Nowy głębokowodny terminal dla Portu Gdańsk – „spełnia się marzenie budowniczych Portu Północnego”

wrz 21, 2015 | Polskie nowości

1abcportpodot1

21 września 2015r. przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. i firmy OT Logistics będącej największym operatorem portowym w kraju, oficjalnie podpisali umowę 30-letniej dzierżawy nieruchomości położonej w najbardziej rozwojowej części Portu Gdańsk – w Porcie Zewnętrznym. Na wspomnianym terenie powstanie nowy terminal. Będzie to terminal przeładunkowy do obsługi towarów rolnych będzie zlokalizowany w sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT Gdańsk oraz terminalu ładunków masowych, suchych spółki Port Północny z grupy Sea- Invest. Realizacja przedsięwzięcia o takich rozmiarach jest krokiem w kierunku uczynienia z Portu Gdańsk najaktywniejszego portu masowego w naszej części Europy.

– Dzisiejsza uroczystość na długo pozostanie w naszej pamięci, gdyż to właśnie w tym momencie spełnia się marzenie budowniczych Portu Północnego. Wraz z firmą OT Logistics zagospodarowujemy właśnie ostatnią wolną przestrzeń liczącą 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym w części głębokowodnej Portu Gdańsk. Tym samym rozpoczynamy drugi etap rozwoju portu. Na naszych oczach powstanie głębokowodny terminal do obsługi towarów rolnych. Ze względu na wyjątkowo dużą powierzchnię magazynową, gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Takie rozwiązanie przez ograniczenie kosztów transportu poprawi także konkurencyjność polskiego rolnictwa – przekonywała Dorota Raben, Prezes ZMPG.

Jak podkreśliła Dorota Raben, nowa inwestycja doprowadzi nie tylko do zwiększenia konkurencyjności samej spółki OT Logistics o obsługę towarów Agro, ale również do zbudowania w porcie infrastruktury terminalowej, niezbędnej do  przeładunku towarów rolnych na wielką skalę.

Port Gdańsk w czasach złotego wieku Rzeczpospolitej zawdzięczał swoją pozycję właśnie obsłudze zboża i towarów rolnych. Dziś historia zatacza krąg, gdyż już wkrótce Gdańsk może znów przodować jako największy polski ośrodek wyspecjalizowany w przeładunku zbóż.

Polska jest jednym z czołowych producentów zbóż w Europie. Obecnie nasz kraj jest czwartym w Unii producentem zbóż i drugim na kontynencie krajem pod względem powierzchni zasiewów. 90% tego towaru jest eksportowana  właśnie za pośrednictwem rodzimych portów.

Decyzja o wyborze Gdańska jako miejsca lokalizacji tego typu przedsięwzięcia nie jest kwestią przypadku.  Z racji swego głębokowodnego charakteru, terminal będzie mógł podejmować największe masowce jakie są w stanie wpłynąć na akwen bałtycki. To właśnie sąsiednie  głębokowodne terminale takie, jak terminal kontenerowy DCT, terminal ładunków masowych suchych spółki Port Północny, czy terminal paliw płynnych spółki Naftoport mogą się obecnie poszczycić doskonałymi wynikami potwierdzającymi, że lokalizacja w tej właśnie części portu jest gwarancją dalszego powodzenia. Zdaniem Prezes ZMPG, nowy terminal będzie wpisywał się w  aktualne trendy rynkowe.

–  Port zyskuje nowego partnera inwestycyjnego, za sprawą którego już wkrótce Port Gdańsk poszerzy swoją ofertę o dodatkową zdolność ładunkową o świetnie skomunikowany, profesjonalny głębokowodny terminal. Inwestycja dowiedzie naszej naczelnej maksymy, mówiącej, że Port Gdańsk jest ośrodkiem dla każdego ładunku i organizmem skazanym na sukces – oznajmiła Dorota Raben.

Inwestycja OT Logistics jest podzielona na 2 etapy. Pierwszy obejmuje budowę stanowiska przeładunkowego o zdolności na poziomie 2,8 mln ton (wraz z infrastrukturą wymaganą do przeładunku towarów – stanowisk do przeładunku samochodów ciężarowych, wagonów kolejowych, przenośników taśmowych zlokalizowanych również z myślą o potrzebach drugiej części Pirsu Rudowego), który powstanie do 2018r. Na realizację pierwszej fazy złożonego projektu inwestor zamierza przeznaczyć 130 mln zł. Łączna suma potrzebna na realizację całego przedsięwzięcia zamknie się w kwocie ok. 300 mln zł.  W drugim etapie realizowanym w latach 2018-2020 planuje się podwojenie zdolności przeładunkowych produktów masowych.

Prace nad realizacją pierwszego etapu budowy terminalu już się rozpoczęły. Aktualnie przygotowywana jest koncepcja projektowa. Już niedługo inwestor przejdzie do fazy ogłoszenia procedury przetargowej na realizację inwestycji. Docelowa, roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie nie mniej niż 2 mln ton ładunków. W pierwszym etapie zostanie kontynuowana budowa silosów o pojemności 50 tys. ton oraz 300 metrów nowego pirsu. W wyniku działań inwestycyjnych powstanie więc kompletne stanowisko do obsługi statków. 

M.O.