Przez problemy z torem wodnym duże masowce nie będą wpływać do Szczecina

cze 10, 2014 | Polskie nowości

1portszczecinptakJak informuje Radio Szczecin, brakuje pieniędzy na bieżące utrzymanie toru wodnego pomiędzy Szczecinem i Świnoujściem. W efekcie duże statki nie wpłyną już do szczecińskiego portu.

Zapowiedział to podczas piątkowego spotkania u wojewody dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Budżet Urzędu Morskiego jest za mały, by utrzymać stałą głębokość. Radio Szczecin przypomina, że kilka dni temu do Szczecina zawinął gigantyczny masowiec Sea Diamond (ma 77 tysięcy ton ładowności), który przywiózł 14 tysięcy ton śruty sojowej. Gdyby tor był pogłębiony, statek mógłby zabrać dwa razy więcej ładunku. Mimo że jednostka nie była w pełni obciążona, spółka Bulk Cargo, która ją rozładowała, kilka miesięcy musiała starać się o pozwolenia na wejście masowca do portu.

– Tak duży statek nie wpłynie już do szczecińskiego portu, bo nie będzie już zgód na przejścia jednostek ponadnormatywnych – cytuje Radio Szczecin Andrzeja Borowca, dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Tor jest w takim stanie, że przejście każdego statku o większej szerokości generuje ruch wody, który z kolei powoduje osuwanie się skarp.

Prezydent Szczecina Piotr Krzystek zwrócił się do parlamentarzystów, aby interweniowali w sprawie większych pieniędzy na utrzymanie toru wodnego. – Sprawa jest pilna. Obecnie do Szczecina mogą zawijać statki, które mają maksymalnie do 9 metrów i 15 cm zanurzenia. Za chwilę może okazać się, że zmniejszy się to do ośmiu metrów – powiedział Radiu Szczecin Krzystek. „RS” przypomina, że Urząd Morski na bieżące utrzymanie toru wodnego dostaje około 5 mln zł rocznie. Potrzeba trzy razy tyle.

Zgodnie z informacjami przytoczonymi niedawno przez nasz portal, w najbliższych latach mogą poprawić się parametry żeglugowe pomiędzy Szczecinem i Świnoujściem. Zgodnie z rządowymi planami, w 2018 r. ma się rozpocząć pogłębienie do 12,5 m toru wodnego łączącego Szczecin ze Świnoujściem (obecnie głębokość wynosi 10,5 m). Na początku 2015 r. planowane jest zakończenie prac nad teoretycznym modelem toru wodnego, co ma pozwolić na ogłoszenie przetargu na projekty budowlany i wykonawczy – ich realizacja ma potrwać do połowy 2017 r. We wrześniu 2015 r. planowane jest z kolei złożenie wniosku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o przyznanie dofinansowania z UE. Na drugą połowę 2017 r. planowane jest przeprowadzenie przetargu na realizację prac budowlanych, które powinny zacząć się w I kwartale 2018 r. i potrwać do końca 2021 r.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl