Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S. A. „Rynek przewozów morskich, światowe i lokalne trendy ulegają cały czas zmianom, dlatego też nasz zespół portowy stara się sprostać zmieniającej się sytuacji poprzez podejmowanie wyzwań związanych z realizacją obszernego planu inwestycyjnego, pozyskiwaniem nowych ciągów ładunkowych i coraz lepszą obsługą klienta. Nie zapominamy również o wzrastającej konkurencyjności ze strony portów w Gdańsku, Gdyni, jak i portów niemieckich, głównie w Rostocku, które także obsługują wspólne zaplecze transportowe obszaru Polski, Republiki Czeskiej, Słowacji, czy też wschodnich Niemiec”
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA dobrze spełnia swoje zadanie polegające na przystosowywaniu portów do zmieniających się warunków gospodarczych, prawnych czy społecznych. Wbrew wszelkim obawom przeładunki w obu portach w roku 2011 osiągnęły wyższy poziom, jeśli porównamy je do roku 2010. Zanotowano 2,5 procentowy wzrost; łącznie przeładunki wyniosły 21,4 mln ton. Mimo, że w niektórych grupach ładunkowych zanotowano spadek, zostało to zrekompensowane przez wzrosty przeładunku w innych grupach takich jak: inne masowe, ładunki drobnicowe, ropa i jej przetwory. Dobry wynik zanotowano w przeładunkach drobnicy w Terminalu Promowym w Świnoujściu.
– Bez wątpienia rok 2011 można nazwać kolejnym rokiem inwestycji. Rozpoczęta modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej w Szczecinie i w Świnoujściu zdecydowanie poprawi dostępność obu portów i jakość obsługi. Inwestycja będzie miała również pozytywny wpływ na bezpieczeństwo oraz organizację pracy w obu portach. Ukończenie prac zaplanowane jest na rok 2014, a całość inwestycji opiewa na kwotę prawie 200 mln zł. W 2011 roku budowa portu zewnętrznego weszła w kolejną fazę realizacji. Zakres za który jest odpowiedzialny Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zostanie ukończony w roku obecnym – mówi Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ S.A.
Ogromne znaczenie dla portów mają działania przedsiębiorstw przeładunkowych podejmowane dla poprawienia konkurencyjności oferty usługowej, które uruchomiły dwa duże, nowoczesne magazyny płaskiego składowania dla zboża i produktów zbożowych wraz z wydajnymi urządzeniami przeładunkowymi, podjęły współpracę z ZMPSiŚ SA w zakresie rozwoju terminala kontenerowego. Do tejże poprawy przyczyniają się również nowi inwestorzy: w końcowej fazie budowy znajduje się terminal przeładunku kwasu siarkowego, w 2012 planowane jest rozpoczęcie dwóch niezależnych inwestycji na ZCLu.
– W roku 2012 oprócz kontynuowania inwestycji planowane jest rozpoczęcie dwóch ważnych projektów inwestycyjnych: przebudowa nabrzeży w północnej części Półwyspu Ewa w Szczecinie oraz budowa stanowiska nr 1 w bazie promowej w Świnoujściu. Warto tu przypomnieć, że w najbliższych latach Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście planuje inwestycje na ponad 690 mln zł, przez co staje się największym inwestorem w naszym województwie. Jak wszyscy widzimy dzięki takiej polityce inwestycyjnej Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. nasze porty nabierają coraz większego znaczenia na międzynarodowej mapie Europy, jako ważny węzeł transportowo-logistyczny. Stają się coraz bardziej nowoczesne i konkurencyjne, oferujące swoim kontrahentom kompleksowe usługi przeładunkowe – stwierdził Jarosław Siergiej.