Wbrew zapowiedziom, nie zanosi się na razie na zrównanie stawek za wieczyste użytkowanie nieruchomości w portach w Szczecinie i Świnoujściu z obowiązującymi w Trójmieście. Tam spółki portowe płacą 10 razy mniej. Rozporządzenie, mające zmienić ten stan rzeczy, nie wystarczy.
Roczne oprocentowanie stawki za wieczyste użytkowanie nieruchomości w portach szczecińskim i świnoujskim wynosi 3, a w Trójmieście – 0,3. O preferencyjnym opodatkowaniu w Gdyni i Gdańsku zdecydowali prezydenci tych miast. Taka sytuacja trwa od lat. Skargi Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w tej sprawie zostały odrzucone przez sąd, który uznał 3-procentową stawkę za zgodną z prawem.
Problem próbowano rozwiązać ustawowo, ale później uznano, że wystarczy rozporządzenie. Jego projekt przygotowało Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Pod koniec stycznia br. posłanka Renata Zaremba zapowiadała, że dzięki niemu już wkrótce portowcy ze Szczecina i Świnoujścia będą mieć tak samo oprocentowane stawki jak w Gdyni i Gdańsku. Jednak dokument, który trafił do konsultacji, został krytycznie oceniony przez zainteresowanych. Dopuszcza bowiem obniżenie stawki, gdy nieruchomości mają znaczenie obronne, ale nie określa, kto i na jakiej podstawie miałby o tym decydować.
– Rozporządzenie poddaliśmy analizie prawnej i okazało się, że nie jest wystarczające, by zrównać stawki do 0,3 proc. we wszystkich portach – powiedział Paweł Adamarek, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Potrzeba zmiany ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Wiceprezes dodał, że zarząd portów płaci rocznie ponad 4 mln zł za wieczyste użytkowanie gruntów, z czego 1,8 mln przypada na spółki dzierżawiące portowe tereny. Przy stawce 0,3 zaoszczędzone kwoty można byłoby przeznaczyć na inwestycje.
Negatywną opinię na temat projektu rozporządzenia wydała też Rada Interesantów Portu Szczecin.
Wczoraj do sprawy się odniósł prezydent Szczecina Piotr Krzystek.
– Prace nad projektem trwają od ponad roku, ale niczego on nie zmienia – stwierdził prezydent. – Rozporządzenie dotyczy kwestii obronnych, jest nie na temat. Nie jestem kompetentny, by określić, który teren jest przeznaczony do obronności, nie jestem dowódcą garnizonu Szczecin. Mamy trudny do wytłumaczenia pat legislacyjny. Tymczasem rozwiązanie wydaje się proste. Wystarczy nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Prezydent przypomniał, że już rok temu proponował dodać w ustawie zapis o stawce 0,3 proc. dla nieruchomości gruntowych oddanych na cele działalności portowej, położonych w granicach portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
– Gdyby takie rozwiązanie zastosowano, już dziś porty w Szczecinie i Świnoujściu miałyby stawkę 0,3, a porty Trójmiasta mogłyby wreszcie legalnie ją płacić – zaznaczył P. Krzystek. – Dlatego wzywam parlamentarzystów, żeby zajęli się poważnie tą sprawą. Dziś mamy bowiem do czynienia z nieuczciwą konkurencją – jedni płacą więcej, inni mniej.
Jak podkreślił prezydent, za obniżenie dziś stawki groziłaby mu odpowiedzialność, gdyż naraziłby Skarb Państwa na szkodę.
– Miasto Szczecin jest tylko kasjerem, a pobrane środki w 75 proc. zasilają Ministerstwo Finansów – tłumaczył P. Krzystek. – Miasto resztę przeznacza na operaty szacunkowe itd.