Porty polskie zachęcają czeskich partnerów do współpracy

kwi 22, 2013 | Porty Morskie

11portswinoZarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA i Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA oraz ze stroną czeską, zorganizował w dniu 10.04.2013 seminarium w Pradze, podczas którego porty polskie przedstawiły swoją ofertę usługową i inwestycyjną dla rynku czeskiego.

Współorganizatorami spotkania była Ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie oraz Stowarzyszenie Spedycji i Logistyki Republiki Czeskiej, a także Krajowa Izba Gospodarki Morskiej.

Celem zorganizowanego seminarium było przedstawienie portów polskich jako nowej jakości dostępu do światowych rynków dla czeskiego handlu zagranicznego. Dużą uwagę w prezentacji poświęcono poprawie dostępu do portów polskich od strony zaplecza a także od strony wodnej. Przedstawiono nie tylko ofertę usługową portów polskich, ale także działania inwestycyjne prowadzone przez polskie porty.

Odbiorcami prezentacji były czeskie firmy branży transportowej, spedycyjnej i logistycznej. Słowo wstępne wygłosili przedstawiciele ambasad: Karel Kysilka z Ambasady Republiki Czeskiej oraz Marek Minarczuk – Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Czechach,  Jiri Zak – Wiceminister Transportu Republiki Czeskiej oraz Anna Wypych-Namiotko – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Prezentacja oferty portów Szczecina i Świnoujścia w Pradze wpisuje się w strategię marketingową Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Istotnym jej elementem jest bowiem pozyskiwanie do obsługi transportowej przewozów do/z obszaru południa Europy, w tym Czech i Słowacji.

Współpraca zespołu portowego Szczecin-Świnoujście z partnerami czeskimi sięga wielu lat. Oba porty to najwięksi tranzytowi partnerzy – najpierw dla Czechosłowacji – a później dla Czech i Słowacji. To przez Szczecin i Świnoujście przewija się najwięcej towarów, które trafiają do Czech i do Słowacji. Przez wiele lat czeska flota swą bazę miała właśnie w szczecińskim porcie, co ma odbicie w nazwie jednego z nabrzeży – nb. Czeskiego.

Przewozy tranzytowe z/do Czech przez Szczecin i Świnoujście od wielu lat stanowią istotną pozycję w obrotach tych portów – ponad milion ton ładunków każdego roku. Są w tym m. in.: wyroby hutnicze, rury, blachy w arkuszach i w rolach, konstrukcje stalowe, wyroby ceramiczne, celuloza i papier a także węgiel, ruda żelaza i pak. Od wielu lat z portami współpracują huty czeskie i słowackie. Należy podkreślić, że potencjał i możliwości przeładunkowe obu portów, sięgające poziomu 30 mln ton rocznie, pozwalają na obsłużenie całego morskiego tranzytu czeskiego i to w obu relacjach – zarówno w relacjach importowych jak i eksportowych.

W roku 2012 tranzyt czeski obsłużony przez Szczecin  i Świnoujście wyniósł ponad 1,26 mln ton co stanowiło 38,8 % całości tranzytu przechodzącego przez oba porty. Eksport wyniósł 653,2 tys. ton – przede wszystkim eksportowane były ładunki drobnicowe, w tym głównie wyroby hutnicze, oraz węgiel. Czeski import obsłużony przez porty w Szczecinie i Świnoujściu wyniósł w 2012 roku 610,5 tys. ton, przede wszystkim był to import towarów masowych – węgla i rudy, a także drobnicy.

Dla czeskich klientów atrakcyjna może być także, prowadzona w portach w Szczecinie i Świnoujściu, szeroko zakrojona polityka zachęcania inwestorów do inwestowania w tych portach. Znajdują się tam bardzo atrakcyjne tereny inwestycyjne. O tym, że warto zainwestować, przekonała się czeska firma DEZA, która od wielu lat eksploatuje w porcie w Świnoujściu swój terminal do przeładunku paku płynnego.