21 sierpnia 2013 roku zapisze się złotymi zgłoskami w historii rozwoju gdańskiego portu morskiego. Dzisiejsza wizyta „Maersk McKinney Møller” jest zwieńczeniem starań wielu „ludzi z wizją” o stworzenie i rozwój głębokowodnego terminalu kontenerowego w gdańskim porcie.
Dalekowzroczne decyzje z przełomu XX i XXI wieku, dyktowane kreatywnością i zrozumieniem roli sektora portowego dla gospodarki krajowej, pozwoliły zacumować w „DCT” pierwszemu statkowi już w 2007 roku. „Götaland” – feederowa (dowozowo / wywozowa) jednostka Team Lines – mogła wówczas załadować … zaledwie 822 TEU (twenty-feet equivalent unit – kontenery 20-stopowe). Dzisiejszy gość, odbywający dziewiczą podróż, największy obecnie kontenerowiec świata „Maersk McKinney Møller”, ma pojemność ponad 18.000 TEU. Kolos (400 metrów długości, 59 szerokości i 73 wysokości), wypłynął z południowokoreańskiego Pusan 15 lipca. Na całej trasie pierwszej podróży odwiedził 12 portów, a na Starym Kontynencie jedynie Rotterdam, Bremerhaven, Arhus i Goeteborg. Gdańsk jest jedynym portem Morza Bałtyckiego, do którego zawija po pokonaniu Cieśnin Duńskich. Gdańsk ma zatem szczególną satysfakcję znalezienia się w bardzo elitarnym gronie świętujących historyczną wizytę miast – portów europejskich.
Dynamika obrotów powstałej w akwenie gdańskiego portu bazy do obsługi kontenerów „DCT”, uzasadnia rozważane obecnie plany jej rozbudowy. Gdański hub kontenerowy (port bazowy w relacjach transoceanicznych) z wielkim prawdopodobieństwem przeładuje w tym roku ponad milion TEU, co portowi pozwoli znaleźć się w gronie „setki” największych kontenerowych portów świata.
– Sukces „DCT” stał się też niewątpliwie naturalną – obok warunków geograficzno-hydrograficznych – zachętą do inwestycji dla kolejnych partnerów portu – podkreśliła dzisiaj Dorota Raben, Prezes Zarządu ZMPG SA, witając kolosa Maersk Line.
Port Gdańsk wypływa na szersze wody… Na progu lata otwarto zbożowy Gdański Terminal Masowy – GBT. Wkrótce nowy Terminal Suchych Ładunków Masowych – pozwalający na szybki załadunek i rozładunek – uruchomi Spółka „Port Północny”, należąca do belgijskiej Grupy „Sea-Invest”. Rok 2013 zamknie Port Gdański ukończeniem chłodni-bazy składowania ryb budowanej przez Północno-Atlantycką Organizację Połowową. Niebawem finalizowane będą ustalenia związane z projektem budowy terminalu olejowego holenderskiej „NOBA” BV. Budowę Terminalu Naftowego, dopełniającego istniejącą w gdańskim porcie infrastrukturę do przeładunku paliw płynnych, rozpocząć ma PERN „Przyjaźń” SA. Wkrótce także finalizowane będą negocjacje dotyczące utworzenia przez Grupę Kapitałową „OT Logistics” ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego towarów pochodzenia roślinnego.
Już obecnie, Port Gdańsk przeładowuje rocznie blisko 30 milionów ton towarów, których wartość przekracza 140 miliardów złotych. Analitycy szacują, że liczby te – szczególnie w odniesieniu do obrotów kontenerowych – mają w najbliższych latach ulec zwielokrotnieniu. Dynamika wzrostu przeładunków stawia przed kierownictwem gdańskiego portu nowe wyzwanie – pogodzić kosztowne remonty istniejącej infrastruktury z uruchomieniem na czas nowej. Sprostanie tym wyzwaniom pozwoli gdańskiemu portowi na poprawianie rekordowych poziomów przeładunków – między innymi dzięki terminalom dostępnym przez cały rok dla największych oceanicznych statków. Będzie to kontynuacja ekspansji światowego handlu na obszar tradycyjnie i od stuleci obsługiwany przez morski port w Gdańsku.
Janusz Kasprowicz