W pierwszym półroczu 2014 w polskich portach przeładowano ponad 1 074 000 TEU kontenerów. W porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku wzrosty odnotowano we wszystkich portach w których funkcjonują terminale kontenerowe.
Największe wzrosty odnotowano w Gdyni, gdzie w tamtejszych terminalach BTC i GTC przeładowano około 418 500 TEU. Oznacza to wzrost o ponad 21% w porównaniu z pierwszym półroczem 2013r, kiedy przeładowano w Gdyni 344 000 TEU.
BCT uzyskał wzrost przeładunków o niemal jedną czwartą – do ponad 233 486 TEU, natomiast znajdujący się po drugiej stronie kanału portowego terminal GCT uzyskał wynik około 185 000 TEU – 18% więcej niż w pierwszych 6 miesiącach przed rokiem.
Port Gdańsk odnotował ponad 7% wzrost przeładunków – z 579 368 TEU w pierwszym półroczu 2013 do 621 966 TEU w analogicznym okresie 2014r, z czego 610 tys. TEU przypada na największy terminal kontenerowy w Polsce – DCT.
Także szczeciński port odnotował wzrost przeładunków kontenerów. Działający tam terminal DB odnotował 8% wzrostu w porównaniu do pierwszego półrocza 2013– z 27 918 TEU do 33 569 TEU.
Dobre wyniki w pierwszym półroczu oznaczają, że w tym roku przeładunki w polskich portach przekroczą najprawdopodobniej barierę 2 milionów TEU.
Szacunki na najbliższe lata zakładają, że liczba ta może się jeszcze potroić, zwłaszcza, że w portach i terminalach planowane są dalsze inwestycje mające na celu powiększenie ich przepustowości.
W 2016 ma zostać oddana do użytku nowa większa obrotnica w gdyńskim porcie, która ma pozwolić przyjmować w tamtejszych terminalach kontenerowce o pojemności nawet 12 tys. TEU.
Dzięki inwestycjom w nowy sprzęt i modernizację infrastruktury ma także wzrosnąć przepustowość samych terminali – np. gdyńskiego BCT do 1,2 mln TEU.
Dwukrotny wzrost przepustowości ma natomiast osiągnąć do 2016r. gdański DCT. Z obecnych 1,5 mln TEU do 3 mln TEU (docelowo nawet do 4 mln).
Ł.Z.
MiO