Pół miliona TEU rocznie – takie są obecnie możliwości przeładunkowe zmodernizowanego terminala kolejowego na BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.
W ramach prowadzonego od 2012 roku największego w historii BCT programu inwestycyjnego zakończony został projekt przebudowy i modernizacji terminala kolejowego. Projekt ten zrealizowany został wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia odpowiedzialnym za rozbudowę i modernizację infrastruktury torowej oraz okołotorowej terminalu.
Współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakres zadań zrealizowanych przez BCT obejmował zakup dwóch nowych suwnic kolejowych (RMG) dla obsługi pełnych składów pociągów kontenerowych.
Każda z suwnic dostarczonych przez firmę Kocks Krane może pracować z wydajnością przeładunkową powyżej 30 kontenerów na godzinę. Wraz z przebudowanymi torami kolejowymi terminal obecnie jest w stanie obsługiwać 24 pełne składy pociągów kontenerowych na dobę. Dzięki temu BCT może obsłużyć rocznie 500 tys. TEU (ekwiwalent 20-sto stopowego kontenera) przewożonych koleją.
Najważniejsze, że odpowiednio wcześnie udało nam się porozumieć z zarządem portu Gdynia i wspólnie zrealizować tę inwestycję. Jest to szczególnie istotne w związku z bardzo dynamicznym rozwojem transportu intermodalnego – podkreśla prezes BCT Krzysztof Szymborski. Ta wspólna inwestycja poprawia konkurencyjność naszego terminalu i portu w Gdyni – dodaje prezes Szymborski.
W dalszych planach inwestycyjnych dotyczących usprawnienia obsługi składów kolejowych na terminalu kontenerowym BCT jest doprowadzenie trakcji elektrycznej, co poprawi warunki manewrowe na terenie portu.
BCT