Nowy Kanał Sueski został otwarty z wielką pompą. Egipskie prorządowe media określają uruchomienie Kanału jako „wydarzenie historyczne”, które ożywi gospodarkę kraju. Ekonomiści są jednak sceptyczni.
Nowy Kanał Sueski otworzył w czwartek prezydent Abd el-Fatah es-Sisi. Prezydent Egiptu zainaugurował otwarcie traktu, wchodząc na pokład historycznego jachtu „El-Mahrousa” – pierwszego statku, który przepłynął Kanał Sueski w dniu jego otwarcia w 1869 roku. Nowy Kanał Sueski, który biegnie równolegle do zbudowanego 145 lat temu pierwszego kanału, ukończono 29 lipca br.
Budowę rozpoczęto 11 miesięcy temu. Koszty inwestycji szacuje się na 8 mld dol. Rząd Egiptu liczy, że zlokalizowanie w pobliżu Kanału strefy przemysłowo-logistycznej zapewni Egiptowi w przyszłości duże wpływy do budżetu.
Zorganizowana z rozmachem ceremonia otwarcia Kanału ma podkreślić międzynarodowe koneksje Sisiego, a jednocześnie położyć nacisk na skalę projektu, który w mniemaniu rządu ma ożywić gospodarkę kraju i przynieść znaczące dochody. Sisi – emerytowany generał i dowódca sił zbrojnych Egiptu – ubrany był w galowy mundur, a nad jachtem, eskortowanym przez marynarkę wojenną, przeleciały zakupione niedawno francuskie myśliwce typu Rafale i amerykańskie F-16.
Wśród gości obecnych na uroczystości znaleźli się między innymi: prezydent Francji Francois Hollande, królowie Jordanii i Bahrajnu Abdullah II ibn Husajn i szejk Hamad ibn Isa al-Chalifa, premier Grecji Aleksis Tsipras oraz premier Rosji Dmitrij Miedwiediew.
Wpływy Egiptu z eksploatacji obecnego Kanału Sueskiego wynoszą około 5 mld dol. rocznie. Według szacunków rządowych nowy Kanał, pozwalający na ruch większych statków w obu kierunkach, miałby zwiększyć te dochody do 15 mld dol. w 2023 roku. Nowe połączenie skróci czas podróży między Morzem Śródziemnym i Czerwonym z 22 do 11 godzin.
Tymczasem ekonomiści i eksperci handlu morskiego są sceptyczni wobec optymistycznych rokowań Kairu – głównie ze względu na zmniejszenie światowych obrotów handlowych, do czego przyczynia się jeszcze spowolnienie chińskiej gospodarki. Gospodarka Egiptu jest w złej kondycji. Bezrobocie wynosi około 13 proc. i uruchomienie Nowego Kanału Sueskiego nie wystarczy, by wyrwać Egipt ze stagnacji – oceniają.
Źródło: wyborcza.biz