Jest decyzja rządu w sprawie budowy w Gdańsku Portu Centralnego – zadeklarowała Premier Beata Szydło w czasie II Spotkania Ministrów Transportu państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Odbywające się w dniach 25-26 października w Warszawie Forum 16+1 oficjalnie zainaugurowało działanie Sekretariatu ds. Morskich 16+1. Port Gdańsk był jednym z partnerów wydarzenia.
Polski rząd, który jest liderem projektu współpracy ministrów transportu krajów Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami, widzi w intensyfikacji tej kooperacji ogromną szansę rozwojową dla gospodarek regionu. Transport, w szczególności drogą morską, jest kluczowy w rozwoju relacji handlowych z Krajem Środka. Na intensyfikowaniu wzajemnych relacji skorzystają polska gospodarka i przedsiębiorstwa w tym m.in. Port Gdańsk. Dlatego rząd podchodzi do tej sprawy priorytetowo. – Tylko w Gdańsku w pierwszej połowie 2017 r. przeładowano 18,5 miliona ton towarów.(…) Dalsze perspektywy są bardzo obiecujące. W związku ze wzrostem znaczenia gospodarki morskiej polski rząd podjął decyzję o budowie w Gdańsku Portu Centralnego z głębokowodnymi terminalami umożliwiającymi obsługę największych statków wchodzących na Morze Bałtyckie – podkreśliła Premier Beata Szydło w czasie wystąpienia otwierającego spotkanie. Zaznaczyła też, że Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę Unii Europejskiej, przez którą wszystkie produkty transportowane są drogą lądową z Chin do Europy Zachodniej oraz z Europy do Chin. – Infrastruktura portowa w naszym regionie może być zatem interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej – mówiła szefowa rządu.
To właśnie Port Centralny był jednym z najważniejszych tematów rozmów przedstawicieli ZMPG z zagranicznymi partnerami w trakcie Forum 16+1. Jak podkreśla Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, dzięki rządowemu wsparciu projekt ten zaczyna nabierać jeszcze bardziej realnych kształtów. – Słowa Pani Premier bardzo nas cieszą. Chcemy ten projekt zrealizować jak najszybciej. Konkurencja portów Morza Północnego i Bałtyckiego wymusza szybkie działania. Walczymy nie tylko o obsługę klientów z Polski, ale także z Czech, Słowacji, czy północnej Ukrainy. Jestem przekonany, że już za 5 lat w ramach Portu Centralnego powinny działać jeden-dwa terminale. Port Centralny to ogromna szansa i musimy ją wykorzystać – mówił Łukasz Greinke.
Sekretariat ds. Morskich 16+1 zrzesza jedenaście państw członkowskich Unii Europejskiej (Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry), pięć państw bałkańskich (Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia) oraz Chiny. Koordynatorem współpracy jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Rzeczpospolitej Polskiej.
Port Gdańsk