20 grudnia 2012 roku na terenie budowanego w Świnoujściu terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) rozpoczęła się niezwykle trudna i skomplikowana operacja betonowania kopuły na pierwszym zbiorniku.
Betonowanie kopuły dachu jest operacją ciągłą i będzie trwało około 48 godzin. Całość prac jest prowadzona na wysokości ponad 40 metrów nad ziemią. Dodatkowe wyzwanie stanowi fakt, że kopuła jest wypukła. Łączna waga mieszanki, która zostanie użyta do betonowania to ok. 5000 ton. Czy to dużo? „Polski” Boeing 787 „Dreamliner” ma maksymalną masę ok. 230 ton. Mieszanka ważyć będzie tyle, co ponad 20 samolotów tej klasy!
„To niezwykle ważna operacja i cieszymy się, że udało się ją rozpocząć jeszcze przed Świętami. Pomimo trudnych warunków atmosferycznych Konsorcjum profesjonalnie przygotowało się do jej przeprowadzenia i wszystko zostało wykonane z zachowaniem najwyższych norm jakościowych. Powodzenie tej operacji jest, mam nadzieję, zapowiedzią kolejnych sukcesów w 2013 roku” – powiedział Rafał Wardziński, Prezes Zarządu Polskie LNG.
Podczas betonowania dachu zostaną włączone dmuchawy powietrza (tak jak to miało miejsce podczas procesu podnoszenia dachu), które w zamkniętej przestrzeni zbiornika wytworzą docelowo ciśnienie w wysokości 40 milibarów. Powstałe ciśnienie będzie dodatkowo „wypychało” (podtrzymywało) kopułę dachu, równoważąc ciężar mieszanki betonowej, a tym samym gwarantując stabilność całej konstrukcji podczas betonowania dachu i w okresie dojrzewania betonu (do czasu uzyskania właściwej wytrzymałości przez beton).
A jest co podtrzymywać! Stalowy dach, który został podniesiony za pomocą siły sprężonego powietrza na wysokość 42 metrów waży ok. 600 ton. Do tego należy dodać zbrojenie, które zostało ułożone na kopule. To kolejne 800 ton. Najwięcej waży oczywiście mieszanka betonowa, ponad 5000 ton! Łącznie waga kopuły będzie wynosić ok. 6500 ton. To niemal tyle samo ile waży metalowa konstrukcja wieży Eiffla w Paryżu (ok. 7000 ton)! Betonowanie prowadzone będzie przy użyciu 5 pomp z równoległym betonowaniem z pojemników przy użyciu 2 lub 3 żurawi. Bezpośrednio przy operacji betonowania kopuł pracuje ok. 80 osób.
Do wylania w pierwszym etapie jest około 800 m3 mieszanki (grubość warstwy od 40 cm przy wieńcu do 20 cm w szczycie kopuły). Zastosowany beton będzie podgrzewany do temp. około 15 °C. W ramach prowadzonej operacji zostanie wylana pierwsza warstwa betonu. W najbliższych tygodniach planowane jest przeprowadzenie analogicznej operacji na drugim zbiorniku, a następnie wylanie drugiej warstwy na obu dachach.
By doprowadzić do betonowania przygotowano specjalną procedurę prowadzenia prac w warunkach zimowych. Przygotowano m.in. specjalne systemy nagrzewu kopuły (od wewnątrz i od zewnątrz zbiornika) oraz osłon całej kopuły specjalnymi plandekami. Zamontowane zostały nagrzewnice elektryczne wewnątrz zbiornika (16 sztuk). Zostały one umieszczone wewnątrz zbiornika na pomoście roboczym, skąd ciepło rozprowadzone jest rurami ułożonymi na podwieszanym dachu. Dodatkowo uruchomiony zostały nadmuch ciepłego powietrza z zewnątrz z czterech nagrzewnic spalinowych posadowionych na koronie wieńca zbiornika, skąd ciepło rozprowadzone jest rurami po obwodzie dachu. Dzięki opisanym zabiegom średnia temperatura powietrza wewnątrz zbiornika wynosi od +17do +20 °C.
Maciej Mazur