TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Podsumowanie roku 2019 w portach w Szczecinie i Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Podsumowanie roku 2019 w portach w Szczecinie i Świnoujściu

28 stycznia br. na specjalnej konferencji prasowej zarząd portów Szczecin i Świnoujście podsumował miniony 2019 pod względem przeładunków, inwestycji oraz utrzymania infrastruktury portowej.

Zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rok 2019 wynikiem 32 174,8 tys. ton obsłużonych towarów. Dla porównania w rekordowym 2018 roku towarów było o 3,3 procent więcej, tj. 33 257,4 tys. ton. 

Na szczycie tabeli wzrostów z dwucyfrowym wynikiem plasują się zboża (+19 proc.) oraz paliwa (+11 proc.), w tym LNG +22 proc. Wzrost w grupie zbóż, to skutek zwiększonego eksportu pszenicy oraz śruty rzepakowej, wynikający ze światowego zapotrzebowania na ten surowiec. W przypadku obrotów gazem LNG, przeładowano w 2019 roku 2 406,8 tys. ton (30 statkami w tym: 17 statków z Kataru, 10 z USA i 3 z Norwegii). Dla porównania w 2018 roku obsłużono 1 977,4 tys. ton (23 statki w tym: 18 z Kataru, 4 z Norwegii i 1 z USA). 

Na minusie rok 2019 zamknęły węgiel (-9 proc.), ruda (-29,6 proc.), inne masowe (-0,7 proc.), drobnica (-3,1 proc.) oraz kontenery (-6,5 proc.). Pogłębiający się w ub. roku kryzys w produkcji wyrobów stalowych w Europie związany z napływem do Europy dużych ilości taniej stali z Chin i Rosji – przy braku ceł zaporowych – spowodował znaczne ograniczenia w produkcji stali przez huty w Polsce i bezpośrednim zapleczu naszych portów w hutach w Czechach i na Słowacji, co w bezpośredni sposób przełożyło się na wyniki przeładunkowe w tej grupie towarowej, jak również w przeładunkach węgla. W przypadku tego ostatniego surowca, 56 proc. pochodzi m.in. z Australii, USA, Kanady, Kolumbii, czy Mozambiku, pozostałe 44 proc. z Rosji. 

Z kolei na wynik drobnicy konwencjonalnej miały wpływ zmniejszone ilości obsłużonych wyrobów stalowych oraz aluminium, jak również blisko o połowę mniejsze przeładunki papieru i celulozy oraz spadek obrotów drobnicy promowej. Jednocześnie wzrosły obroty nawozów w workach i granitów. 

Od początku 2019 roku w portach w Szczecinie i Świnoujściu oraz Gdańsku i Gdyni stosowane są nowe zasady, analogiczne do portów zachodnich, a dot. naliczania tary (czyli wagi netto ciągnika siodłowego z naczepą) za samochód ciężarowy, co ma znaczenie w przypadku wyników drobnicy promowej. Do 2018 roku włącznie wyliczano tarę pojazdów według ciężarów samochodów z lat osiemdziesiątych i wynosiła ona 6 ton, podczas, gdy obecnie przeciętny samochód ciężarowy – ciągnik siodłowy wraz z naczepą waży od 14,5 do 18 ton – przyjęto przeciętną tarę – wagę netto 15 ton. Samo naliczanie tary  wynika z faktu, że armator nalicza fracht za przewóz pojazdu promem za cały samochód tj. waga samochodu z ładunkiem, a nie za sam ładunek (chodzi tutaj też o wyliczenie dopuszczalnego ciężaru całkowitego wszystkich ładunków do przewozu, aby nie przekroczyć dopuszczalnej ładowności statku). Dla celów analitycznych, dane za 2018 rok zostały także przeliczone wg nowej tary. 

W sumie ponad połowę obsłużonych towarów w 2019 roku stanowiła drobnica 54,4 proc. pozostałe 45,6 stanowią towary masowe suche i płynne.  W ub. roku zespół portów obsłużył 8872 statki, tj. o 514 więcej aniżeli w 2018 roku (8358 statków). 

Jeśli chodzi o strukturę transportu zaplecza, zdecydowana większość towarów 62 proc. dostarczana jest do portu i z niego wywożona z wykorzystaniem transportu samochodowego, dla 28 proc. głównym środkiem transportu jest kolej. Pozostałe to rurociągi 8,5 proc. oraz żegluga śródlądowa 1,4 proc.     

Uwzględniając sytuację panującą na rynkach światowych, gdzie zauważalne jest spowolnienie,  wypracowany w 2019 roku, który jest niemal identyczny z rekordowym 2018 rokiem, wskazuje na  bezpieczny poziom przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Wpływ na to ma z pewnością uniwersalny charakter obu portów, gdzie spadki w jednej grupie, rekompensują wzrosty w innej. Zarząd Portów prognozuje, że rok 2020 powinien być analogiczny do 2019 i niestety spadki w grupach ruda i węgiel mogą się utrzymać. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które Zarząd i spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.  

Warto także dodać, iż zarówno Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich z pewnością realizowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu na poprawę infrastruktury portowej kwoty prawie 1,5 mld złotych. Zarząd modernizuje nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Ich parametry będą dostosowane do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W obu portach będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany jest terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego, jak również budowany jest nowy parking dla samochodów ciężarowych. Z pewnością poszerzeniem oferty przeładunkowej obu portów będzie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozbudowa terminalu LNG.

Ponadto realizowane są inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej. 

Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej. 

W parze z rozwojem ekonomicznym spółki idzie jej społeczne zaangażowanie. W 2019 roku ponad sto podmiotów, w tym m.in. stowarzyszenia, organizacje, kluby sportowe uzyskało wsparcie swoich inicjatyw w takich obszarach jak, np. aktywność sportowa dzieci i młodzieży, aktywizacja osób starszych, imprezy masowe (Dni Morza w Szczecinie, Sail Świnoujscie, Jarmark Jakubowy), wydarzenia kulturalne, itp.  (Monika Woźniak-Lewandowska)

ZMPSiŚ SA

Konferencja o rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Konferencja o rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu

W dniach 27 i 28 listopada br. w Szczecinie odbywać się będzie trzecia edycja konferencji NaviRail.

Celem konferencji jest stworzenie dogodnych warunków dla wzrostu przeładunków, a co za tym idzie, rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ich perspektywy wyznacza wiele czynników: sytuacja gospodarcza i decyzje rządu RP, polityka Unii Europejskiej i tempo realizacji korytarza transportowego na osi Północ-Południe Europy.

Organizator tegorocznej edycji NaviRail, Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód, odwołuje się do idei Baltic Business Forum, które od 11 lat stowarzyszenie organizuje w Świnoujściu. Przesłaniem BBF jest bowiem wzmacnianie współpracy gospodarczej w Regionie ABC- Adriatyk, Bałtyk, Morze Czarne, zaś porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z wierzchołków tego trójkąta, zwanego też Trójmorzem.

W NaviRail wezmą udział praktycy i eksperci branży TSL- transport, spedycja, logistyka, przedstawiciele samorządów, administracji państwowej w tym Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

NaviRail odbywa się w dniach 27-28 listopada 2019 roku w Szczecinie, w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia.

Patronatu dla NaviRail udzieliło Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwo Infrastruktury, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Marszałkowie Województwa Zachodniopomorskiego i Lubuskiego, Miasto Szczecin i Miasto Świnoujście.

 

ZMPSiŚ 

ZMPSiŚ podpisze list intencyjny z portem w Rotterdamie

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ podpisze list intencyjny z portem w Rotterdamie

W dniach 29-30 października br. Prezydent RP Andrzej Duda wraz z Małżonką Agatą Kornhauser-Dudą odbędą wizytę oficjalną w Królestwie Niderlandów. W jej bogatym programie znajdują się zarówno spotkania dwustronne o charakterze politycznym, obchody 75. rocznicy wyzwolenia Holandii przez polskie wojsko, spotkania w instytucjach międzynarodowych mających siedzibę w Holandii, spotkanie z Polonią, jak i ważne wydarzenia gospodarcze.   

30 października br. Prezydent RP odbędzie wizytę w Rotterdamie. W jej trakcie dojdzie do podpisania Memorandum of Understanding między portem w Rotterdamie a Zespołem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Inicjatywa ma charakter niekomercyjny, dot. współpracy w takich obszarach jak żegluga śródlądowa oraz krótkiego zasięgu.

Zdaniem Szefa Gabinetu Prezydenta RP Krzysztofa Szczerskiego "poszerzenie takiej współpracy świadczy o tym, że strona holenderska, która posiada w tej branży unikatowe doświadczenie, dostrzegła w naszym przemyśle portowym potencjał rozwojowy. Jest do dla nas powód do dumy i dowód docenienia potencjału polskiej gospodarki morskiej”.

Port w Rotterdamie jest największym, handlowym portem morskim w Europie o charakterze uniwersalnym, w którym przeładowuje się wszystkie rodzaje towarów. Zawijają do niego największe statki na świecie o zanurzeniu do 24 metrów. Rocznie przeładowywanych jest w nim m.in. 14,5 mln TEU kontenerów, czy 100 mln ton ropy naftowej. Każdego roku do Rotterdamu zawija około 30 tys. statków morskich i 120 tys. statków żeglugi śródlądowej.

W 2018 r. łączna wielkość obrotów wymiany handlowej pomiędzy portami Szczecin i Świnoujście a portami holenderskimi wyniosła 1 622 900 ton, z tego na port Rotterdam przypada 67,1% tj. 1 090 100 ton. Dominującym towarem (eksport) był olej ciężki opałowy (blisko 880.000 ton).

 

Źródlo: ZMPSiŚ

ZMPSiŚ SA: Przeładunki na wznoszącej fali

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: ZMPSiŚ SA: Przeładunki na wznoszącej fali

Ponad 19 mln ton towarów obsłużyły porty w Szczecinie i Świnoujściu w okresie od stycznia do lipca br. Towarów było więcej o ponad 1,4 mln ton niż rok temu.

Liderami wzrostów są inne masowe na plusie o 14,5 procent, zboże wzrost o 7,7 procent oraz z takim samym wynikiem lepszym o 5,8 procent w porównaniu do ub. roku  - ropa i węgiel. 

Bilans ujemny po siedmiu miesiącach notują ruda, kontenery (w lipcu br. duży wzrost o blisko 17 procent) oraz drobnica.  

Ogółem poziom przeładunków jest na stabilnym i mocnym poziomie. Utrzymany został stały trend wzrostowy – po siedmiu miesiącach br. o wartości jednego procenta. 

Dynamika wzrostu w dalszej części roku będzie większa aniżeli dotychczas. Widać to już po wynikach  lipiec br. do lipca ub. roku, gdzie zboże notuje blisko 64 procentowy wzrost, czy też węgiel o 53 procent w górę oraz kontenery na plusie o prawie 17 procent. 

Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym w 2018 roku ładunki drobnicowe stanowiły 47 proc., masowe stałe 39 proc., zaś masowe płynne 14 proc. Miniony rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem 29 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku. Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w br. roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej. 

Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Temu celowi służą zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Wszystkie inwestycje są potrzebne i równie ważne. Kluczowe będą modernizacje nabrzeży w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, których parametry techniczne dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W portach Szczecin i Świnoujście będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego oraz powstanie nowy parking dla 300 ciężarówek. Z kolei w gazoporcie pojawi się nowe stanowisko do redystrybucji LNG. 

Należy również uwzględnić inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej. 

Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej. (Monika Woźniak-Lewandowska)

 

ZMPSiŚ SA 

 

Terminal w Świnoujściu przyjmie kontenerowce o długości do 400 m

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Szczecin

Czytaj więcej: Terminal w Świnoujściu przyjmie kontenerowce o długości do 400 m

Port w Świnoujściu dzięki terminalowi kontenerowemu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 m - mówił w środę w Szczecinie prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Planowany głębokowodny terminal będzie mógł przeładować rocznie 1,5 mln TEU.

"Port w Świnoujściu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 metrów" - powiedział dziennikarzom Urbaś. Dodał, że ten potencjał będzie wykorzystywał nie tylko port w Świnoujściu. "Chcemy, żeby skorzystał z niego także port Szczecin. Dziś mamy przeładunki kontenerów w Szczecinie, ale te przeładunki troszeczkę zaczynają nam spadać. (...) Te kontenery są dziś przeładowywane w innych portach, a chcemy, żeby były przeładowywane w Świnoujściu, a następnie transportowane Odrą dalej na zaplecze polskie i zaplecze znajdujące się na zachód od Odry. Bardzo istotnym elementem całego tego projektu będzie Odrzańska Droga Wodna, która kiedyś pozwoli wykorzystywać potencjał Odry" - dodał.

Urbaś powiedział, że terminal kontenerowy to także duże wpływy dla budżetu państwa. "Jeżeli w 2011 r. wpływy z obsługi kontenerów wynosiły 10 mld zł, to w 2018 r. wynosiły one 40 mld zł z ceł, akcyz i podatków. To zostało przesunięte z portów zachodniej Europy do Polski" - dodał.

Podkreślał, że terminal kontenerowy w Świnoujściu dobrze wpisuje się w strategię Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i tworzenie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. "Prace zostały już rozpoczęte. Szukamy partnera, który znajdzie finansowanie, zaprojektuje, zbuduje i będzie operatorem tego terminalu, co jest bardzo ambitnym zadaniem" - powiedział Urbaś.

Szacunkowe koszt całej inwestycji to około 3,5 mld zł. "Martwi nas fakt, że tak duża inwestycja jest rozgrywana lokalnie politycznie przez osoby, które chciałyby na tej inwestycji ugrać swój partykularny interes polityczny" - powiedział z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "To jest rzecz priorytetowa, nie tylko dla regionu, nie tylko dla tej części Polski, ale dla całego kraju, jak również dla tej części Europy, bo wierzymy w to gorąco, że port Szczecin-Świnoujście stanie się po prostu dominującym" - zaznaczył.

Terminal kontenerowy ma zostać zlokalizowany w porcie zewnętrznym na wschód od falochronu wschodniego istniejącego terminala LNG. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie.

Terminal będzie umożliwiał równoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 m długości. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie około 1,5 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP). W zależności od stopnia zautomatyzowania terminala pracę ma tam znaleźć od 600 do 1 tys. osób.

 

autor: Kacper Reszczyński

Źródło: PAP