TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdynia portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku

Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.

Polskie morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski w gospodarce niskoemisyjnej, przyczynić się do zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w procesie dekarbonizacji.

Morskie farmy wiatrowe mają być główną siłą napędową rozwoju zielonej energii w Polsce, w najbliższych dwóch dekadach. Projekt polityki energetycznej państwa zakłada, że za dziesięć lat udział OZE w wytwarzaniu energii elektrycznej powinien sięgnąć 32 proc., zaś w 2040 r. już 40 proc. Za ten wzrost odpowiadać mają głównie elektrownie wiatrowe i słoneczne. Ministerialny projekt przewiduje, że w latach 2021-2040 na transformację polskiej energetyki trzeba będzie wydać około 470 mld zł. Tylko na inwestycje w OZE ma popłynąć 175 mld zł, z czego najwięcej, bo 106 mld zł, na rozwój energetyki wiatrowej. Pandemia wydłużyła prace and ustawą o offshore, ale plan jest bardzo ambitny, by po wakacjach trafiła ona do Sejmu i została przyjęta do końca roku. Został również przyjęty plan zagospodarowania obszarów morskich i według niego będą realizowane inwestycje. Okres kwarantanny spowodował przewartościowanie w podejściu do gospodarki przyszłości. Bardzo często sprowadzamy neutralność klimatyczną do energetyki, ale dotyczy to również takich sektorów jak transport czy przemysł, wszystkie te gałęzie w dobie COVID-19 generują nowe miejsca pracy. 26 tys. nowych miejsc pracy (sektor MFW) oraz 6 tys. nowych miejsc pracy (sektory powiązane z MFW)

Mamy w Polsce wielki skarb, natura obdarzyła nas bardzo dobrymi warunkami wietrznymi na Bałtyku. Dzisia, jak wiemy, 80 proc. energii pochodzi z węgla, w perspektywie rozwoju miksu energetycznego do 2030 roku chcemy zdecydowanie odmienić ten stan rzeczy. Duży ekosystem biznesowy oparty na offshore wind w myśl idei local content w celu angażowania firm lokalnych, które mają już doświadczenie w tym sektorze - powiedział Ireneusz Zyska - sekretarz stanu, pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii.

Wykorzystanie boomu inwestycyjnego jest kluczem do sprawy. – Robimy wszystko, aby dobrze przygotować infrastrukturę. Za nami decyzja o wyborze portu instalacyjnego. Będzie nim Gdynia - skomentował Zbigniew Gryglas, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Port Gdynia od dłuższego czasu wykazuje dużą aktywność w zakresie możliwości obsługi łańcucha dostaw związanego z budową i przyszłą obsługą morskich farm na Bałtyku. Regularnie spotykamy się z interesariuszami ze środowisk gospodarczych w sprawie projektu utworzenia zaplecza offshore właśnie w Gdyni. Jednocześnie, konieczna jest także oficjalna inicjatywa środowisk gospodarczych i inwestorów, którzy mogą informować o potencjalnych potrzebach, oraz o oczekiwanych działaniach związanych z planowanymi przez potencjalnych inwestorów morskich farm wiatrowych - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

 

Port Gdynia SA

Port Gdynia w kierunku Smart Port

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia w kierunku Smart Port

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wychodzi naprzeciw swoim partnerom oraz mieszkańcom Gdyni i podejmuje wyzwanie w kierunku usprawnienia płynności ruchu w dostępie drogowym do i z Portu, co pozwoli zapewnić terminowość dostarczania i dowozu ładunków.

„Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia” - to pierwszy projekt ZMPG SA, który otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu finansowego CEF Transport 2018 „Łącząc Europę”. W wyniku realizacji projektu powstaną narzędzia pozwalające wyeliminować kolejki na drogach dojazdowych do gdyńskich terminali przeładunkowych, co wpłynie pozytywnie na ich efektywność i wydajność.

Prognozy obrotu towarowego w Porcie Gdynia wskazują na prawie dwukrotny wzrost przeładunku towarów w perspektywie najbliższych 10 lat. Zapewnienie płynnego dostępu drogowego do Portu Gdynia oraz terminowość dostarczania i odwozu ładunków jest warunkiem aktywnego uczestnictwa Portu w obsłudze ładunków w korytarzu sieci transportowej TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie oraz w globalnych łańcuchach dostaw (Azja – Europa i Ameryka, Europa Środkowa i Wschodnia – Europa Zachodnia i Skandynawia).

Wdrożenie inteligentnego systemu spowoduje wzrost konkurencyjności Portu Gdynia w basenie Morza Bałtyckiego. To jeden ze sposobów dążenia do dynamicznego rozwoju portu. Projekt ten doskonale wpisuje się w działania Zarządu Portu zgodne z ideą greenport oraz w realizację jednego z podstawowych priorytetów działalności - dbałości o środowisko naturalne. Usprawnienie ruchu drogowego w obszarze około portowym z pewnością pozwoli na redukcję jego negatywnego wpływu na środowisko, w tym obniżenie poziomu emisji spalin, gazów cieplarnianych i hałasu.

Mając na uwadze planowany dwukrotny wzrost przeładunków w ciągu najbliższych 10 lat, zarząd ZMPG w poczuciu odpowiedzialności angażuje się w tego typu koncepcje i projekty, gdyż już na chwilę obecną ruch drogowy w Porcie Gdynia osiąga okresowo stan nasycenia w istniejącej sieci dróg.

Zmierzamy do tego by Port Gdynia rozwijał się w kierunku Smart, zatem digitalizacja systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych jest w dzisiejszych czasach absolutnie konieczna – powiedział prezes zarządu spółki ZMPG SA.

W inicjatywie dalszego rozwoju obrotu towarowego, kluczowe są działania zmniejszające powstawanie kolejek samochodów ciężarowych przed wjazdami na terminale i na drogach dojazdowych w Mieście Gdynia.

Zadaniem inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia będzie synchronizacja czasowa dojazdu samochodów ciężarowych do portu z zaplanowaną obsługą w terminalach oraz według zatwierdzonych przez terminale e-awizacji – zapewnił Adam Meller.

Na obecnym etapie, opracowywane jest wstępne studium wykonalności, a w niedługim czasie dokumentacja projektowa, która ma obejmować integrację trzech systemów informatycznych i teletechnicznych – e-awizacji przeładunku w terminalach, zarządzania wspólną przestrzenią parkingową portu oraz inteligentny system zarządzania ruchem drogowym na drogach wewnętrznych i dojazdowych portu. Co istotne ten ostatni będzie zintegrowany z systemem ITS Trójmiasta – TRISTAR.

Termin zakończenia projektu planowany jest na kwiecień 2022 r.

 

Port Gdynia SA

Port Gdynia utrzymał wzrost przeładunków w pierwszych 4 miesiącach roku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Port Gdynia utrzymał wzrost przeładunków w pierwszych 4 miesiącach roku

Port Gdynia utrzymał wzrost przeładunków w pierwszych 4 miesiącach bieżącego roku. Do końca kwietnia w Gdyni przeładowano ponad 8,26 mln ton co daje dynamikę wzrostu na poziomie 2,3 procent rok do roku. W największych portach regionu skutki kryzysu są bardziej widoczne.

Ponad 8,26 milionów ton przeładowano w Porcie Gdynia. Grupy towarowe o największym wzroście to ładunki masowe. Do końca kwietnia w Porcie Gdynia przeładowano 2,13 mln ton zbóż co daje imponujący wzrost o wartości ponad 222 procent rok do roku. Również w grupie inne masowe wzrost wyniósł 37,6 procent. W ładunkach masowych w tym roku spadki widoczne są tylko w przeładunkach węgla i koksu

W pierwszych 4 miesiącach udało się w Gdyni utrzymać przeładunki paliw płynnych na poziomie 98 procent. Niewielkie spadki widoczne są również w przeładunkach drobnicy (94,7%) i kontenerów (91%).

Wpływ kryzysu gospodarczego jest coraz bardziej widoczny w największych portach regionu. Port Gdańsk broni się przed kryzysem wzrostami w przeładunkach towarów masowych, jednak w I kwartale odnotował spadek przeładunków o 8,3 procent w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Również w Porcie Hamburg przeładunki w pierwszym kwartale 2020 wyniosły 31,9 miliona ton (-7,9 procent). Obroty kontenerowe osiągnęły poziom 2,2 miliona TEU (-6,6 procent). W Hamburgu najmniej dotknięty spadkiem był wolumen ładunków w relacji z zapleczem lądowym.

Wzrostowy trend w Porcie Gdynia to kontynuacja sukcesów z roku 2019, który był kolejnym z rzędu, w którym odnotowano rekord w przeładunkach. Łączna ilość przeładowanych towarów przekroczyła 24 mln ton. Również w I kwartale 2020 Port Gdynia jako jedyny polski port utrzymał wzrostowy trend. Równolegle do rekordowych przeładunków na terenie Gdyńskiego Portu realizowanych jest szereg kluczowych inwestycji w tym przygotowanie największej z nich czyli budowy Portu Zewnętrznego. Dziś Port Gdynia to wielki plac budowy. Oprócz szeregu inwestycji realizowanych przez Zarząd Portu Gdynia, takich jak budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów, na terenie Portu Gdynia obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantyczny inwestycji PKP PLK. Kontrakt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” opiewa na wartość przekraczającą 1,8 miliarda złotych.

 

Port Gdynia 

Będzie nowy sprzęt do obsługi ro-ro w OT Port Gdynia

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Będzie nowy sprzęt do obsługi ro-ro w OT Port Gdynia

Gdyńska spółka podpisała umowę na dostawę nowoczesnego wyposażenia do obsługi ruchu intermodalnego. OT Port Gdynia sp. z o.o. rozpoczęła I etap realizacji projektu unijnego pn. "Doposażenie intermodalnego terminala ro-ro w Gdyni przez OT Port Gdynia sp. z o.o.", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.  

Projekt polega na wyposażeniu Spółki w specjalistyczne urządzenia i maszyny przeładunkowe do obsługi ładunków w jednostkach intermodalnych (naczepach samochodowych, kontenerach) oraz urządzenia informatyczne wspomagające obsługę tych ładunków.

W ramach tego projektu na początku marca br. OT Port Gdynia sp. z o.o. podpisała umowę z Cargotec Poland sp. z o.o., na mocy której na terminal zostaną dostarczone 4 ciągniki terminalowe o zwiększonej mocy i 4 podwozia hydrauliczne do przemieszczania kaset. Jest to kolejny etap unowocześniania wyposażenia spółki w zakresie obsługi ruchu intermodalnego w technologii ro-ro i relacjach lądowych (obsługa samochodów i kolei).

Zamówiony sprzęt to ciągniki terminalowe typu ro-ro Kalmar TR 618i z napędem 4×4 i obracanym o 180° fotelem operatora oraz naczepy do przemieszczania kaset Liftec LTH90R.

 

Port Gdynia 

Potencjał infrastrukturalny Portu Gdynia w sektorze offshore wind

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdynia

Czytaj więcej: Potencjał infrastrukturalny Portu Gdynia w sektorze offshore wind

Port Gdynia, który promuje swój potencjał infrastrukturalny w sektorze offshore wind, gościł Ireneusza Zyska, sekretarza stanu, pełnomocnika rządu ds. odnawialnych źródeł energii. Port Gdynia od strony wschodniej jest portem najbliżej położonym względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Potencjał terenów portowych sprzyja rozwojowi alternatywnych - ekologicznych źródeł energii w Polsce - czytamy w oficjalnym komunikacie zarządu portu.

Port Gdynia analizuje rozwiązania służące rozwojowi sektora offshore wind, a także uczestniczy w tworzeniu zaplecza do obsługi elementów morskich farm wiatrowych, obejmującego gminy Kosakowo, Rumię oraz Gdynię.

Sekretarz stanu, pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii, Ireneusz Zyska, podczas czwartkowego briefingu prasowego Zarządu Morskiego Portu Gdynia powiedział:

"Dzisiejsza wizyta w Porcie Gdynia jest związana z wyborem lokalizacji pod port instalacyjny przemysłu offshore wind. Mamy w Polsce wielki skarb, natura obdarzyła nas bardzo dobrymi warunkami wietrznymi na Bałtyku. Dzisiaj jak wiemy 80 % energii pochodzi z węgla, w perspektywie rozwoju miksu energetycznego do 2030 roku chcemy zdecydowanie odmienić ten stan rzeczy. Duży ekosystem biznesowy oparty na offshore wind w myśl idei local content w celu angażowania firm lokalnych, które mają już doświadczenie w tym sektorze.”

Chcemy być głównym operatorem, aby to właśnie w Porcie Gdynia kompletowane były zestawy farm wiatrowych, a następnie wywożone na koncesjonowane obszary morskie. Mamy doświadczenie w przeładunkach lądowych konstrukcji farm wiatrowych, realizowanych na terenach terminali kontenerowych oraz przewagę w postaci dogodnej lokalizacji. Liczymy na to, że Port Gdynia zostanie bezpośrednim beneficjentem tego ogromnego rządowego programu inwestycyjnego. Myśląc o odnawialnych źródłach energii w koncepcji green port, przewidzieliśmy teren dla sektora offshore wind na końcu Portu Zewnętrznego- komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA jest również zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach Stoczni Marynarki Wojennej, w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Nabyty teren ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku.

Rząd polski posiada strategię pozyskania energii ze źródeł odnawialnych, a jednym z nich jest wiatr. Najlepszym miejscem jego wykorzystania jest obszar morski, gdzie wiatr wieje przez około 330 dni w roku. Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku mają więc szansę odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej Polski ku gospodarce niskoemisyjnej, przyczynić się do zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza.

Co więcej, usytuowanie wiatraków w odległości ponad 20 kilometrów od linii brzegowej nie zakłóci nadmorskiego krajobrazu polskiego wybrzeża, a będzie motorem rozwoju gospodarczego obszarów nadmorskich i całej Polski. Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, dotyczącego budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych.

 

 ZMP Gdynia