TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UL grafika wizerunkowa 500x80px

111. dostawa do terminalu LNG w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: 111. dostawa do terminalu LNG w Świnoujściu

120 mln m sześc. gazu ziemnego dostarczył w weekend do terminalu LNG w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) metanowiec Al Oraiq - poinformowało w poniedziałek PGNiG. To 111. dostawa LNG do terminalu.

Za nami pracowity weekend. Ok. 120 mln m sześc. gaz ziemnego (wolumen po regazyfikacji) dostarczył metanowiec AL ORAIQ. To 33. dostawa LNG dla PGNiG w 2020 r. - podało w poniedziałek na Twitterze Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

Jak podała spółka Polskie LNG, była to 111. dostawa skroplonego gazu ziemnego do świnoujskiego terminalu.

Setna dostawa gazu w terminalu została odebrana w lipcu br. Odbiór pierwszej dostawy komercyjnej miał miejsce w czerwcu 2016 r. Wcześniejsze dwa ładunki, które trafiły tu na przełomie 2015 i 2016 r., posłużyły do technicznego rozruchu instalacji.

W portfelu importowym PGNiG znajdują się obecnie kontrakty na zakup LNG od katarskiej firmy Qatargas oraz cztery kontrakty długoterminowe na zakup LNG produkowanego w terminalach zlokalizowanych w USA – zawarte z Cheniere Energy, Venture Global LNG i Port Arthur LNG. Kontrakt z Cheniere realizowany jest od lipca 2019 r., a realizacja kolejnych umów z firmami ze Stanów Zjednoczonych ma się rozpocząć w latach 2022-2024.

 

Źródło: PAP

Wykonawca rozbudowy Terminalu LNG wybrany

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Wykonawca rozbudowy Terminalu LNG wybrany

Polskie LNG z grupy GAZ-SYSTEM oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali umowy z konsorcjum firm PORR S.A. i TGE Gas Engineering GmbH na wykonanie rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. 

Wartość podpisanych umów wynosi łącznie ok. 1,9 mld zł. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku. 

Umowy dotyczą wykonania rozbudowy części lądowej, a także części morskiej Terminalu LNG, prowadzonej w kooperacji z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i wykonawczego), wykonanie prac budowlano-montażowych oraz rozruch instalacji i uzyskanie wymaganych pozwoleń. 

Inwestycja będzie realizowana przez dwa podmioty:

  • Spółka Polskie LNG będzie odpowiedzialna m.in. za wybudowanie nowego zbiornika LNG o pojemności ok. 180 tys. m3 brutto, i wykonanie części technologicznej nowego stanowiska statkowego służącego do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG.
  • Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie odpowiedzialny za wybudowanie części hydrotechnicznej stanowiska statkowego, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakadę przesyłową oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej. 

- Niezwykle cieszy fakt, że polskie porty morskie biorą udział w transformacji energetycznej naszego kraju. Port Szczecin-Świnoujście jest w pełni przygotowany do dywersyfikacji dostaw strategicznych surowców energetycznych. Rozbudowa Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego jest kluczowym elementem procesu rezgazyfikacji oraz dostaw surowców energetycznych także dla innych państw Europy.  Co więcej projekt wpisuje się w szeroki program realizacji strategicznych inwestycji morskich, które znacząco zwiększają potencjał Polski na Bałtyku - stwierdził Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. 

- Inwestycja stanowi istotny element strategii wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski. Krajowy system przesyłowy jest konsekwentnie rozbudowywany w celu przestawienia wiodącego obecnie kierunku zasilania wschód-zachód na kierunek północny. Oprócz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu Grupa Kapitałowa GAZ-SYSTEM realizuje z powodzeniem szereg strategicznych  inwestycji takich jak Projekt Baltic Pipe, Korytarz Północ – Południe czy interkonektory z Litwą i Słowacją.  W ten sposób budujemy niezależność energetyczną Polski i tworzymy podstawy dla zdywersyfikowanego rynku gazu w naszej części Europy – zaznaczył Piotr Naimski, Sekretarz Stanu w PKRM, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

- Realizacja tej inwestycji oznacza, że zdolności regazyfikacyjne Terminalu LNG osiągną poziom ok. 8,3 mld m3 rocznie. Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu. Dzięki temu wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców LNG, co przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego. Zostaną także udostępnione nowe usługi, które będą stanowić impuls do rozwoju rynku gazu w naszym regionie Europy – powiedział Tomasz Stępień, Prezes Zarządu spółek Polskie LNG i GAZ-SYSTEM.  

- Rozbudowa Terminalu  LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału. Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Inwestycja jest niezwykle potrzebna, bowiem w związku z wrastającą dbałością o środowisko naturalne przez sektor morski zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem. Zatem tym projektem wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Sam Terminal stworzył w Świnoujściu nowe możliwości rozwoju portu, miasta oraz regionu. Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG – dodał Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Korzyści z rozbudowy odczuje region zachodniopomorski w postaci nowych miejsc pracy, zwiększonych opłat z tytułu podatku od nowych nieruchomości, wzrostu zapotrzebowania na usługi outsourcingowe, jak również potencjalnego wzrostu zapotrzebowania na usługi hotelarskie, gastronomiczne czy transportowe. 

W tym roku, równolegle do procesu przetargowego na wybór wykonawcy rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu, przeprowadzona została procedura Open Season, która umożliwiła uczestnikom rynku paliw gazowych złożenie ofert na usługę regazyfikacji oraz usługi dodatkowe. Spółki Polskie LNG i PGNiG podpisały 29 maja br. umowę na usługi, które dostępne będą po zakończeniu rozbudowy. Procedura Udostępnienia Terminalu 2020  potwierdziła zasadność rozbudowy Terminalu.


Rozbudowa objęta jest dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VII, DZIAŁANIE: 7.1 w ramach projektu pod nazwą: „Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu” w kwocie do 461 mln zł.

 

GAZ-SYSTEM

Umowa na rozbudowę terminalu LNG została podpisana

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Umowa na rozbudowę terminalu LNG została podpisana

Spółka Polskie LNG z Grupy GAZ-SYSTEM podpisała umowę na rozbudowę istniejącej instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego o dodatkowe regazyfikatory SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser). Dzięki temu zostaną zwiększone o 50% obecne moce regazyfikacyjne Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Umowa obejmuje zaprojektowanie instalacji oraz montaż regazyfikatorów LNG i pomp kriogenicznych. Efektem tej inwestycji będzie rozszerzenie funkcjonalności i zdolności technicznych terminalu w Świnoujściu. W ramach umowy będą zainstalowane m.in. dwa dodatkowe urządzenia SCV, które umożliwią osiągnięcie zdolności regazyfikacji na poziomie 7,5 mld m3/rok gazu ziemnego rocznie. Kluczowe urządzenia zostały zamówione w październiku 2019 roku w ramach dostaw inwestorskich. Wykonawcą projektu rozbudowy zostało konsorcjum firm PORR i TGE. 

- Rząd RP od 4 lat konsekwentnie realizuje strategię dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego do Polski. Rozbudowa Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego jest ważnym elementem uniezależniania się Polski od dostaw z kierunku wschodniego. Dzięki tej inwestycji zwiększamy poziom bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju – powiedział Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

- Dziś podpisujemy umowę, której realizacja zwiększy o 50% dotychczasowe zdolności regazyfikacyjne Terminalu LNG. Oznacza to, że zawarliśmy wszystkie kontrakty dotyczące pierwszego etapu rozbudowy i wchodzimy w fazę wykonawczą inwestycji. Zgodnie z harmonogramem ten etap planujemy zrealizować do końca 2021 r. – mówił Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Polskie LNG i GAZ-SYSTEM.

Program rozbudowy Terminalu w Świnoujściu składa się czterech komponentów:  zwiększenia mocy regazyfikacyjnych (I etap) oraz budowy drugiego nadbrzeża, trzeciego zbiornika LNG i bocznicy kolejowej na cysterny i kontenery ISO (II etap). Podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu tego projektu ma znaczący wpływ na budowanie niezależności energetycznej Polski. Jest elementem strategii rządu w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, którą konsekwentnie realizuje Grupa GAZ-SYSTEM.

Rozbudowa Terminalu w Świnoujściu jest objęta dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VII, DZIAŁANIE: 7.1 w ramach projektu pod nazwą: „Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu”.

 

GAZ - SYSTEM

PGNiG: 5000 cystern z LNG ze Świnoujścia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: PGNiG: 5000 cystern z LNG ze Świnoujścia

Z Terminala im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu PGNiG wyekspediowało już 5000 cystern z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego (LNG). Największym odbiorcą LNG są stacje regazyfikacji obsługujące miejscowości, które nie mają dostępu do ogólnopolskiej sieci dystrybucji gazu.

Pięciotysięczna cysterna z ładunkiem LNG, która w sobotę 10 sierpnia wyjeżdża z terminalu w Świnoujściu, będzie jednocześnie 1144 załadowaną w tym roku. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba autocystern, które opuściły terminal, wzrosła o 24 proc. (stan na 9 sierpnia 2018 i 2019 roku). Paliwo pochodzi z dostaw gazu skroplonego sprowadzanego przez PGNiG z Kataru, Norwegii i USA.

Większość importowanego LNG jest regazyfikowana i wprowadzana do ogólnopolskiej sieci przesyłowej i dystrybucyjnej. Część pozostaje jednak w stanie ciekłym i w tej postaci trafia do odbiorców za pomocą autocystern i kontenerów kriogenicznych.

– Zainteresowanie gazem ziemnym rośnie w Polsce bardzo szybko. Dzięki cysternom z LNG możemy dostarczyć paliwo tam, gdzie nie ma infrastruktury przesyłowej albo jest ona niewystarczająca w stosunku do potrzeb. Skroplony gaz ziemny to sposób na szybką gazyfikację kraju – mówi Maciej Woźniak, Wiceprezes PGNiG ds. Handlowych.

Odbiorcami LNG od PGNiG są m.in. zakłady przetwórstwa spożywczego oraz firmy z branży hotelarskiej. Najwięcej, bo 55 proc. gazu skroplonego ze Świnoujścia trafia jednak do stacji regazyfikacji zasilających tzw. sieci wyspowe. Takie sieci obsługują zazwyczaj jedną miejscowość. Po ogrzaniu LNG, które przechodzi ze stanu ciekłego w lotny, gaz jest dostarczany lokalną siecią gazociągów dystrybucyjnych do klientów końcowych – firm, instytucji i gospodarstw domowych.

Jedna z takich sieci znajduje się w Mońkach, w województwie podlaskim. Polska Spółka Gazownictwa (PSG) z Grupy Kapitałowej PGNiG otworzyła tam stację regazyfikacji w kwietniu 2019 roku.

– Ta inwestycja to warunek rozwoju gospodarczego miasta. Normy środowiskowe dla przemysłu są coraz bardziej rygorystyczne. Aby je spełnić, przedsiębiorcy muszą mieć dostęp do gazu do celów energetycznych i technologicznych. Zanim w Mońkach uruchomiono stację regazyfikacji, kilku potencjalnych inwestorów zrezygnowało, kiedy dowiedziało się, że gmina nie jest zgazyfikowana – wyjaśnia Zbigniew Karwowski, burmistrz Moniek. – Dostęp do gazu jest ważny również dla samych mieszańców. Dzięki błękitnemu paliwu możemy wreszcie zrezygnować ze źródeł ciepła zanieczyszczających powietrze. 

Na Podlasiu, oprócz Moniek, sieci wyspowe PSG działają jeszcze w trzech miejscowościach. Do końca 2022 roku przybędzie kolejnych siedem. Jednak sieci wyspowe będą powstawać w całym kraju. W ramach „Programu przyspieszenia gazyfikacji Polski w latach 2018-2022” PSG chce, aby do 2022 roku 90 proc. mieszkańców Polski miało możliwość korzystania z gazu. Ważnym elementem tego planu jest wybudowanie 77 nowych stacji regazyfikacji. Razem z uruchomionymi wcześniej, na koniec 2022 roku w Polsce będą działać 84 stacje regazyfikacyjne PSG obsługujące sieci wyspowe.

 

Źródło: PGNiG

Podpisano umowę o dofinansowanie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Terminal LNG

Czytaj więcej: Podpisano umowę o dofinansowanie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

Spółka Polskie LNG, należąca do grupy kapitałowej Gaz-System, podpisała 24 kwietnia 2019 r. umowę o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pt. Rozbudowa Funkcjonalności Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Maksymalna wysokość wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 553 mln zł (128 mln euro).   

W uroczystości podpisania umowy na wsparcie finansowe udział wzięli: Andrzej Duda, Prezydent RP, Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów, Krzysztof Tchórzewski, Minister Energii, Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Jerzy Kwieciński, Minister Inwestycji i Rozwoju, Joachim Brudziński, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski, a także zarząd Gaz-System: prezes Tomasz Stępień oraz wiceprezesi Artur Zawartko i Krzysztof Jackowski.

– Kluczowe jest zaznaczenie przez KE strategicznej roli naszego gazoportu, jako narzędzia do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego nie tylko do Polski, ale również krajów bałtyckich, poprzez dywersyfikację i promocję nowych tras transportowych w regionie - zaznaczył minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej Piotr Naimski zaznaczył, że rozbudowa Terminalu LNG jest częścią koncepcji tzw. Bramy Północnej, na którą składa się także projekt budowy gazociągu Baltic Pipe, dzięki któremu od października 2022 r. trafi do Polski gaz ze złóż na norweskim szelfie kontynentalnym.

– Realizacja obu tych inwestycji umożliwi pełne pokrycie polskich potrzeb importowych gazem od wiarygodnych dostawców sprzedawanym po konkurencyjnych cenach - podkreślił minister Naimski.

– Rozwój infrastruktury Terminalu LNG w Świnoujściu to kluczowy element realizowanej konsekwentnie strategii Grupy GAZ-SYSTEM. Uzyskane dofinansowanie jest dowodem na to, że kolejny z dużych projektów inwestycyjnych ważnych dla regionu zyskuje uznanie Komisji Europejskiej - powiedział prezes Gaz-System Tomasz Stępień.

Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG podkreślił, że udzielona pomoc publiczna ma służyć dofinansowaniu rozbudowy instalacji oraz budowy nowych elementów, a co za tym idzie dodatkowych funkcjonalności terminalu.

– Zwiększamy moc regazyfikacyjną instalacji o 50%, która docelowo osiągnie moc 7,5 mld m3 gazu/rok, odpowiadającą ok. 40% dzisiejszego zapotrzebowania Polski na ten surowiec. Rozbudowa umożliwi nam uruchomienie bardziej konkurencyjnej oferty usług związanych z regazyfikacją i rozładunkiem LNG, na które mamy w Polsce coraz większe zapotrzebowanie - powiedział prezes PLNG.

Dofinansowanie to około 2/3 planowanych wydatków. Środki przyznane są na rozbudowę funkcjonalności terminalu, na którą składają się:

- zwiększenie mocy regazyfikacyjnej Terminalu poprzez rozbudowę układu regazyfikatorów SCV;

- rozbudowę morskiego systemu przeładunkowego;

- budowę lądowego systemu załadunkowego na kolej;

- budowę trzeciego zbiornika LNG wraz z wymaganymi instalacjami i urządzeniami.

Projekt rozbudowy znajduje się również na europejskiej liście Projektów Wspólnego Zainteresowania (Project of Common Interest). Na tę listę trafiają inwestycje, które mają szczególne znaczenie dla wzrostu bezpieczeństwa i stopnia dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego w Europie oraz budowy zintegrowanego i konkurencyjnego rynku oraz przyczynią się do osiągnięcia europejskich celów w zakresie energii i klimatu.

 

Źródło: Gaz-System