TPL_GK_LANG_MOBILE_MENU
A+ A A-

Rekordowe 52 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Rekordowe 52 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk

Rok 2019 zakończył się dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. kolejnym rekordem. Według oficjalnych danych w Porcie Gdańsk w poprzednim roku przeładowano 52 mln ton - o 4% więcej, niż zakładano.

Zgodnie z oficjalnym danymi Port Gdańsk przez rok 2019 przeładował 52 150 169 ton towarów. Jest to 4% lepszy wynik od prognozowanego przeładunku na poziomie 50 mln ton. Jednocześnie w stosunku do roku 2018 Port Gdańsk zwiększył swoje przeładunki o ponad 3 mln ton.

Więcej informacji o kolejnym rekordowym roku w Porcie Gdańsk wkrótce.

 

Źródło: Port Gdańsk SA

Port Gdańsk i Port Lotniczy Gdańsk razem na rzecz Portu Centralnego

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Port Gdańsk i Port Lotniczy Gdańsk razem na rzecz Portu Centralnego

Port Gdańsk zyskał kolejnego ważnego partnera na rzecz realizacji Portu Centralnego. 6 grudnia zarządy obu portów podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy wspieraniu budowy i efektywnego wykorzystania Portu Centralnego.

Oficjalne podpisanie Listu Intencyjnego miało miejsce w części terminalu pasażerskiego T2 Portu Lotniczego w Gdańsku. List podpisali Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, i Sławomir Michalewski, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Finansowych. Port Lotniczy Gdańsk reprezentował Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu.

Idea nawiązania współpracy powstała wraz z opracowaniem przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk koncepcji budowy Portu Centralnego, który w swoich założeniach uwzględnia m.in. powstanie terminala dla statków pasażerskich. Inwestycja morska, w połączeniu z nowoczesną infrastrukturą Portu lotniczego otwiera szansę na stworzenie w Gdańsku miejsca wymiany pasażerów i załóg. Celem jest, aby w Gdańsku rozpoczynały się i kończyły wycieczki statkami pasażerskimi po morzu bałtyckim. Aby osiągnąć założony cel, obie Spółki powinny ze sobą ściśle współpracować, tak aby turyści otrzymali najlepszą usługę. Wprowadzenie tego rozwiązania pozwoli lepiej wykorzystać również gdańską bazę hotelową. Współpraca pomiędzy Portami docelowo zakłada udogodnienia w ruchu pasażerskim pomiędzy portem a lotniskiem w zakresie dokonywanych odpraw.

Lokalizacja planowanego terminala pasażerskiego w Porcie w Gdańsku pozwali na szybką komunikację z najbardziej atrakcyjnymi turystycznie punktami w Gdańsku i na całym Pomorzu. Dzięki już istniejącej oraz planowanej infrastrukturze drogowej i kolejowej Gdańsk jest idealną bazą wypadową do atrakcji zlokalizowanych również w innych miastach jak np. Toruń czy Warszawa.

Nowy terminal pasażerski umożliwi zawijanie największym wycieczkowcom na świecie do Gdańska, który obecnie ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury nie może przyjmować tak dużych jednostek. Naszym celem jest, aby statki pasażerskie zatrzymywały się w Gdańsku na dłużej niż tylko kilka godzin. Rozwiązanie, którego dotyczy dzisiejsze porozumienie popularne jest w wielu europejskich portach, na przykład w Kopenhadze czy Sztokholmie.

– mówił Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Bardzo liczymy, że rozwój Portu Centralnego przyczyni się do rozwoju całego regionu. Mamy nadzieję na ożywienie gospodarcze, ale także na zwiększoną liczbę turystów, którzy postanowią przypłynąć do naszego kraju na pokładach statków wycieczkowych. Turyści ci, a także załogi statków, to potencjalni klienci naszego lotniska, którzy będą z niego korzystać, planując swoje podróże – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Dodatkowym atutem dla operatorów cruisowych będzie bliskość infrastruktury stoczniowej, która pozwoli na dokonywanie drobnych napraw i przeglądów. Celem jest, aby w Porcie możliwe było zaopatrzenie jednostek w różne produkty, co przy wielkości tych jednostek oznacza również budowę odpowiedniego zaplecza logistycznego.

 

Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Pierwszy regularny serwis kolejowy łączący Chiny z Gdańskiem

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Pierwszy regularny serwis kolejowy łączący Chiny z Gdańskiem

21 listopada 2019 w DCT Gdańsk uruchomiono pierwsze stałe połączenie kolejowe Euro China Train. Pociąg regularnie przyjeżdżać będzie z Xi'an w Chinach poprzez terminal lądowy Adampol Małaszewicze do morskiego terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk.

Przybycie pociągu otwiera zupełnie nowy rozdział w kontekście transportu intermodalnego i koncepcji "One Belt, One Road", która zakłada stworzenie szybkiego i pewnego połączenia Chin z resztą świata. Polska od samego początku powstania inicjatywy była jej ważną i integralną częścią. Uroczystość jest zwieńczeniem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez polskie władze i spółki: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Adampol oraz DCT Gdańsk, zaangażowanych w rozwój tej inicjatywy.

Pierwszy pociąg został uroczyście powitany przez przedstawicieli władz Polski oraz innych krajów. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej reprezentował Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu. Wiceminister podziękował przedstawicielom spółek za wkład w rozwój transportu intermodalnego i podkreślił wysoką dynamikę rozwoju Portu Gdańsk w ostatnich latach.

Czas przejazdu kolejowego towarów z Chin do terminalu w Małaszewiczach, jednego z największych terminali kolejowych o znaczeniu międzynarodowym w Polsce, trwa od 9 do 10 dni. Czas podróży z Małaszewicz do Gdańska to jedynie 1 lub 2 dni, a możliwe jest skrócenie całego tranzytu nawet do 10 dni. Przyjazd kolejnego pociągu z Chin planowany jest na grudzień, a regularne transporty cotygodniowe na tej trasie ruszą już od stycznia 2020.

"Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej - mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., obecny na wydarzeniu. "Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyśpieszyć transport towarów z Chin nawet o 5 dni. Należy pamiętać również o mniejszej ilości operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Od dziś Port Gdańsk może zaoferować szybszą, tańszą i konkurencyjną wobec obecnie funkcjonujących rozwiązań usługę."

Kontenery przeładowywane będą na DCT Gdańsk, największym terminalu kontenerowym na Bałtyku. Od tego roku DCT wchodzi w skład grupy PSA - jednego z czołowych światowych operatorów terminali kontenerowych.

"Od 2010 roku DCT Gdańsk obsługuje bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem, umożliwiając Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego; między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Azją. Dziś jesteśmy świadkami uruchomienia stałego połączenia kolejowego między Chinami a Gdańskiem i cieszymy się, że możemy być częścią tego serwisu. To wartość dodana dla portu, rozszerzony wachlarz możliwości dla klientów. To dowód, że transport morski oraz lądowy mogą rozwijać się i współistnieć w harmonii, umacniając tym samym pozycję Portu Gdańsk i terminalu DCT jako Północnej Bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie." - komentuje Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

Firma Adampol, zaangażowana w utworzenie serwisu Euro China Train, od 20 lat prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i półciężarowych. Firma posiada do dyspozycji kilka tysięcy autotransporterów oraz kilkaset specjalistycznych wagonów.

"Firma Adampol ma już wieloletnie doświadczenie w przeładunkach pociągów z Chin na swoim terminalu na granicy polsko-białoruskiej. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów ze wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych. Połączenie między terminalem lądowym Adampol Małaszewicze a terminalem morskim DCT Gdańsk otwiera wiele szlaków transportowych, które będą konkurencyjne w stosunku do istniejących, np. te prowadzące z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii mogą zostać zastąpione i w rezultacie przyspieszone aż do 5 dni. Alternatywne szlaki transportowe, które tworzy jeszcze bardziej umocni pozycję portu Gdańsk w Europie." - dodaje Elena Łukanowa, Prezes Zarządu Adampol S.A.

 

Port Gdańk

 

 

 

 

 

Otwarcie pierwszego w Polsce centrum szkoleniowego kadr portowych

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Otwarcie pierwszego w Polsce centrum szkoleniowego kadr portowych

W Porcie Gdańsk miała miejsce uroczystość otwarcia pierwszego w Polsce centrum szkoleniowego kadr portowych, wykorzystującego techniki symulacji w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Jest to nowatorski projekt Centrum Nowych Kompetencji w ramach Inkubatora Morskiego.

Dzięki unikatowemu w skali światowej symulatorowi, przyszli pracownicy portu zyskają umiejętności niezbędne do obsługi suwnic. Pierwsze kursy rozpoczną się już w listopadzie.

 

Port Gdańsk

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. otworzyła Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk

  • Morza i Oceany
  • Kategoria: Port Gdańsk

Czytaj więcej: Krajowa Spółka Cukrowa S.A. otworzyła Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk

KSC S.A. zainwestowała ponad 100 milionów złotych w budowę Terminalu Cukrowego, silosu i infrastruktury nabrzeża. Pozwoli to Spółce dotrzeć do nowych rynków zbytu w Azji i Afryce. Krajowa Spółka Cukrowa planuje w najbliższych latach wysyłkę swojego cukru za pomocą Terminalu w wysokości 300 000 ton. Dzięki tej inwestycji w Trójmieście przybędzie kilkadziesiąt nowych miejsc pracy.

Powiększenie10 października Krajowa Spółka Cukrowa S.A. oddała do użytku Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk. Obiekt został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Cała inwestycja obejmuje Terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w którego skład wchodzą:

  • silos o pojemności 50 000 ton
  • pakownia cukru
  • magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 000 ton i wysokości użytkowej 12 metrów
  • pomieszczenia biurowe
  • infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.

Otwarcie Terminala Cukrowego potwierdza gotowość Portu do reagowania na potrzeby klientów. Cieszy nas współpraca z Krajową Spółka Cukrową - największym graczem na rynku w branży cukrowej. Decyzja KSC o wyborze Portu Gdańsk na realizację swojej inwestycji to najlepszy dowód przyjętej przez nas strategii rozwoju Portu poprzez budowanie aliansów strategicznych z liderami w poszczególnych branżach i potwierdzenie tezy, że Port Gdańsk jest bezpiecznym i perspektywicznym miejscem na rozwijanie działalności biznesowej - komentuje Łukasz Greinke - Prezes Zarządu, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie Terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.

Terminal Cukrowy daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości co najmniej 300 000 ton rocznie. Własny Terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów - powiedział Krzysztof Kowa, Prezes Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. planuje utrzymać nie tylko obecnych odbiorców cukru w kraju i na świecie, ale także pozyskać nowych, którzy dotychczas byli nieosiągalni z powodu ograniczeń w transporcie drogą morską.

W ciągu najbliższych lat Krajowa Spółka Cukrowa S.A. planuje produkcję cukru na poziomie miliona ton rocznie, z czego eksport poza Unię Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej stanowić będzie około 30%. Terminal Cukrowy jest znaczącym krokiem w rozwoju KSC S.A. Spożycie cukru w Europie od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru głównie w Azji i Afryce, konieczny jest własny Terminal przeładunkowy - poinformował Krzysztof Kowa, Prezes Krajowej Spółki Cukrowej.

Umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego Terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru, Krajowa Spółka Cukrowa S.A. i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podpisały w listopadzie 2017 roku. Za budowę Terminala rozpoczętą w kwietniu 2018 roku odpowiedzialna była firma T I Construction Sp. z o.o. pod nadzorem pracowników KSC S.A. Koszt budowy Terminala wyniesie powyżej 100 milionów złotych. KSC S.A. zatrudni w Terminalu kilkudziesięciu nowych pracowników - magazynierów, wózkowych i logistyków.

Terminal Cukrowy w liczbach:

  • Ponad 100 milionów złotych wyniósł koszt całej inwestycji.
  • 3 hektary zajmuje teren Terminalu.
  • 56 metrów wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier.
  • Silos będzie mógł pomieścić 50 000 ton cukru.
  • Magazyn może pomieścić około 8 000 ton cukru.
  • Do 3 000 ton cukru będzie w stanie przyjąć Terminal w ciągu jednego dnia.
  • Do 3 000 ton cukru będzie można wysłać z Terminalu jednego dnia.
  • Powyżej 300 000 ton cukru będzie mogło być załadowanych za pomocą Terminalu w ciągu roku.

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. - podstawowe informacje

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. powstała w sierpniu 2002 roku, jest obecnie największym w Polsce i jednym z najbardziej znaczących w Europie producentów cukru buraczanego. Większościowym udziałowcem KSC S.A. jest Skarb Państwa, ponad 20% akcji należy do plantatorów buraka cukrowego i pracowników. W skład koncernu wchodzi 7 cukrowni (Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice) oraz Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Polskie Przetwory" z siedzibą we Włocławku. Zlokalizowane na terenie pięciu województw cukrownie przerabiają rocznie około 6 milionów ton buraków uprawianych na areale ponad 100 000 hektarów, a dostarczanych przez około 15 000 plantatorów. W kampanii cukrowniczej 2018/2019 Spółka wyprodukowała łącznie ponad 910 000 ton cukru. Jest to najlepszy wynik w historii firmy. Podstawowy przedmiot działalności Krajowej Spółki Cukrowej S.A. stanowi produkcja i sprzedaż cukru, handel wyrobami powstałymi w trakcie jego wytwarzania oraz przetwórstwo owocowo-warzywne.

Odbiorcami produktów Spółki sprzedawanych pod marką "Polski Cukier" są zarówno uznane firmy polskie, jak i renomowane koncerny międzynarodowe. Budowana przez lata Grupa Kapitałowa Krajowej Spółki Cukrowej S.A. działa dzisiaj w pięciu sektorach rynku rolno-spożywczego. Podstawowym sektorem Grupy pozostaje przemysł cukrowniczy. Cztery kolejne to przemysł cukierniczy, przemysł przetwórstwa owocowo-warzywnego, przemysł zbożowo-młynarski oraz przemysł ziemniaczany. Do Grupy Kapitałowej KSC S.A. należą dzisiaj poza KSC S.A. cztery produkcyjne spółki zależne:

  • Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie "PZZ" w Stoisławiu S.A.
  • Fabryka Cukierków "Pszczółka" Sp. z o.o.
  • Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno Sp. z o.o.
  • Î.C.S."Moldova Zahăr" SRL w Republice Mołdawii.

 

Port Gdańsk