TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

UL grafika wizerunkowa 500x80px

W sobotę o godzinie 14 wpłynie gigantyczny masowiec m/v „Chiara”

Czytaj więcej: W sobotę o godzinie 14 wpłynie gigantyczny masowiec m/v „Chiara”Jak już informowaliśmy, mierzący 255 metrów długości i 43 metry szerokości masowiec „CHIARA”, przypłynie 25 sierpnia br. około godz. 14.00 do Portu w Świnoujściu. Będzie to największy statek jaki kiedykolwiek przypłynął do Portów w Szczecinie i Świnoujściu. Statek zacumowany będzie przy nabrzeżu Górników, które jest dzierżawione przez Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o. i właśnie ta spółka będzie obsługiwała „CHIARĘ”. Statek płynący z USA pod banderą Liberii przywiezie do Polski 95 tys. ton węgla koksującego (maksymalna nośność statku wynosi 115 910 DWT) i według planu jego rozładunek ma potrwać do 28 sierpnia br. Przyjęcie tak gigantycznego masowca jest możliwe ze względu na dynamiczny rozwój Portu Handlowego w Świnoujściu, który w ostatnich latach poczynił znaczące inwestycje, zwiększające parametry techniczne dzierżawionych nabrzeży, a także znacznie poprawiające wydajność pracy urządzeń portowych do załadunku/rozładunku towarów.  

Port Handlowy Świnoujście Sp. z o.o.  (PHŚ)

Czytaj więcej: W sobotę o godzinie 14 wpłynie gigantyczny masowiec m/v „Chiara”Firma powstała w 1991 roku w wyniku przekształceń własnościowych Zespołu Portowego Szczecin – Świnoujście. Port Handlowy Świnoujście jest najmłodszym, dynamicznie rozwijającym się polskim portem, usytuowanym u ujścia rzeki Świny do Bałtyku.
PHŚ jest portem morskim o charakterze uniwersalnym, który, bazując na wieloletnim doświadczeniu, wykwalifikowanej kadrze pracowniczej oraz posiadanych zasobach suprastruktury, zapewnia obsługę przeładunkową i składową dla szerokiego spektrum towarów suchych masowych i drobnicowych. W PHŚ towary obsługiwane są na pięciu nabrzeżach: „Portowców”, „Górników”, „Hutników, „Chemików” i na „Nab. 87”.
Dzięki istniejącej infrastrukturze na nab. „Hutników” i  na nab. „Górników”, PHŚ jest jedynym polskim portem przyjmującym statki z węglem o zanurzeniu 13,20 m, na dwóch niezależnych stanowiskach rozładunkowych, oferującym najwyższe raty przeładunkowe sięgające 22 000 ton/doba, oraz posiadającym możliwości składowania do 1 000 000 ton jednorazowo.
Węgiel kamienny - energetyczny oraz koksowy są głównymi ładunkami pokrywającymi ponad 90% masy towarowej. Ponadto PHŚ obsługuje ładunki rudy, kruszyw, zbóż, biomasy, koksu pozostałe ładunki masowe a także drobnicę, wyroby hutnicze oraz sztuki ciężkie.
Usługi te są częścią łańcucha transportowego towarów importowanych, eksportowanych lub będących w tranzycie przez Polskę dostarczane lub odbierane drogą morską. PHŚ świadczy również usługi dodatkowe powiązane z działalnością podstawową takie jak cumowanie jednostek ważenie towaru, tarowanie, obsługę kolejową, usługi sprzętowe i inne. Dzięki współpracy z podmiotami grupy OT LOGISTICS, do których należy, PHŚ świadczy również usługi spedycyjne i transportowe drogą kolejową lub rzeczną do finalnego odbiorcy.

Magdalena Kucier

Specjalista ds. Handlu i Marketingu PHŚ

100 - tysięcznik w świnoujskim porcie

Czytaj więcej: 100 - tysięcznik w świnoujskim porcieNiebawem nie lada atrakcja spotka mieszkańców Świnoujścia. Za kilka dni do tego miasta wpłynie jeden z największych statków na świecie. Jego nośność wynosi 114.248 DWT, długość 255 m, a szerokość 43 m. (Na zdjęciu Nabrzeże Górników przy którym zacumuje m/v Chiara)
M/v CHIARA, pływający pod banderą liberyjską, spodziewany jest w niedzielę, 26. sierpnia. Statek przybędzie z amerykańskiego portu Norfolk z ładunkiem węgla. Jego ilość jest również rekordowa dla świnoujskiego portu – przypłynie jednorazowo 95.000 ton węgla. Rozładunek przy Nabrzeżu Górników będzie trwał 4 doby.
Port w Świnoujściu, dzięki położeniu nad samym morzem, może przyjmować statki o długości do 270 m i maksymalnym zanurzeniu 13,2m, czyli ok. 100 tys. DWT.
Terminal, do którego przypłynie m/v CHIARA specjalizuje się przede wszystkim w obsłudze węgla i rudy. Operatorem terminalu jest Port Handlowy Świnoujście sp. z o.o.

(bt)

UE: 70 mln zł dla portu w Świnoujściu

Czytaj więcej: UE: 70 mln zł dla portu w ŚwinoujściuPonad 70 mln zł dołoży Unia Europejska do rozbudowy infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu - poinformowało Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 152 mln zł. Jak poinformował CUPT, w ramach inwestycji zostanie wybudowane nowe stanowisko promowe. Powstanie m.in. nabrzeże o długości 242,15 m o głębokości technicznej 12 m i głębokości dopuszczalnej 13 m, oraz ruchome pomosty umożliwiające pasażerom i samochodom dostanie się na pokład promu.

"Nowe stanowisko statkowe umożliwi przyjmowanie jednostek promowych o maksymalnej długości 220 m, które z uwagi na brak odpowiedniej infrastruktury portowej w Świnoujściu obecnie nie są obsługiwane" - poinformował CUPT.

Porty w Szczecinie i w Świnoujściu tworzą jeden z największych w regionie Morza Bałtyckiego zespołów portowych. Port w Świnoujściu położony jest bezpośrednio nad samym morzem, natomiast port w Szczecinie usytuowany jest 65 km w głąb lądu. Przejście torem wodnym z redy w Świnoujściu do Szczecina trwa 4 godziny. Port w Świnoujściu może przyjąć statki o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m i długości 270 m. Port w Szczecinie może przyjąć statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m i długości 215 m.

Terminale - to rozwój portów

Czytaj więcej: Terminale - to rozwój portów Kryzys roku 2009 pokonali, teraz PHŚ podąża za trendem wzrostowym całej gospodarki morskiej. Na ten i inne tematy rozmawiamy z Markiem Kowalewskim, prezesem i dyrektorem naczelnym świnoujskiego portu.

 - W jakiej kondycji jest aktualnie Port Świnoujście ?

-  PHŚ podąża za trendem wzrostowym całej gospodarki morskiej, obecnie wszystko wskazuje na to iż kryzys roku 2009 pożegnaliśmy definitywnie, wielkość przeładunków przekroczy  poziom z roku 2008. Jedynie niepokoi brak  rudy żelaza, która jeszcze do niedawna była silnym filarem przeładunków spółki.

 - Jak wyglądają przeładunki węgla ?

 - Przeładunki węgla odbywają się bez zakłóceń. Łączny wolumen obrotu węgla do końca roku powinien przekroczyć poziom 4,5 mln.ton, z czego węgiel w eksporcie wyniesie ok. 1,5 mln. ton.

  - Czy jest pomysł na większe przeładunki węgla do kraju i z kraju ?

 - Pomysłów jest wiele, PHŚ wspiera każdą inicjatywę gospodarczą mającą na celu eksport lub import węgla. Obecnie PHŚ jest bardzo dobrze przygotowane zarówno do importu jak i eksportu. Na dzień dzisiejszy potencjał przeładunkowy kształtuje się w granicach 6 mln. ton w imporcie oraz 5 mln.ton w eksporcie. Aktualnie potencjał ten wykorzystywany jest odpowiednio w 50 i 30%, pomimo tak dużego zapasu nadal prowadzone są działania zwiększające atrakcyjność obsługi tego ładunku dla klientów.  

 - Kiedy oficjalnie zostanie otwarty Terminal Zbożowy ?

 - Oficjalne otwarcie planowane jest w czerwcu 2011r. po dostarczeniu i uruchomieniu nowego dźwigu,  jednak pierwsze przeładunki rozpoczną się już w styczniu.

 - Czego Pan sie spodziewa po oddaniu do eksploatacji Terminalu Zbożowego ?

- Czekamy z niecierpliwością na ten moment, gdyż będzie to pewnego rodzaju powrót do normalnej działalności PHŚ na nabrzeżu Portowców. Obecnie od ponad roku trwają tam prace budowlane, które utrudniają a wręcz uniemożliwiają nam wykonywanie przeładunków. Powstają nowe magazyny oraz instalacje przesyłowe, zmieniony został również układ torowy. Dzięki Terminalowi zwiększy się znacznie wolumen obsługiwany przy tym nabrzeżu. Śruta sojowa i rzepakowa (główne ładunki obsługiwane na Terminalu) były dotąd ładunkami sporadycznym w PHŚ. Od 2011 roku śruta będzie stałym składnikiem w naszym wachlarzu przeładowywanych towarów.

- Czy porty niemieckie są zagrożeniem dla świnoujskiego portu ?

- Każda konkurencja jest zagrożeniem. Jednak między innymi to dzięki niej stawiamy nieprzerwanie na innowacyjność i rozwój PHŚ. Zakres prowadzonych inwestycji obejmuje wszystkie profile działalności Portu, inwestujemy w nowe urządzenia portowe, place składowe, stale poszerzamy zakres usług.

 - Czy rozbudowa portu w Rostocku odbierze Wam klientów czy nie obawiacie się z tej strony zagrożenia ?

 - W branży morskiej, szczególnie, gdzie porównuje się atrakcyjność portów o tym samym profilu, decydujące znaczenie ma położenie geograficzne względem odbiorców/dostawców ładunków. Mamy nadzieję, że nasi klienci jeszcze przez długi czas nie przeniosą swoich instalacji, fabryk położonych w przeważającej mierze na Śląsku.

 - Jak rysuje się przyszłość świnoujskiego portu na tle budowy Terminalu LNG ?

 - Mamy nadzieję, iż tak duży sąsiad pomoże w dalszym rozwoju Portu. Mając w wielu kwestiach wspólne cele, będziemy mieli większą siłę przebicia w rozmowach z ludźmi odpowiedzialnymi za rozwój Portów. Obecnie już korzystamy w sposób wymierny z obecności Terminalu poprzez obsługę ładunków masowych i drobnicowych dostarczanych na potrzeby jego budowy.

Rozmawiał: Bogdan Tychowski