Rada Interesantów Portu Szczecin w sprawie źródeł kapitału w polskich portach morskich
Zgodnie z zapisami Ustawy o portach i przystaniach morskich z 1996 roku, z późniejszymi zmianami, w każdym z portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, przedsiębiorcy działający w jego obszarze mogą tworzyć radę interesantów, pełniącą rolę organu doradczego podmiotu zarządzającego portem. Rady takie powstały i działają w portach w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni.
Rada Interesantów Portu Szczecin działa nieprzerwanie od powołania, które nastąpiło po utworzeniu w 1998 roku, zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA. Warto przypomnieć, że w pierwszych latach obowiązywania ustawy o portach i przystaniach morskich, przedstawiciele Rady Interesantów Portu Szczecin i Rady Interesantów Portu Świnoujścia byli członkami Rady Nadzorczej Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA (obecnie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA). Rada jest organizacją zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nazwą Rada Interesantów Portu Morskiego w Szczecinie.
Rada Interesantów Portu Szczecin (nazwa zwyczajowa), posiadająca status organu doradczego i opiniodawczego Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., zajmuje stanowisko we wszystkich istotnych sprawach dotyczących portu w Szczecinie, a w szczególności:
- prognozowania, programowania, planowania rozwoju, budowy, rozbudowy, utrzymywania i modernizacji infrastruktury portowej w Szczecinie,
- wprowadzanych i modyfikowanych taryf i opłat portowych w porcie w Szczecinie,
- projektów aktów normatywnych dotyczących gospodarki morskiej, w tym portów morskich,
- prowadzenie działalności marketingowej, w tym promocyjnej portu morskiego w Szczecinie.
Rada w swojej działalności nie ogranicza się do funkcji organu doradczego Zarządu ZMPSiŚ SA, ale reprezentuje również interesy członków, dąży do integracji środowiska sfery eksploatacyjnej portu w Szczecinie oraz budowania powiązań tego środowiska z otoczeniem portu.
Rada Interesantów Portu Szczecin liczy obecnie 48 członków reprezentujących przedsiębiorstwa działające w porcie w Szczecinie jak i współpracujące z podmiotami portowym. W gronie członków są przedstawiciele przeładowców (operatorów) portowych, agencji statkowych, spedytorów, operatorów logistycznych, agencji celnych, kancelarii prawnych czy firm serwisowych.
W czasie Walnego Zgromadzenia Członków jakie odbyło się 4 listopada 2024 roku ukonstytuowały się nowe władze organizacji: Zarząd i Komisja Rewizyjna.
Zarząd nowej kadencji tworzą:
- Piotr Maj – Przewodniczący Zarządu.
- Daniel Saar – Wiceprzewodniczący Zarządu,
- Agnieszka Galus – Skarbnik Zarządu,
- Grzegorz Włoch – Sekretarz Zarządu
- Monika Żaboklicka, Zbigniew Chachuła, Piotr Biesaga, Rafał Czyżyk i Maciej Grabowicz – Członkowie Zarządu.
Komisja Rewizyjna to: Piotr Gajlewicz, Maciej Furmański, Janusz Plona.
W obecnej kadencji, bazując na opiniach i oczekiwaniach członków RIPS, Zarząd zamierza ukierunkować swoje działania na:
- integrację środowiska sfery eksploatacji i przedsiębiorstw z nią współpracujących,
- rozwiązywanie bieżących problemów dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstw portu w Szczecinie jak i jego powiazań z otoczeniem,
- identyfikację wspólnych wyzwań sfer zarządzania i eksploatacji portu w Szczecinie i wypracowania rozwiązań w tym zakresie; w tym celu RIPS będzie dążył do powołania wspólnych z ZMPSiŚ SA zespołów roboczych,
- promocję przedsiębiorstw portowych i wachlarza usług portu w Szczecinie,
- wyrażaniu opinii i stanowisk w różnych sprawach dotyczących portów w Szczecinie i Świnoujściu mających na celu dbanie o interes swoich członków jak również całego środowiska portowego obu portów.
W świetle tego czym zajmuje się od lat i planuje zajmować Rada Interesantów Portu Szczecin nie dziwi oficjalne stanowisko Rady w sprawie źródeł kapitału w polskich portach morskich.
Pełen tekst stanowiska RIPS na stronie internetowej Rady
Stanowisko przygotowane przez RIPS jest odpowiedzią na słowa posła RP p. M. Gróbarczyka o sprzedaży portu w Szczecinie Niemcom (infrastruktury i nabrzeży) i w ślad za tym pojawiających się w prawicowych, propisowskich mediach, informacji prasowych w podobnym tonie. Po pierwsze dziwią słowa byłego wiceministra bo albo nie wie o czym mówił albo świadomie, w ramach walki politycznej, użył stwierdzeń nie mających nic wspólnego z rzeczywistością. Bo portu w Szczecinie nikt nikomu nie sprzedał. Bo nikt nie handlował i nie zamierza handlować infrastrukturą portową, w tym nabrzeżami portowymi. A przedmiotem transakcji handlowej, o której w tak alarmistycznym tonie wypowiedział się p. M. Gróbarczyk, były udziały jednego z przeładowców w porcie w Szczecinie, dzierżawcy infrastruktury portowej od ZMPSiŚ SA. Udziały zakupione od indywidualnych udziałowców rzeczonej spółki przez bardzo dużego europejskiego operatora logistycznego, którego polska spółka działa w porcie w Szczecinie od ponad 20 lat. A pikanterii całej tej wypowiedzi dodaje to, że to p. M. Gróbarczyk, jeszcze jako Wiceminister odpowiedzialny za sprawy gospodarki Morskiej, nie zawetował tej transakcji, chociaż zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, miał taką możliwość.
W kontekście wypowiedzi byłego wiceministra, jak również „alarmistycznych” tekstów prasowych wydawnictw bliskich PiS cieszy bardzo wyważone ale i stanowcze stanowisko Rady Interesantów Portu Morskiego w Szczecinie odcinające od politycznych kontekstów rozwój sfery eksplantacji portu w Szczecinie i potrzebę włączania portu w sieć europejskich i globalnych łańcuchów dostaw jako jednego z kluczowych czynników wzrostu obrotów ładunkowych i wachlarza świadczonych usług. A, że port w Szczecinie jest w tym coraz lepszy świadczy wzrost obrotów portów w Szczecinie i Świnoujściu w ostatnich miesiącach.
Dr inż. Andrzej Montwiłł