Trzy nowe elektryczne suwnice RMG przeznaczone do pracy na bocznicy kolejowej DCT rozpoczęły przeładunki. Suwnice zakupione zostały w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne, pozwalając DCT zrobić kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla naszych klientów na kolei.
Suwnice przypłynęły do nas w częściach w lipcu 2019 z Chin. Ogromne elementy nowego sprzętu zostały przetransportowane do miejsca montażu. W tym samym czasie rozpoczęto prace nad stworzeniem nowych szyn dla suwnic RMG – skomplikowane zadanie, gdy bocznica kolejowa musi pozostać w pełni operacyjna. Teraz, po pomyślnym przejściu pierwszych testów, są one gotowe do rozpoczęcia obsługi pociągów na bocznicy kolejowej DCT.
Suwnice RMG mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Jako, że są zasilane elektrycznie mają niższe emisje niż suwnice placowe RTG, które zastąpiły. Są nie tylko większe i bardziej wydajne, ale także szybsze z maksymalną prędkością jazdy wynoszącą 150 m na minutę.
Dla wyobrażenia, wielkość suwnicy RMG to długość 8 kontenerów 20-stopowych postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych jeden na drugim.
Dodatkową funkcjonalnością suwnic RMG jest obracanie kontenera w osi pionowej o 360 stopni oraz możliwość pracy 24 h na dobę w każdych warunkach pogodowych, nawet przy wietrze o prędkości 90 km/h.
Nowe szyny i suwnice RMG są pierwszym krokiem w modernizacji kolei w programie T2b. Następnie, DCT zwiększy liczbę torów z 4 do 7 i wydłuży je do 750m, w efekcie tego DCT będzie miało tory kolejowe o długości 5,25 km, ponad dwukrotnie zwiększając możliwości przeładunkowe na kolei. Suwnice RMG będą również wyposażone w systemy automatycznego odczytywania numerów kontenerów dla podniesienia wydajności, niezawodności, a przede wszystkim bezpieczeństwa operacji przeładunkowych.
Dołączenie do operacji nowych suwnic RMG o takich parametrach oznacza osiągnięcie przez DCT jeszcze wyższych standardów obsługi dla naszych klientów, a także zakończenie kolejnego etapu na drodze do wzrostu wydajności bocznicy kolejowej DCT.
„Inwestycje w celu zwiększenia wydajności oraz możliwości przeładunkowych na kolei są niezwykle ważną częścią rozwoju DCT Gdańsk. Rozbudowa naszej bocznicy kolejowej podwoi nasze zdolności przeładunkowe na kolei do ponad miliona TEU. Pierwszy istotny krok został zrealizowany – przebudowa bocznicy tak, aby mogła być obsługiwana przez nasze nowe suwnice RMG. Następnie, tory zostaną rozbudowane do długości 750 m, a ich liczba zwiększy się z czterech do siedmiu. Projekt ten wymaga starannego zaplanowania, ponieważ jest realizowany jednocześnie z odbywającymi się przeładunkami na bocznicy” – mówi Cameron Thorpe, Dyrektor Generalny DCT Gdańsk.
Całość komponentu kolejowego programu T2B ma być ukończona pod koniec 2021 roku. Inwestycje te zostały również uzgodnione z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, który inwestuje w dodatkowy tor kolejowy do DCT, podwajając jego przepustowość, a także budując dostęp dwutorowy z wiaduktem na liniach kolejowych.
„Wierzymy, że inwestycje, które prowadzimy na kolei są bardzo potrzebne dla rozwoju całego kraju. Pomimo spowolnienia gospodarczego, nadal 35% wszystkich kontenerów w ruchu lądowym w porcie w Gdańsku wywozi się koleją. W DCT, w pierwszych czterech miesiącach 2020 nie tylko wzrosła ilość ładunków obsługiwanych koleją, ale także wzrósł udział kolei ogółem. 35% to bardzo dobry wynik, ale zarówno my jak i nasi kontrahenci widzimy jeszcze większy potencjał w transporcie kolejowym” – podsumowuje Dominik Landa, Dyrektor Handlowy DCT Gdańsk.
DCT Gdańsk