsze monopale, które będą podstawą dla 78 turbin i stacji elektroenergetycznych.
- Monopale mają długość do 100 m i masę do 1700 ton.
- Projekt uzyskał finansowanie od 25 międzynarodowych instytucji.
- Baltic Power będzie produkować 4 000 GWh energii rocznie, redukując emisje CO2 o 2,8 mln ton.
„To czyste, stabilne i bezpieczne źródło energii, która będzie napędzała polską gospodarkę” – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.
Więcej w Portal Morski (PL).
Przemysł okrętowy wdraża Sztuczną Inteligencję
Podczas spotkania FORUM OKRĘTOWEGO w Gdańsku omówiono wdrażanie AI w przemyśle okrętowym.
- Kongsberg Maritime Poland, Gdańska Stocznia REMONTOWA i DNV Polska dzieliły się doświadczeniami z AI.
- AI wspiera procesy decyzyjne i zarządzanie danymi, ale wymaga ostrożności.
- PwC Legal przedstawiło aspekty prawne, podkreślając ryzyko kar finansowych za niezgodność z „AI Act”.
„Celem Sztucznej Inteligencji powinno być wsparcie ludzi w pracy, a nie ich zastąpienie” – mówi Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor Biura Forum Okrętowego.
Więcej w Portal Morski (PL).
Przemiany w przepisach morskich 2025: kluczowe zmiany i wyzwania
Rok 2025 przynosi istotne zmiany w przepisach morskich, koncentrujące się na zrównoważonym rozwoju, bezpieczeństwie i efektywności operacyjnej.
- Nowe regulacje IMSBC wymagają od nadawców deklaracji gęstości ładunku i klasyfikacji DRI.
- Elektroniczne certyfikaty dla marynarzy usprawnią procesy administracyjne.
- EEDI Phase 3 i FuelEU Maritime wprowadzają redukcję emisji gazów cieplarnianych.
- Od maja 2025 Morze Śródziemne stanie się obszarem kontroli emisji SOx.
- Finlandia zakazuje zrzutu ścieków do Bałtyku od lipca 2025.
Więcej w Vurdhaan (EN).
Potencjał i perspektywy rozwoju światowej floty handlowej
Na początku 2024 roku światowa flota statków morskich liczyła 108 787 jednostek o łącznej nośności 2,35 mld DWT, co oznacza wzrost o 3,4% rok do roku.
- Masowce stanowią 42,7% światowego tonażu, a tankowce 28,3%.
- Greccy armatorzy posiadają 16,9% światowego tonażu, przewyższając Chiny (13,3%) i Japonię (10,4%).
- W 2024 roku dostarczono 410 nowych kontenerowców, zwiększając pojemność floty o 8,7%.
- Wzrost zamówień na nowe statki napędzają potrzeby dekarbonizacji i zmiany w napędach.
Więcej w Gospodarka Morska (PL).
FuelEU Maritime: Zielone żeglarstwo w Europie
FuelEU Maritime to ambitna strategia UE mająca na celu dekarbonizację międzynarodowego przemysłu żeglugowego, kluczowego emitenta CO2.
- Celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku i osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku.
- Inicjatywa promuje czyste paliwa, takie jak wodór, które emitują minimalne ilości zanieczyszczeń.
- Regulacje obejmują podejście „Well-to-Wake”, uwzględniające cały cykl życia paliw.
Więcej w LMI (EN).
ONZ analizuje godziny pracy marynarzy po alarmującym raporcie o 74% przepracowaniu
Międzynarodowa Organizacja Pracy (ILO) planuje przegląd regulacji dotyczących pracy i odpoczynku marynarzy w kwietniu 2025 roku w Genewie.
- Badanie z 2022 roku wykazało, że marynarze pracują średnio 11,5 godziny dziennie, co przekracza globalną średnią 43 godzin tygodniowo.
- 78% marynarzy nie miało ani jednego pełnego dnia wolnego podczas kontraktu.
- 88,3% respondentów przekraczało limity pracy/odpoczynku co najmniej raz w miesiącu.
Więcej w Marine Insight (EN).
Zielone korytarze żeglugowe: klucz do dekarbonizacji transportu morskiego
Zielone korytarze żeglugowe (GSC) to innowacyjna strategia dekarbonizacji transportu morskiego, wspierana przez międzynarodowe ramy, takie jak Deklaracja Clydebank.
- Transport morski odpowiada za 2,8% globalnych emisji gazów cieplarnianych, z prognozowanym wzrostem do 17% do 2050 roku.
- Do 2023 roku 27 krajów podpisało Deklarację Clydebank, a około 30 inicjatyw GSC zostało wprowadzonych na całym świecie.
- GSC integrują technologie odnawialne, alternatywne paliwa i elektryfikację w operacjach portowych, wspierając zrównoważony rozwój miast portowych.
Więcej w ResearchGate (EN).