TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: 11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk

W I kwartale 2020 roku w Porcie Gdańsk widoczny jest wpływ pandemii koronawirusa na branżę morską i obsłużony w porcie wolumen. Port Gdańsk w I kwartale 2020 roku uzyskał wynik o 8,3% niższy niż w analogicznym okresie 2019 roku zamykając I kwartał przeładunkami na poziomie 11,3 mln ton. Odnotowano spadki w większości grupach ładunkowych oprócz zbóż (+223%), LPG (+27%) i innych masowych (+6,4%).

W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rdr: paliwa (-16,8%), węgiel (-27,5%), drobnica (-1,2%) kontenery (-2,1%) ro-ro (-23,8%).

W I kwartale 2020 roku w Porcie Gdańsk nie obsłużono ładunków z grupy Drewno oraz Ruda. Podział struktury przeładunków w I kwartale 2020 roku, przedstawia się następująco: masowe płynne: 29,7%, masowe suche: 23,8%, ładunki drobnicowe: 46,5%.

W I kwartale 2020 roku, liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 764, co oznacza wzrost o 17 zawinięć w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku niż w I kwartale 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych w marcu.

Największy port europejski Port Rotterdam po I kwartale bieżącego roku odnotował spadek rdr na poziomie -9,3%, a drugi co do wielkości port europejski - Antwerpia wzrost +4% rdr. Zjawisko rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, które obejmuje swym zasięgiem coraz większą część świata w aspekcie terytorialnym, oddziałuje na całą globalną gospodarkę i handel, odwracając dotychczasowe trendy rynkowe i tym samym zakłócając obowiązujące prognozy.

Port Gdańsk po podsumowaniu I kwartału 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera bałtyckich przewozów kontenerowych, portu St. Petersburg, który przeładował w analogicznym okresie 561 950 TEU, brakuje mu 87 557 TEU. W I kwartale 2020 roku odnotowano w Porcie Gdańsk mniejszą ilość ładunków z grupy ro-ro, które odnotowały 24% spadek rdr, głównie z powodu mniejszej ilości samochodów handlowych. Natomiast ładunki promowe ro-ro utrzymują się na podobnym poziomie co w roku ubiegłym, odnotowując zaledwie 1,5% spadek w stosunku do roku poprzedniego.

Port Gdańsk

Masowiec Agia Trias gościł w Porcie w Gdańsku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Masowiec Agia Trias gościł w Porcie w Gdańsku

Dnia 16 kwietnia do Portu Gdańsk zawinął Agia Trias - największy masowiec z dotychczas obsługiwanych przez port pod względem nośności (185 820 ton).

Mimo iż tego typu masowce nie są niczym nowym, ponieważ w Porcie Północnym są przyjmowane dużo większe jednostki, takie jak chociażby kontenerowce, klasy Triple-E, których długość wynosi 400 metrów, a szerokość 60 metrów, to jednak z pewnością w tym parametrze nie ma sobie równych w naszym porcie.

Jako ciekawostkę warto dodać, że Agia Trias mierzy 290 metrów długości i 47 metrów szerokości. Został zbudowany w 2002 r. dla japońskiego armatora Kawasaki Kisen Kaisha Ltd (K Line). Pierwsza nazwa statku to Cape Future. Od 2013 roku był przemianowany na Silver Road, aż w końcu, w 2019 roku przyjął nazwę Agia Trias. Masowiec należy do greckiego armatora Times Navigation Inc., a operatorem jest SwissMarine Services SA ze Szwajcarii.

Warto przypomnieć, że w zeszłym roku do DCT Gdańsk wpłynął MSC Gülsün - jeden z największych kontenerowców na świecie klasy megamax-24 mierzący 400 metrów długości i ponad 60 szerokości. Obecnie jedynym ograniczeniem dla przyjmowania większych statków w Porcie Gdańsk są cieśniny duńskie.

W poniedziałek 20 kwietnia, masowiec Agia Trias opuścił Port Północny.

Port Gdańsk: Nowy rekord Polski w przeładunkach

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk: Nowy rekord Polski w przeładunkach

Rekordowy wynik przeładunków - ponad 52 mln ton - zanotował w 2019 r. Port Gdańsk. O wynikach firmy za ubiegły rok poinformowano we wtorek na konferencji prasowej.

W 2019 r. Port Gdańsk przeładował 52 154 098 ton, co daje wzrost o 6,4 proc. względem 2018 r. ZMPG S.A. zarobił w 2019 r. 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł.

Największy udział w przeładunkach portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. To powoduje, że Port Gdańsk posiada cały czas trzy stabilne nogi, dzięki którym jesteśmy też portem bardzo uniwersalnym i nie wpływają na nas tak bardzo zawirowania na poszczególnych grupach ładunkowych, jak chociażby w ostatnim okresie miało to miejsce w zbożach, gdzie rynek zbóż praktycznie się zawalił - ocenił Łukasz Greinke.

Dyrektor Departamentu Handlowego ZMPG Adam Kłos podkreślił, że w ostatniej dekadzie gdański port potroił swoje przeładunki.

Wielkość przeładunków w 2019 r. spowodowała, że weszliśmy do "wagi ciężkiej" portów przeładowujących ponad 50 mln ton. To nam pozwoliło umocnić czwartą pozycję na Bałtyku. Trzy pierwsze miejsca zajmują rosyjskie porty: Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg. A jeszcze 2-3 lata temu byliśmy na miejscu szóstym, wyprzedzała nas Kłajpeda (Litwa) i Goeteborg (Szwecja) - mówił Adam Kłos.

Podkreślił, że ubiegłoroczny wynik przeładunków sprawia, że Port Gdańsk "aspiruje, żeby wejść do pierwszej dwudziestki portów europejskich".

Port Gdańsk odnotował zwyżkę w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (prawie o 13 proc. więcej) - analogicznie do 2018 roku - uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem prawie 17,5 mln ton. Na większą ilość dostaw paliw drogą morską wpłynęło czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń". Do portu w Gdańsku zawinęły 33 statki z paliwami płynnymi więcej niż w 2018 r. O 38 proc. wzrósł też przeładunek gazu.

Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Było to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu "Nova Star" przez PŻB, co zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.

Grupa "inne masowe" po podsumowaniu 2019 roku ukształtowała się o 5,1 proc. powyżej wyniku w 2018 r.

Do portu w Gdańsku zawija coraz więcej statków handlowych. W 2019 r. było ich 3036, co oznacza przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.

W przeładunku w 2019 r. zdecydowanie dominowała drobnica (44 proc. udziału w całkowitym wolumenie), drugą grupą były paliwa płynne (34 proc. udziału w całkowitych przeładunkach), a na trzecim miejscu był węgiel.

Spadek w 2019 r. Port Gdańsk odnotował m.in. w przeładunku drewna o 40,4 proc. Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w 2017 r. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln metrów sześciennych. Ponadto, drewno obecnie przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.

W najbliższych trzech latach ZMPG ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.

 

Port Gdańsk 

Rekordowe 52 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rekordowe 52 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk

Rok 2019 zakończył się dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. kolejnym rekordem. Według oficjalnych danych w Porcie Gdańsk w poprzednim roku przeładowano 52 mln ton - o 4% więcej, niż zakładano.

Zgodnie z oficjalnym danymi Port Gdańsk przez rok 2019 przeładował 52 150 169 ton towarów. Jest to 4% lepszy wynik od prognozowanego przeładunku na poziomie 50 mln ton. Jednocześnie w stosunku do roku 2018 Port Gdańsk zwiększył swoje przeładunki o ponad 3 mln ton.

Więcej informacji o kolejnym rekordowym roku w Porcie Gdańsk wkrótce.

 

Źródło: Port Gdańsk SA

Port Gdańsk i Port Lotniczy Gdańsk razem na rzecz Portu Centralnego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk i Port Lotniczy Gdańsk razem na rzecz Portu Centralnego

Port Gdańsk zyskał kolejnego ważnego partnera na rzecz realizacji Portu Centralnego. 6 grudnia zarządy obu portów podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy wspieraniu budowy i efektywnego wykorzystania Portu Centralnego.

Oficjalne podpisanie Listu Intencyjnego miało miejsce w części terminalu pasażerskiego T2 Portu Lotniczego w Gdańsku. List podpisali Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, i Sławomir Michalewski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Finansowych. Port Lotniczy Gdańsk reprezentował Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu.

Idea nawiązania współpracy powstała wraz z opracowaniem przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk koncepcji budowy Portu Centralnego, który w swoich założeniach uwzględnia m.in. powstanie terminala dla statków pasażerskich. Inwestycja morska, w połączeniu z nowoczesną infrastrukturą Portu lotniczego otwiera szansę na stworzenie w Gdańsku miejsca wymiany pasażerów i załóg. Celem jest, aby w Gdańsku rozpoczynały się i kończyły wycieczki statkami pasażerskimi po morzu bałtyckim. Aby osiągnąć założony cel, obie Spółki powinny ze sobą ściśle współpracować, tak aby turyści otrzymali najlepszą usługę. Wprowadzenie tego rozwiązania pozwoli lepiej wykorzystać również gdańską bazę hotelową. Współpraca pomiędzy Portami docelowo zakłada udogodnienia w ruchu pasażerskim pomiędzy portem a lotniskiem w zakresie dokonywanych odpraw.

Lokalizacja planowanego terminala pasażerskiego w Porcie w Gdańsku pozwali na szybką komunikację z najbardziej atrakcyjnymi turystycznie punktami w Gdańsku i na całym Pomorzu. Dzięki już istniejącej oraz planowanej infrastrukturze drogowej i kolejowej Gdańsk jest idealną bazą wypadową do atrakcji zlokalizowanych również w innych miastach jak np. Toruń czy Warszawa.

Nowy terminal pasażerski umożliwi zawijanie największym wycieczkowcom na świecie do Gdańska, który obecnie ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury nie może przyjmować tak dużych jednostek. Naszym celem jest, aby statki pasażerskie zatrzymywały się w Gdańsku na dłużej niż tylko kilka godzin. Rozwiązanie, którego dotyczy dzisiejsze porozumienie popularne jest w wielu europejskich portach, na przykład w Kopenhadze czy Sztokholmie.

– mówił Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Bardzo liczymy, że rozwój Portu Centralnego przyczyni się do rozwoju całego regionu. Mamy nadzieję na ożywienie gospodarcze, ale także na zwiększoną liczbę turystów, którzy postanowią przypłynąć do naszego kraju na pokładach statków wycieczkowych. Turyści ci, a także załogi statków, to potencjalni klienci naszego lotniska, którzy będą z niego korzystać, planując swoje podróże – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Dodatkowym atutem dla operatorów cruisowych będzie bliskość infrastruktury stoczniowej, która pozwoli na dokonywanie drobnych napraw i przeglądów. Celem jest, aby w Porcie możliwe było zaopatrzenie jednostek w różne produkty, co przy wielkości tych jednostek oznacza również budowę odpowiedniego zaplecza logistycznego.

 

Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.