23 sierpnia w Sali Senatu Politechniki Morskiej w Szczecinie obradowało Walne Zgromadzenie Związku Armatorów Polskich. Jednym z istotnych punktów obrad był wybór nowych władz Związku na kolejną dwuletnią kadencję. Na stanowisko Prezesa Zarządu wybrano Dariusza Doskocza – Dyrektora Naczelnego PP Polskiej Żeglugi Morskiej. Na wiceprezesów: Jacka Wiśniewskiego – Prezesa Euroafrica Services Ltd. i Piotra Redmerskiego – Prezesa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA. Sekretarzem został Marcin Talwik – wiceprezes Żeglugi Polskiej S.A. będącej jedną z kluczowych spółek Grupy PŻM.
Komisję Rewizyjną tworzą: Witold Wojciechowski (Przewodniczący), Radosław Chmieliński i Arkadiusz Tomczak.
Związek Armatorów Polskich założony został w 1929 roku w Gdyni przez ówczesne środowisko armatorów polskich budujących od podstaw polską flotę handlową i rybacką. ZAP jest związkiem pracodawców dbającym o interesy pracowników i armatorów w relacjach z władzami państwa, organizacji międzynarodowych i administracji morskiej. Pierwszym Prezesem ZAP był Julian Rummel, prezes Żeglugi Polskiej, założyciel Polsko-Brytyjskiego Towarzystwa Okrętowego „Polbryt” i Gdynia-America Line (GAL).
ZAP działał również w czasie II Wojny Światowej mając swoją tymczasową siedzibę w Londynie. Niestety w 1945 roku został rozwiązany przez ówczesne władze rodzącej się Polskiej Rzeczypospolitej Polskiej, które nie uznawały przez lata prawa do samostanowienia się ludzi morza i przedsiębiorstw armatorskich.
Za formę reaktywacji przedwojennego ZAP można uznać powołany w 1983 roku, z inicjatywy nieżyjącego już dyrektora PŻM i Prezesa powołanej w tym samym czasie Żeglugi Polskiej SA, Ryszarda Kargera, Związek Armatorów Polskiej Marynarki Handlowej (ZAPMH), którego akt założycielski został podpisany na statku „Stefan Batory”. Formalne przekształcenia ZAPMH w Związek Armatorów Polskich i tym samym nawiązanie do tradycji przedwojennej organizacji nastąpiło w 1993 roku, gdzie Prezesem reaktywowanego Związku został Henryk Dąbrowski – Dyrektor Naczelny Polskich Linii Oceanicznych.
Obecnie związek liczy 12 członków skupiając zarówno największych polskich armatorów statków handlowych jak i mniejszych armatorów: holowników, statków badawczych, szkolnych, ratowniczych, jednostek pogłębiarskich i pomocniczych.
Zachęcamy do zapoznania się w ciekawą historią Związku i aktualnościami bezpośrednio na stronie https://polshipowners.pl/
W materiale wykorzystano informacje zawarte na stronie ZAP.
Autor wpisu: Andrzej Montwiłł
Prawa autorskie do zdjęcia: Euroafrica