TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Port Gdańsk zdobywa podium na Bałtyku

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk zdobywa podium na Bałtyku

Stałą tendencją od co najmniej dekady była obecność trzech portów rosyjskich na bałtyckim podium (Port Ust Ługa, Port St. Petersburg i Port Primorsk). W styczniu 2021 roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8% w porównaniu 
ze styczniem 2020 roku. 

Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej czyli Port St. Petersburg do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem 
w 2020 roku obsłużyły 241,5 mln ton ładunków notując 5,8% spadek rdr. Jeszcze pod koniec 2020 roku różnica dzieląca Port w Gdańsku od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa  z wynikiem 9,4 mln ton (+3,6%), na drugiej pozycji St. Petersburg z wynikiem 4,7 mln ton 
(-0,8%). W styczniu 2021 roku Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków, tym samym wyprzedzając Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu 
z przeładunkami na poziomie 4,4 mln ton (-26,3%). Na piątej pozycji utrzymuje się Port 
w Kłajpedzie uzyskując 3,8 mln ton (+10,8). 

- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ 
na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać.  – mówi Adam Kłos – dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się 
na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów. Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie, kiedy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne 
z mniejszych spadków. 

- To zdecydowanie dobry początek roku dla Portu Gdańsk. Ogromna w tym zasługa i efekt wytężonej pracy naszych operatorów. Jesteśmy pod dużym wrażeniem 
ich determinacji. Naszym celem jest ciągłe umacnianie pozycji na Bałtyku. Dzięki inwestycjom 
i jasno obranym kierunkom nasi kontrahenci zwiększają możliwości przeładunkowe, a Port Gdańsk rośnie w siłę. Już dziś jesteśmy portem bez ograniczeń. Wpływ na to mają: tor głębokowodny, dzięki czemu w Porcie Zewnętrznym możemy przyjmować największe jednostki o zanurzeniu do 15 metrów; brak pływów, czyli stała głębokość wody, a także brak zalodzenia, umożliwiający pracę przez cały rok. Ponadto jesteśmy na finiszu naszych kluczowych inwestycji zarówno od strony lądu jak i wody. Realna poprawa jakości, jeśli chodzi o infrastrukturę w Porcie Wewnętrznym, będzie widoczna od połowy tego roku, kiedy wszystkie nabrzeża zostaną zmodernizowane, a tor wodny pogłębiony zostanie do 12 m. Operatorzy będą mogli korzystać z nowej infrastruktury, co będzie dla nich kolejną szansą 
na zwiększenie możliwości przeładunkowych – mówi Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk.

 

Port Gdańsk

Inwestycja w Porcie Gdańsk na ostatniej prostej

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Inwestycja w Porcie Gdańsk na ostatniej prostej

Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej oraz kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku dobiega końca. Kończy się asfaltowanie ostatniego odcinka ul. Kontenerowej. Do wykonania pozostała izolacja i dodatkowe zabezpieczenie na przesyłowych rurach paliwowych PERN i Lotos. Inwestycję realizowaną na zlecenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. wartą ponad 176 milionów złotych wykonuje firma NDI z Sopotu.

Cieszymy się, że część robót, szczególnie tych kolejowych, udało się zakończyć przed zakładanym terminem. Wkrótce będziemy się mogli pochwalić realizacją całego zadania, które wymagało bardzo rzetelnego zaplanowania technologii oraz organizacji prac. Nie chcieliśmy, by realizacja inwestycji znacząco wpłynęła na funkcjonowanie portu oraz firm działających na tym obszarze – mówi prezes NDI, Małgorzata Winiarek-Gajewska.

Inwestycja w układ drogowo – kolejowy w Porcie Zewnętrznym jest jednym z kluczowych projektów z pakietu olbrzymich inwestycji prowadzonych z pomocą dofinansowania unijnego. W ramach tego zadania przebudowujemy i budujemy od podstaw 7,2 km dróg o wysokich parametrach nośności, 4 wiadukty drogowe oraz 3 przepusty osłonowe dla rurociągów paliwowych. Ponadto realizujemy ok 10 km torów kolejowych. Są to zarówno prace polegające na remoncie infrastruktury istniejącej, a także budowę całkiem nowych odcinków torów bocznicowych na potrzeby naszych Kontrahentów. Inwestycja ta pozwoli na dostosowanie standardu infrastruktury dostępowej da rosnących potrzeb naszych Klientów, których są dla Portu najważniejszymi Interesariuszami. Warto dodać, że skala tej inwestycji łączenie z równolegle prowadzoną modernizacją nabrzeży w porcie wewnętrznym jest porównywalna do czasów budowy Portu Północnego w latach 70-tych dwudziestego wieku – mówi Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji w Porcie Gdańsk.

Układane są ostatnie asfalty na końcowym odcinku inwestycji, na ul. Kontenerowej. Prowadzone są tam też prace związane montażem barier ochronnych czy montażem oświetlenia. Oprócz tego toczą się prace wykończeniowe, związane z ułożeniem obruków i humusowaniem skarp, czyli pokryciem ich ziemią urodzajną, na której zostaną nasadzone rośliny.

W ciągu miesiąca ułożyliśmy 2,5-kilometrowy odcinek z masy asfaltowej oraz 750 metrów z betonu na dojazdach wiaduktu WD4 – mówi Łukasz Kotlenga, kierownik robót mostowych z firmy NDI, która realizuje tę inwestycję.

A to oznacza, że już wkrótce druga jezdnia na ul. Kontenerowej zostanie oddana do użytku. Warto przypomnieć, że ruch prowadzi tam także przez wiadukt WD4, którego budowa stanowiła ciekawe wyzwanie. WD4 przebiega nad nowoprojektowanymi torami sieci kolejowej w Porcie Zewnętrznym oraz w bezpośrednim zbliżeniu do istniejącej ul. Kontenerowej, która musiała pozostać w pełnym użytku. Jego rozpiętość to 17,44 metra, a długość 41,10 metra. Wiadukt zaprojektowano jako dwie, jednoprzęsłowe konstrukcje z pomostem z prefabrykowanych belek sprężonych typu T. Do budowy użyto m.in. 1300 m3 betonu, 210 ton stali. Wiadukt powstał z 24 zamontowanych belek o długości 18 m i wadze 12 ton każda. Belki ustawiono przy pomocy żurawia o udźwigu 100 ton z dokładnością co do 1 cm.

WD 4 ze względu na niekorzystne warunki gruntowe został posadowiony pośrednio na prawie 20-to metrowych palach zwieńczonych oczepem. Jego budowa wymagała przebudowy istniejących sieci uzbrojenia pod ziemią oraz wykonania tymczasowego przejazdu kolejowego przez dwa projektowane tory prowadzące do terminalu DCT.

Do wykonania pozostaje nam natomiast ostatni obiekt inżynierski na 16 przesyłowych rurach paliwowych PERN i Lotos, a także droga nad tym obiektem – tłumaczy Łukasz Kotlenga. – Naszym zadaniem jest wykonanie izolacji tych rur oraz wykonanie dodatkowego zabezpieczenia w postaci dwudzielnych, stalowych rur osłonowych.

Zrealizowano już zdecydowaną większość z zaplanowanych prac. Wybudowano m. in. 10 kilometrów torów i 16 rozjazdów, 6 kilometrów dróg, 4 wiadukty drogowe i 3 obiekty inżynierskie na rurach przesyłowych PERN i Lotos. Zakończono też budowę docelowego układu kolejowego.

Obecnie trwają prace związane z wykonaniem nastawni według zamiennego projektu, umożliwiającą niezależne sterowanie rozjazdami dwóch bocznic. Wykonane i oddane do użytku zostały wszystkie wiadukty drogowe – mówi Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI.

W ramach inwestycji firma NDI zmierzyła się z przebudową ulic: Portowa, Poinca, Kontenerowa, Budowniczych Portu Północnego i Sucharskiego, budową czterech nowych wiaduktów, rozbiórką dwóch istniejących (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Poza tym należało wybudować dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Projekt zakłada też powstanie parkingu buforowego dla aut ciężarowych – pierwszego w tej części portu.

NDI

Fot.: NDI

Pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej coraz bliżej realizacji

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej coraz bliżej realizacji

Przedstawiciele GAZ-SYSTEM, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy postawieniu terminalu regazyfikacyjnego FSRU w Porcie Gdańsk.

Dokument określa rolę każdej ze stron przy realizacji programu budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU. Obejmuje on również listę przedsięwzięć niezbędnych do jego realizacji. List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.

Cieszymy się, że Gaz-System wybrał nasz port, jako najlepszą lokalizację do budowy terminalu. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. To duża szansa także dla podmiotów z regionu, które będą mogły korzystać z tego surowca za pośrednictwem naszego portu, wykorzystując go do własnych procesów. Jego największą zaletą jest wydajność, gdyż z 1 m3 płynnego LNG, po regazyfikacji otrzymujemy 600 m3 produktu w postaci gazowej. Nasza wspólna inwestycja - gdyż uczestniczy w niej nie tylko Port ale i Gaz System oraz gdyński Urząd Morski zwiększa niezależność energetyczną naszego kraju. Należy także dodać, iż w naszym regionie od 2014 roku tego typu jednostkę regazyfikacyjną o nazwie Independence z powodzeniem wykorzystują Litwini w Porcie Kłajpeda - mówi Łukasz Greinke - prezes Portu Gdańsk.

Budowa pływającego terminalu LNG na wodach Zatoki Gdańskiej dyskutowana była od długiego czasu. Uwzględnia się ją również w planach zagospodarowania przestrzennego wód Portu Gdańsk, które obecnie są procedowane przez Urząd Morski w Gdyni. Obiekty hydrotechniczne, na przykład aktualnie modernizowane i nowobudowane przez nas falochrony osłonowe w Porcie Północnym, oprócz funkcji ściśle związanych z bezpieczeństwem żeglugi, ułatwią również realizację planowanego przedsięwzięcia - powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

O pływającym terminalu FSRU

Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to pływający tankowiec, wyposażony w urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w postaci LNG (ang. Liquid Natural Gas). Statek będzie umiejscowiony w Zatoce Gdańskiej. Aktualnie trwa proces badania rynku i analizy parametrów biznesowych dla funkcjonowania planowanej inwestycji. Na obecnym etapie GAZ-SYSTEM założył postawienie w porcie jednostki o przepustowości 4,5 mld m3 rocznie.

Budowa Terminalu FSRU jako nowego punktu wejścia do krajowego systemu przesyłowego jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na gaz ziemny. Dzięki temu zwiększą się możliwości importowe gazu na polski rynek. To umożliwi rozwój rynku LNG w naszej części Europy, a także wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Umiejscowienie jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej zwiększy znaczenie tej części wybrzeża na gospodarczej mapie Bałtyku m.in. poprzez możliwość bezpośredniego bunkrowania czyli tankowania statków LNG. Dostęp do niskoemisyjnego paliwa gazowego dla floty morskiej będzie miało korzystny wpływ na środowisko naturalne.

Budowa Terminalu FSRU została wpisana w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest - PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE.

 

Port Gdańsk SA

Port Gdańsk z nagrodą "Orła Rzeczpospolitej"

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk z nagrodą

Dnia 27 sierpnia 2020 w Warszawie odbyło się II Spotkanie Liderów Branży TSL zorganizowane przez dziennik "Rzeczpospolita". W trakcie tegorocznej edycji omawiano aktualne wyzwania branży logistycznej oraz perspektyw jej rozwoju. Podczas uroczystej gali wręczone zostały także nagrody specjalne "Rzeczpospolita" TSL Award, które trafiły do firm z branży logistycznej oraz jej otoczenia biznesowego, które w ostatnim czasie wyróżniły się na polskim rynku. Port Gdańsk otrzymał nagrodę specjalną "Orła Rzeczpospolitej" za wpływ na rozwój polskiej gospodarki, obsługę połowy polskiej wymiany zagranicznej drogą morską i wzrost przeładunków.

-"Orzeł Rzeczpospolitej" jest dla Nas ogromnym wyróżnieniem. Chcielibyśmy aby operatorzy działający na terenie naszego portu wiedzieli, że to także ich zasługa. Są to firmy, które możemy nazwać championami trudnych czasów, bo oni waśnie w tych trudnych czasach nie zwalniają tempa. My także jako port nie zwalniamy tempa, zarówno naszych inwestycji związanych z modernizacją infrastruktury hydrotechnicznej, ale także infrastruktury drogowej i kolejowej znajdującej się na naszym terenie. Wszystko to robimy z myślą o rozwoju portu, co ma bezpośredni wpływ na rozwój naszych kontrahentów. W branży mamy te same wyzwania i problemy, infrastruktura musi powstać, a wraz z nią siatka połączeń. Jestem przekonany, że gestorzy ładunków będą wiedzieli jak to wykorzystać. My jesteśmy tego, jako port najlepszym przykładem. W 2016 roku Port Gdańsk przeładował 36 mln ton, a po trzech latach osiągnęliśmy już wynik 52 mln ton. Inwestycje w porty naprawdę się opłacają - mówi Łukasz Greinke - prezes Portu Gdańsk.

O przyznaniu nagrody zadecydowała kapituła konkursu "Rzeczpospolita" TSL Award w skład, której weszli: Maciej Wroński, prezes "Transport i Logistyka Polska", Łukasz Chwalczuk, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego, Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, prof. Wojciech Paprocki, SGH i Robert Przybylski, redaktor dziennika "Rzeczpospolita".

 

Port Gdańsk

Port Gdańsk awansował do czołówki portów europejskich

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk awansował do czołówki portów europejskich

Pomimo wpływu światowego kryzysu i trwającej pandemii Port Gdańsk w I półroczu 2020 awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce.

Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2% w porównaniu analogicznym okresem w 2019 roku. Porównując sześć miesięcy 2020 roku z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki Zboża (+188,8%), Innych masowych (+10%) oraz Rudy (+1127%).

W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rdr: Paliwa (-33,4%), Węgiel (-23,7%), Drobnica (-3,6%) kontenery (-4,1%) ro-ro (-40,1%) oraz Drewno (-98,1%). Podział struktury przeładunków w I półroczu 2020 roku, przedstawia się następująco: Masowe Płynne: 29,6%, Masowe Suche: 23,9%, Ładunki Drobnicowe: 46,5%.

W ciągu ostatniej dekady potroiliśmy nasze przeładunki. Przypomnijmy, że w 2019 roku w naszym porcie przeładowano rekordowe 52 mln ton. Nawet jeśli efekt epidemii będzie trwał nadal, to korekta w naszym porcie będzie niewielka. Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów. Port Gdańsk jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach. Jesteśmy portem uniwersalnym, potrafimy zdyskontować spadki innymi grupami przeładunków. Nasi mniejsi operatorzy, działający w Porcie Wewnętrznym reagują na zmieniającą się sytuację zdecydowanie bardziej elastycznie, tym samym nadrabiając straty wyspecjalizowanych największych terminali – mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Pomimo spadku wolumenu w I i II kwartale, przed Portem Gdańsk stoi perspektywa odbicia w III lub IV kwartale 2020 roku ze względu na rolę transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego. Kryzys w branży morskiej będzie najprawdopodobniej krótkotrwały, a statki handlowe w najbliższej perspektywie czasowej zaczną uzupełniać luki podażowe. W okresie I-VI 2020 roku, liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 1 476, co oznacza nieznaczny spadek w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku (20 057 GT/statek) niż w 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych oraz dużych tankowców w I i II kwartale 2020 roku.

Dominującą grupą ładunkową w I półroczu 2020 roku, jest nadal Drobnica osiągając rezultat 10 984 740 ton. Mimo wznowienia działalności chińskiej gospodarki, brak popytu w Europie i USA doprowadził w I półroczu 2020 do pogorszenia się sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku. Jako ciekawostkę warto dodać, że w Porcie Gdańsk od początku roku zauważamy zwiększony przeładunek bananów, których przeładowano w okresie I-VI 2020 roku, więcej niż w całym roku 2019, uzyskując wynik na poziomie prawie 90 tys. ton.

Co warte podkreślenia, to fakt, że w I półroczu 2020 roku odnotowano w naszym porcie przeładunki Rudy na poziomie 63 385 ton z dodatnią dynamiką rdr. +1127%.

Od początku roku obserwujemy w naszym porcie także wyższe miesięczne przeładunki Zbóż. Zboża to grupa ładunkowa, która odnotowuje po I półroczu największe wzrosty rdr. Pomimo pandemii koronawirusa ruch w Porcie Gdańsk nie ustaje, gdzie po podsumowaniu dotychczasowych przeładunków zbóż, odnotowano po sześciu miesiącach wynik na poziomie 609 250 ton tj. o 188,8% więcej niż w analogicznym okresie roku 2019.

Port Gdańsk nadal utrzymuje się po I półroczu na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6% rdr.). Natomiast udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski, stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku, wyniósł 46%, czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

 

Port Gdańsk SA