OT Logistics chce w I połowie 2018 roku skupić się na przygotowywaniu strategii rozwoju i planu inwestycyjnego dla chorwackiego portu w Rijece, poinformował PAP Biznes wiceprezes OT Logistics Andrzej Klimek.
„Jednym z naszych priorytetów na przyszły rok jest konsolidacja organizacyjna. Na początku roku przejęliśmy dwie spółki kolejowe, które płynnie weszły w działalność grupy, a niedawno zwiększyliśmy zaangażowanie w port w Rijece. W pierwszym półroczu 2018 r. będziemy koncentrować się na opracowaniu strategii rozwoju dla Rijeki i planu inwestycyjnego zgodnego ze strategią grupy” – powiedział PAP Biznes Klimek.
„Rozmawiamy też z naszymi dużymi międzynarodowymi klientami na temat możliwości przeładowywania ładunków w Rijece. Po przeprowadzeniu tych analiz będziemy dobrze znali potrzeby dotyczące inwestycji w tym porcie” – dodał.
We wrześniu OT Logistics zwiększyło zaangażowanie w chorwackim operatorze portowym Luka Rijeka do 32,56 proc., przejmując 11,75 proc. jego akcji w drodze transakcji pakietowej. Spółka zawarła też umowę współpracy z chorwackimi funduszami emerytalnymi Allianz ZB oraz Erste (kontrolującymi odpowiednio 15,15 proc. i 8,85 proc. akcji operatora), dzięki której przejmie kontrolę operacyjno-finansową nad chorwackim portem. Strony umowy mają obecnie w Luka Rijeka w sumie 56,61 proc. udziałów. OT Logistics ogłosiło wezwanie na pozostałe akcje chorwackiego portu.
OT Logistics chce wykorzystać potencjał Luka Rijeka.
W okresie styczeń-wrzesień Luka Rijeka zwiększyła przeładunki o 27 proc. do 1,9 mln ton, głównie za sprawą obsługi węgla i rudy. Przychody portu w tym okresie wyniosły ok. 126,6 mln kun chorwackich (HRK, ok. 71 mln zł), a EBITDA – 8,2 mln HRK (ok. 4,6 mln zł).
„Potencjał technologiczny Rijeki jest olbrzymi. Sprzyja nam też rozwój gospodarczy w tej części Europy” – powiedział Klimek.
Wiceprezes wskazał, że wyzwaniem będzie organizacja pracy chorwackiego portu.
„Mamy doświadczenia ze Świnoujścia i z Gdyni i wiemy, jaki jest potencjał do podniesienia efektywności, wydajności, zmiany stylu pracy” – powiedział.
Port Rijeka ma dla OT Logistics strategiczne znaczenie w rozwoju przewozów na kierunku Bałtyk-Adriatyk.
„Strategicznym rozwiązaniem dla nas jest budowa korytarza Północ-Południe (Bałtyk/Adriatyk) i na tym kierunku będziemy się skupiać. Teraz, gdy mamy port na Północy i na Południu, wyzwaniem są spedycja i transport i przekonywanie klientów do tych kierunków” – powiedział Andrzej Klimek.
Poinformował, że zadaniem dla spółki na 2018 rok będą też m.in. zwiększenie udziału jej aktywów w przewozach kolejowych oraz rozwój obszaru multimodal.
„Od strony kosztowej wyzwaniem będzie presja płacowa. Staramy się jednak ograniczać koszty poprzez centralizację funkcji zarządczych w spółce-matce i inwestycje technologiczne, które spowodują większą automatyzację procesów” – powiedział Klimek.
Więcej: https://www.pb.pl/ot-logistics-chce-w-i-pol-2018-r-opracowywac-strategie-dla-portu-w-rijece-898802