PŻM będzie miała nowe statki

cze 27, 2014 | PŻM

1aLiMingdongiLeszekTrachimowicz25 czerwca w Polskiej Żegludze Morskiej sfinalizowano umowę kontraktową na budowę w chińskiej stoczni Yangfan czterech masowców o nośności 38.500 tys. dwt. Statki te będą odbierane przez PŻM w pierwszej połowie 2017 roku. Umowę podpisali, ze strony stoczni – prezes Grupy Yangfan Li Mingdong, natomiast ze strony armatora – dyrektor Pionu Techniczno-Inwestycyjnego PŻM Leszek Trachimowicz oraz dyrektor Pionu Finansowego Mariusz Jachimowicz.

Jest to kontynuacja współpracy Polskiej Żeglugi Morskiej ze stocznią Yangfan. W ubiegłym roku szczeciński armator podpisał z tym zakładem kontrakty inwestycyjne na budowę ośmiu masowców tej samej wielkości (38.500 dwt) – wszystkie z odbiorem w 2016 roku (w odstępach półtoramiesięcznych). Łącznie więc stocznia Yangfan wykona dla PŻM w latach 2016-2017 dwanaście statków.

Zamówione w stoczni Yangfan jednostki to klasyczne masowce do przewozu takich ładunków jak zboża, nawozy sztuczne czy węgiel. Nowoczesny technologicznie i oszczędny eksploatacyjnie projekt statków z tej serii został opracowany przez uznane biuro konstrukcyjne Deltamarin w Finlandii i jest realizowany w stoczni Yangfan w ścisłej współpracy z  projektantami.

Wartość kontraktu objęta jest tajemnica handlową.

Stocznia Yangfan należy do pierwszej 10. największych chińskich stoczni. Powstała w 1952 roku, ale w ostatnich latach jej park maszynowy został gruntownie zmodernizowany. Stocznia ta znajduje się w mieście Zhoushan,  ok. 300 km na południe od Szanghaju i cieszy się opinią jednej z czołowych pod względem nowoczesności technologii i jakości produkcji w CHRL .

Zamówione przez PŻM statki to część nowego programu inwestycyjnego firmy na lata 2016-2020. W jego ramach, jak wcześniej wspomniano, zamówiono już łącznie 12 statków. Jednocześnie w Pionie Techniczno-Inwestycyjnym, przy współpracy z Zakładem Eksploatacji Floty PŻM, trwają prace nad przygotowaniem kolejnych kontraktów.

Masowce, czyli statki, na których opiera się flota PŻM, budowane są obecnie wyłącznie na Dalekim Wschodzie. Stocznie europejskie, w tym polskie, nie są zainteresowane ich budową ze względu na brak możliwości przygotowania konkurencyjnej oferty w stosunku do oferty azjatyckiej. Przesłane przez PŻM zapytania ofertowe do polskich stoczni produkcyjnych, co do możliwości wykonania w/w kontraktu, pozostały bez odpowiedzi.